StoryEditor

ODJEVENA DA UBIJE Hitchcock 'obrijan' britvom

18. veljače 2018. - 23:58
dressed-to-kill4

Antitezu klasičnim “hičkokovskim“ plavušama, nerijetko odjevenim u anđeoski bijele oprave, stvorio je Hitchcock u svom posljednjem filmu “Family Plot“. Misteriozna “woman in black“ (Karen Black) bila je lažna plavuša s vlasuljom, nosila je crni šešir, haljinu boje mraka i velike tamne naočale koje su joj skrivale lice. Ipak, Hitchcock nije dopustio patvorenoj blondini da uputi njegov finalni namig publici, kako ne bi do kraja poremetio klasičnu ikonografiju “hičkokovskih“ plavuša. Napravio je to umjesto Hitchcocka njegov najdostojniji nasljednik Brian De Palma.

U godini kad je Hitchcock umro, De Palma je s “Odjevenom da ubije“ (1980.) rekonstruirao i dekonstruirao “hičkokovski“ (horor) triler, od “Vrtoglavice“ do “Psiha“. U tom periodu, kraj sedamdesetih/početak osamdesetih, teško da je bilo boljeg i filmofilskijeg redatelja na svijetu od De Palme (“Carrie“, “Pucanj nije brisan“). Da je Hitchcock vidio “Dressed To Kil“, jedan od režijski najvirtuoznijih filmova svih vremena za izučavanje na fakultetima, zacijelo bi potapšao De Palmu po ramenu i spokojno otišao na počinak.

A možda je majstor “suspensea“ netom prije smrti i vidio film, tj. snimio ga u svojim košmarnim snovima koje sniva i De Palma. “Odjevena da ubije“ djeluje kao “tunelska vizija“ Hitchcockovog voajerskog, oniričkog trilera meta-kinematografskih (p)referencija s dosta žanrovske subverzije i ironije. “Dressed To Kill“ se otvara seksualnom fantazijom koja se pretvara u noćnu moru, a završava s košmarom kao konkluzijom prijašnjeg sna. Slične snove sanjaju dvije različite plavuše, seksualno frustrirana sredovječna žena Kate Miller (Angie Dickinson) i “fina kurva, ali ipak kurva“ Liz Blake (Nancy Allen), koje bi Hitchcock rado imao u nekom svom trileru da je mogao, osobito potonju.

Kamera u snoliko erotičnoj uvodnoj sceni pronalazi Kate kako se zadovoljava u toaletu, promatrajući supruga koji se brije britvom pred zrcalom kroz zamagljeno staklo tuš-kabine, gdje je stradala njezina preteča Marion Crane u “Psychu“. Iznenada, ruke nekog (drugog) muškarca izlijeću iz pare, ščepaju Kate od straga i prekriju joj usne da ne ispusti krik. U prljavoj maštariji o silovanju pod tušem Kate predskazuje vlastitu smrt (britva), a De Palma seksualni onirizam dovodi u nerazmrsivu vezu s nasiljem i isprepleće košmarnu fantaziju sa (filmskom) stvarnošću, samim filmom kao takvim.

Njezina fantazija će se ostvariti prilikom (i nakon) posjeta muzeju, De Palmine refleksije Hitchcockova muzejskog praćenja Kim Novak od strane Jamesa Stewarta u “Vertigu“. Fantastična sekvenca bez izgovorene riječi u trajanju od blizu deset minuta - snimljena “steadicam“ kamerom koja se na klizaljkama šulja iza leđa likova, ravnomjernim izmjenama subjektivnih i objektivnih kadrova te zamućenom linijom nenametljivo podijeljenih ekrana - slijedi seksualnu (toplo-hladno) igru u rukavicama između Kate i stanovitog neznanca od jedne do druge prostorije muzeja.

Stranac, možda baš utjelovljenje onog tipa koju ju je zaskočio u snu, naposlijetku će navabiti Kate u taksi i obljubiti je na zadnjem sjedištu kad se bace rukavice. Katein vrisak strasti nakratko će biti izjednačen s urlikom sirene u prometnoj vrevi prije nego što se zabrinutost (saznanje da je ljubavnik obolio od venerične bolesti) i krivnja (zbog preljuba) nastane na njezinu licu uz već nacrtane strahove u ordinaciji psihijatra Roberta Elliota (Michael Caine) koji će nešto kasnije reći da je “imala problem sa seksualnom vrijednošću“.

U švenku kamere od muzeja do taksija, pažljivije oči opazit će u pozadini kadra plavušu nalik spomenutoj ženi u crnom iz “Obiteljske urote“ - “odjevenu da ubije“. No, u De Palminu filmu falša plavuša u crnom nije otmičarka s pištoljem u ruci, već svojevrsni Norman Bates u ženskom tijelu. Ljubomoran na “hičkokovske“ plavuše jer bi i sam htio postati jedna od njih operacijom promjene spola, on(a) operira britvom umjesto nožem. Lažna plavuša nasrće na pravu u lift-sceni, izuzetno raskadriranom i montiranom odrazu tuš-sekvencije “Psiha“, ujedno eklatantanom primjeru da je učenik “obrijao“ učitelja.

Montažni rezovi kao da su načinjeni britvom iz  Bunuelovog “Andaluzijskog psa“ - De Palma reže scenu jednako kako jedna plavuša razrezuje duboke porezotine na tijelu druge koja je inicijalno podigla ruku da se zaštiti. Potom, međutim, nesretnica kao da se predala hladnoj oštrici i prepustila film plavuši Liz kad se ova slučajno našla ispred otvarajućih vrata lifta i ugledala krvavu ženu, ali i ubojicu u refleksiji zrcala.

De Palma u upečatljivom usporenom pokretu i krupnom planu lovi odbljesak britve preko Lizinih očiju, završavajući scenu s gledištem svjedokinje, otkako je dotad snimao zbivanja iz perspektive žrtve i(li) ubojice, čitavo vrijeme naglašavajući važnost promatranja, film(ofil)skog voajerizma. Obljesak britve reflektiran je na Lizinu licu kao svjetlo kinoprojektora, što će dobiti potvrdu u polufinalnoj “meta“ sekvenciji. Kulminacija umorstva (davljenja) medicinske sestre u ludnici od strane hospitaliziranog “dressed to kill“ ubojice snimljena je iz gornjeg rakursa, prikazujući ostale pacijente kao publiku na balkonu kina koja gleda u (tu) scenu na kinoplatnu.

Nema 'split screena' do De Palmina 'split screena'

Subjektivni kadar ubojice u finalnoj sceni De Palma je efektno preuzeo od horora “Noć vještica“ i preuzet će ga od samoga sebe u (auto)parodičnom početnom filmu unutar filma u trileru “Pucanj nije brisan“. De Palma je ovdje režijski vjerojatno nadmašio samoga sebe. Niz je scena za anale, kao i njegova uporaba “split screen“ kadrova snimljenih tzv. diopter lećama zahvaljujući kojima dva plana na (podijeljenom) ekranu mogu istovremeno biti u fokusu. Takvih je trenutaka mnoštvo. Izdvojimo scenu u policijskoj postaji, kad Katein sin Peter (Keith Gordon) prisluškuje razgovor između Caineova psihijatra i detektiva Marina (Dennis Franz). Slušamo razgovor iznutra i istodobno gledamo Peterovu reakciju. Veliki obol na filmu dao je i De Palmin tada kućni skladatelj Pino Donaggio.

item - id = 531795
related id = 0 -> 1137653
related id = 1 -> 1137013
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2021 03:48