
Ama baš ništa se nije izgubilo u američkom prijevodu izraelskog filma "The Kindergarten Teacher" ("Haganenet") Nadava Lapida. Društveno i kulturno ažurirani američki remake "The Kindergarten Teacher", u režiji Sare Colangelo, čak i bolje prenosi u moderni svijet Lapidovu priču o odgojiteljici u vrtiću i poetskom čudu od djeteta.
Četrdeset-i-nešto-godišnja Lisa Spinelli (sjajna Maggie Gyllenhaal) radi kao odgojiteljica u vrtiću, ali se osjeća neispunjeno u životu, zbog čega upisuje večernji tečaj poezije za odrasle. Život joj tad postaje dualan i cijepa se na pola, kao i njezina psiha.
Preko dana vrtić, konvencionalan i neuzbudljiv brak, te sve otuđeniji kontakti s njezinom djecom, naizgled tipičnim tinejdžerima udubljenima u ekrane mobitela. Navečer bijeg u zagrljaj poezije iz ruku običnosti i učmalosti egzistencije. Ona misli da joj je suđeno nešto bolje, više, ekstraordinarnije, što pronalazi na tečaju poezije.
No, limitirana je svojom osrednjosti, unatoč želji da adekvatno izrazi svoje duboke osjećaje i načelnoj potpori učitelja (Gael Garcia Bernal) koji se libi reći joj "mediocre" kao Immortan Joe u "Pobješnjelom Maxu 4". "Učitelj je rekao da u rad moram unijeti više sebe", prenosi ona suprugu (Michael Cernus) nakon što je napisala kratku haiku pjesmu.
Međutim, u rad će unijeti više nekog drugog, ne sebe. Kad jednog dana čuje petogodišnjeg klinca iz vrtića, malog genijalca indijskog porijekla Jimmyja (Parker Sevak), kako recitira vlastitu poeziju iz glave, na licu mjesta, opčaran trenutnim nadahnućem, njezina dva svijeta će se frontalno sudariti.
U tom sudaru bit će, dakako, mentalnih ozljeda i odgojiteljica će prijeći granicu (srećom ne seksualnu/zlostavljačku) nakon što dade Jimmyju svoj broj telefona i kaže mu da je nazove kad god ima novu pjesmu. Na tečaju poezije Lisa čita Jimmyjeve pjesme o Anni i biku kao da su njezine.
Istovremeno, razvija fascinaciju i fiksaciju mališanom koja puževim korakom prerasta u opsesiju na rubu (psiho)patologije kad odgojiteljica izgubi busolu realnosti u inteligentnom, emotivno nijansiranom filmu otvorenom za niz interpretacija. "Nejasno je što činiš", zbunjen je (i) Lisin profesor.
Jesu li u Lisi proradili majčinski osjećaji zbog toga što Jimmy nema mamu, a otac (Ajay Naidu) jedva da ga viđa? Vidi li ona u Jimmyju sve što je sama htjela biti i koristi li ga da prisvoji njegov talent, svoje nedostatke pretvori u prednost? Želi li možda biti muza budućeg velikog umjetnika?
Ili bi doista samo htjela njegovati talentiranu umjetničku dušu i potaknuti je da poetski procvate u tisuću cvjetova? Preseljena u američki/zapadnjački ambijent, "Odgojiteljica" umješnije crta centralnu motivaciju glavnog ženskog lika, koliko god ista nije do kraja oslikana na Lisinu licu.
Naime, redateljica i Gyllenhaal koračaju na vršcima prstiju po mračnim zakutcima njezina uma, navodeći gledatelja da se pita dokle će točno otići. "Mislim da imamo mladog Mozarta", uvjerena je Lisa s obzirom da Jimmy piše pjesme daleko iznad svog uzrasta. A nove Mozarte trebamo u svijetu prevladavajućih ne-Mozarta.
I njihov prirodni talent treba podržavati, poticati, razvijati i štititi. "Ako ostaneš otvoren i znatiželjan možeš vidjeti svijet na koji god želiš način", Lisa podučava Jimmyja. Redateljica vidi suvremeni svijet kao površan i ravnodušan: nije ga briga za nečiju darovitost, niti je razumije ili jednostavno nema interesa i vremena.
Vidimo to na primjeru mlade Jimmyjeve dadilje glumačkih aspiracija (Rosa Salazar) i posebice njegova oca, voditelja noćnog kluba; njemu se ne sviđa ideja da mu sin postane pjesnik jer smatra kako to nije praktično u životu izdvajajući primjer malčeva ujaka intelektualca (Samrat Chakrabarti) koji lektorira novinske tekstove.
Indiferentni svijet je pravi "negativac" filma: klince inspirira da postanu konzumenti materijalističkog, a ne kreativci duhovnog. "Kultura je materijalistička, ne potiče", govori Lisa u vezi s Jimmyjem koji bi mogao postati kao njezina djeca i piljiti u mobitel umjesto da stvara neku novu pjesmu o mrtvom lavu. Jimmyjeva poezija bi mogla biti izgubljena, kao i njegove posljednje riječi izrečene u (p)razno. Riječi koje možda nitko neće čuti. "Imam pjesmu, imam pjesmu..."
Uspon od 'Tajnice' do 'Odgajateljice'
Maggie Gyllenhaal je trenutno jedna od najboljih glumica mlađe generacije. Svoj veliki talent je najavila ulogom u "Tajnici". Izvedba u "Odgajateljici" spada u sami vrh njezine dosadašnje karijere, s naglaskom na glumu u završnoj sceni u toaletu, a film je preskočio hrvatska kina i stigao direktno u ("online") videoteke.