stdClass Object ( [id] => 161355 [title] => NOĆNI BRODOVI Ljubav na prvu premosnicu [alias] => nocni-brodovi-ljubav-na-prvu-premosnicu [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Film: NOĆNI BRODOVI; Hrvatska, 2012.
Režija: Igor Mirković
Uloge: Ana Karić, Radko Polič
Distribucija: Continental
Ocjena: *** 1/2

Igranim prvijencem Igora Mirkovića “Noćni brodovi“ nekako je najsnažnije odzvonila rečenica tinejdžera-autostopera. “Jebe se vama, imate sto godina“, zaurlao je momak u cvijetu mladosti kojeg su usput poveli “70-godišnji tinejdžeri“ u bijegu iz staračkog doma. “Mladi su često vrlo grubi prema starima. Ta scena govori o tome“, rekao nam je Mirković u intervjuu. Scena se, opet, može shvatiti i ironično.

Naime, starije se baš “ne jebe“, bili novopečeni penzioneri ili “stogodišnjaci“, svejedno. Moderni su filmovi, napokon, minimalno posvećeni ljudima u ocvalim danima. To “jesensko“ životno razdoblje vezuje se uz mizeriju načetu pritiskom godina. Od njega filmaši bježe kao vrag od tamjana. Bježe jer ga se boje. Boje se tihe dešperacije koja sviće pred kraj puta, kad je lice išarano borama i staračkim pjegama, tijelo zgužvano, a duša vene poput onemoćale ruže.

Današnjom kinematografijom (i svijetom općenito) drma “kult mladosti“. Angelina Jolie je, pobogu, sa svojih 37 godina već “stara cura“, (u)toliko da se traži nova utjeloviteljica heroine Lare Croft. Što li onda reći za, primjerice, 71-godišnju Julie Christie? U proteklih desetak godina šačica je filmova, pak, pružala otpor fotošopiranoj (hollywoodskoj) svakodnevici. “Daleko od nje“ upravo s Julie Christie, “Prava priča“ Davida Lyncha, “Gospodin Schmidt“ s Jackom Nicholsonom, kanadski dragulj “Barbarske invazije“, “Ima li koga?“ s Michaelom Caineom...

Malo je tko očekivao da će se toj niski pridružiti i jedan čedni hrvatski film. Novija tuzemna kinematografija uselila se u starački dom takoreći samo u dokumentarcu pokojnog Ante Babaje “Dobro jutro“, snimljenom iz redateljeve osobne perspektive, a vremešni glumci u najboljem su slučaju bili ravnopravni dio ansambla, primjerice pokojni Zlatko Crnković u Ogrestinoj “short cuts“ drami “Tu“, ali nikad u prvom planu starosti.

Mirkovićeva odluka da za glavne aktere uzme ljude u godinama, k tome i u staračkom domu, gdje smrt vreba iza prvog ugla, prilično je smiona i neočekivana, uslijed čega i sam kaže da bi se ljudi manje čudili da je snimio film o ljubavi hrčaka nego o ljubavi starijih. A da njegova smionost bude tim veća, “Noćni brodovi“ su film o posljednjoj, a ne prvoj ljubavi, uz to realiziran u formi “road movieja“. Dakle, Mirković je posegnuo za još jednim (žanrovskim) raritetom u suvremenom domaćem filmu. Mladenački “Odredište nepoznato“, redateljskog para Vukašinović-Šulj, do ovog trena je bio usamljeni predstavnik hrvatskog film ceste.

S druge strane, ljubavni filmovi rijetko su se snimali i prije 1990. godine. Na pamet, dakako, pada “Oficir s ružom“ Dejana Šorka, može i Grlićev “Za sreću je potrebno troje“. No, kao što na kraju potonjeg filma Drago (Miki Manojlović) nije uletio u Zdenkinu (Mira Furlan) tvornicu, zagrlio je, podigao u vis i strasno poljubio, po uzoru na Zacka (Richard Gere) i Paulu (Debra Winger) u finalu “Oficira i džentlmena“, tako ni “Noćni brodovi“, mahom uronjeni u domaći realizam, ne luče klasičnu “hollywoodsku“ magiju romantičnog trenutka, poput “Mostova okruga Madison“, s kojim se tako rado, dijelom i s punim pravom, uspoređuju. Pritom mislim(o) na čuvenu “kišnu“ scenu: Francesca (Meryl Streep) stišće lančić u rukama, dvojeći bi li krenula s Robertom (Clint Eastwood) u nepoznato.

Međutim, protagonistima “Noćnih brodova“, Heleni (Ana Karić) i Jakovu (Radko Polič), ljubav se također događa kad su od nje već debelo odustali, kao Francesci i Robertu. Nije to ljubav na prvi pogled. On je na početku malčice arogantan, na što se ona damski uvrijedi. Uz to Mirković implicira kako njihova romantična priča seže u davnu prošlost (šifra: čekanje na riječkom gatu). Ako već tada Helena nije pošla za Jakovom, sada odlučuje ispraviti svoju i Francescinu pogrešku, jer “jedna ti odluka promijeni cijeli život“.


Odbijajući (p)ostati fikus u staračkom domu, starčići kreću prema moru u mercedesu, starom, polovnom, kako bi film tekao u primjerenom penzionerskom ritmu. Mercedesu, simbolike li, ne radi rikverc, no nisu mu skinuti retrovizori da bi se likovi, hitajući naprijed, mogli barem zagledati unatrag u prošlost, a publika dobiti natruhe njihova prijašnjeg života. Jakov je bio “neki opaki frajer“, glazbenik koji je svirao saksofon na brodovima. Helena je, suprotno njemu, bila u braku. Doznajemo i da se, kad je bila mlada, voljela ljubiti preko bombona, što je Mirkoviću povod za insceniranje jedne nježne, staromodne romantične scene.

Redatelj prepušta dosta toga mašti publike, tako i podatak od čega Jakov boluje, odnosno je li ujedno bježi i od suočavanja s bolešću - povremeno znade klonuti, spominje se i nekakva operacija... Što je točno posrijedi? Recimo da je srce u pitanju. Rezignirano srce koje je, u strahu od skorašnjeg trajnog zatajenja, počelo kucati kao u zaljubljena tinejdžera.

'Road movie' poetika

Kao čelni čovjek motovunskog festivala, Mirković prati celuloidna strujanja, pa su u njegovom ostvarenju, izuzev nezavisnjačke “road movie“ poetike, primjetni blagi utjecaji friških nihilističkih filmova o “posljednjim danima na Zemlji“ (Von Trierova “Melancholia“, “4:44 Last Day On Earth“ Abela Ferrare), sa “svijetom koji se trese“ i “olujama što haraju“, tjeskobom da će se sve “zaustaviti, ugasiti i nestati“. Ipak, kako je Mirkoviću, prema vlastitu priznanju dosta crnila, nejasnih emocija i manjka sentimentalnosti, “Noćni brodovi“ daleko su od studene režijske naravi jedne “Melankolije“.

Na putu prema moru

Na svom putu prema moru, Jakov i Ana pridržavaju se tradicije filma ceste - srest će poljoprivrednika (fina “jarmuschovska“ epizoda Bogdana Diklića) koji sa žitnog polja tjera “europske vrapce“ u sceni političkog konteksta, povest će ih, simbolično, ekskurzijski autobus pun tinejdžera, prenoćit će, pomalo neuvjerljivo, bez prebijene kinte u hotelu itd.

Tamara Obrovac i Meritas

- Par Ana Karić-Radko Polič ima uistinu opipljivu kemiju u filmu i maksimalno izvlači čak i poneke slabije dijaloške partije
- U malim ulogama nastupaju Jadranka Đokić, Lana Barić, Mirna Medaković... kao i uvijek dobri Pero Kvrgić, čiji čangrizavi umirovljenik optužuje Jakova da “ševi babe po domovima“.Kvrgićevpenzioner jedini je, uvjetno rečeno, negativan lik u filmu naseljenom "ljudima dobra srca, sitnima kao bubamara".
- Dojmljivu glazbenu podlogu potpisuje Tamara Obrovac, a Meritasice zatvaraju film s pjesmom “Još jednom“.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-03-22 12:35:49 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-03-22 12:57:55 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-03-22 19:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4491 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/03/07/SCENA/nocni_1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "600x400" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4224540 Threads: 2 Questions: 129621116 Slow queries: 55803 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3913134 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kolumne/nocni-brodovi-ljubav-na-prvu-premosnicu-161355 [printLink] => /kolumne/nocni-brodovi-ljubav-na-prvu-premosnicu-161355?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233802 [name] => CINEMARK [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => NOĆNI BRODOVI Ljubav na prvu premosnicu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-23-57-03-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/03/07/SCENA/nocni_1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/03/07/SCENA/nocni_1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Film: NOĆNI BRODOVI; Hrvatska, 2012.
Režija: Igor Mirković
Uloge: Ana Karić, Radko Polič
Distribucija: Continental
Ocjena: *** 1/2

Igranim prvijencem Igora Mirkovića “Noćni brodovi“ nekako je najsnažnije odzvonila rečenica tinejdžera-autostopera. “Jebe se vama, imate sto godina“, zaurlao je momak u cvijetu mladosti kojeg su usput poveli “70-godišnji tinejdžeri“ u bijegu iz staračkog doma. “Mladi su često vrlo grubi prema starima. Ta scena govori o tome“, rekao nam je Mirković u intervjuu. Scena se, opet, može shvatiti i ironično.

Naime, starije se baš “ne jebe“, bili novopečeni penzioneri ili “stogodišnjaci“, svejedno. Moderni su filmovi, napokon, minimalno posvećeni ljudima u ocvalim danima. To “jesensko“ životno razdoblje vezuje se uz mizeriju načetu pritiskom godina. Od njega filmaši bježe kao vrag od tamjana. Bježe jer ga se boje. Boje se tihe dešperacije koja sviće pred kraj puta, kad je lice išarano borama i staračkim pjegama, tijelo zgužvano, a duša vene poput onemoćale ruže.

Današnjom kinematografijom (i svijetom općenito) drma “kult mladosti“. Angelina Jolie je, pobogu, sa svojih 37 godina već “stara cura“, (u)toliko da se traži nova utjeloviteljica heroine Lare Croft. Što li onda reći za, primjerice, 71-godišnju Julie Christie? U proteklih desetak godina šačica je filmova, pak, pružala otpor fotošopiranoj (hollywoodskoj) svakodnevici. “Daleko od nje“ upravo s Julie Christie, “Prava priča“ Davida Lyncha, “Gospodin Schmidt“ s Jackom Nicholsonom, kanadski dragulj “Barbarske invazije“, “Ima li koga?“ s Michaelom Caineom...

Malo je tko očekivao da će se toj niski pridružiti i jedan čedni hrvatski film. Novija tuzemna kinematografija uselila se u starački dom takoreći samo u dokumentarcu pokojnog Ante Babaje “Dobro jutro“, snimljenom iz redateljeve osobne perspektive, a vremešni glumci u najboljem su slučaju bili ravnopravni dio ansambla, primjerice pokojni Zlatko Crnković u Ogrestinoj “short cuts“ drami “Tu“, ali nikad u prvom planu starosti.

Mirkovićeva odluka da za glavne aktere uzme ljude u godinama, k tome i u staračkom domu, gdje smrt vreba iza prvog ugla, prilično je smiona i neočekivana, uslijed čega i sam kaže da bi se ljudi manje čudili da je snimio film o ljubavi hrčaka nego o ljubavi starijih. A da njegova smionost bude tim veća, “Noćni brodovi“ su film o posljednjoj, a ne prvoj ljubavi, uz to realiziran u formi “road movieja“. Dakle, Mirković je posegnuo za još jednim (žanrovskim) raritetom u suvremenom domaćem filmu. Mladenački “Odredište nepoznato“, redateljskog para Vukašinović-Šulj, do ovog trena je bio usamljeni predstavnik hrvatskog film ceste.

S druge strane, ljubavni filmovi rijetko su se snimali i prije 1990. godine. Na pamet, dakako, pada “Oficir s ružom“ Dejana Šorka, može i Grlićev “Za sreću je potrebno troje“. No, kao što na kraju potonjeg filma Drago (Miki Manojlović) nije uletio u Zdenkinu (Mira Furlan) tvornicu, zagrlio je, podigao u vis i strasno poljubio, po uzoru na Zacka (Richard Gere) i Paulu (Debra Winger) u finalu “Oficira i džentlmena“, tako ni “Noćni brodovi“, mahom uronjeni u domaći realizam, ne luče klasičnu “hollywoodsku“ magiju romantičnog trenutka, poput “Mostova okruga Madison“, s kojim se tako rado, dijelom i s punim pravom, uspoređuju. Pritom mislim(o) na čuvenu “kišnu“ scenu: Francesca (Meryl Streep) stišće lančić u rukama, dvojeći bi li krenula s Robertom (Clint Eastwood) u nepoznato.

Međutim, protagonistima “Noćnih brodova“, Heleni (Ana Karić) i Jakovu (Radko Polič), ljubav se također događa kad su od nje već debelo odustali, kao Francesci i Robertu. Nije to ljubav na prvi pogled. On je na početku malčice arogantan, na što se ona damski uvrijedi. Uz to Mirković implicira kako njihova romantična priča seže u davnu prošlost (šifra: čekanje na riječkom gatu). Ako već tada Helena nije pošla za Jakovom, sada odlučuje ispraviti svoju i Francescinu pogrešku, jer “jedna ti odluka promijeni cijeli život“.


Odbijajući (p)ostati fikus u staračkom domu, starčići kreću prema moru u mercedesu, starom, polovnom, kako bi film tekao u primjerenom penzionerskom ritmu. Mercedesu, simbolike li, ne radi rikverc, no nisu mu skinuti retrovizori da bi se likovi, hitajući naprijed, mogli barem zagledati unatrag u prošlost, a publika dobiti natruhe njihova prijašnjeg života. Jakov je bio “neki opaki frajer“, glazbenik koji je svirao saksofon na brodovima. Helena je, suprotno njemu, bila u braku. Doznajemo i da se, kad je bila mlada, voljela ljubiti preko bombona, što je Mirkoviću povod za insceniranje jedne nježne, staromodne romantične scene.

Redatelj prepušta dosta toga mašti publike, tako i podatak od čega Jakov boluje, odnosno je li ujedno bježi i od suočavanja s bolešću - povremeno znade klonuti, spominje se i nekakva operacija... Što je točno posrijedi? Recimo da je srce u pitanju. Rezignirano srce koje je, u strahu od skorašnjeg trajnog zatajenja, počelo kucati kao u zaljubljena tinejdžera.

'Road movie' poetika

Kao čelni čovjek motovunskog festivala, Mirković prati celuloidna strujanja, pa su u njegovom ostvarenju, izuzev nezavisnjačke “road movie“ poetike, primjetni blagi utjecaji friških nihilističkih filmova o “posljednjim danima na Zemlji“ (Von Trierova “Melancholia“, “4:44 Last Day On Earth“ Abela Ferrare), sa “svijetom koji se trese“ i “olujama što haraju“, tjeskobom da će se sve “zaustaviti, ugasiti i nestati“. Ipak, kako je Mirkoviću, prema vlastitu priznanju dosta crnila, nejasnih emocija i manjka sentimentalnosti, “Noćni brodovi“ daleko su od studene režijske naravi jedne “Melankolije“.

Na putu prema moru

Na svom putu prema moru, Jakov i Ana pridržavaju se tradicije filma ceste - srest će poljoprivrednika (fina “jarmuschovska“ epizoda Bogdana Diklića) koji sa žitnog polja tjera “europske vrapce“ u sceni političkog konteksta, povest će ih, simbolično, ekskurzijski autobus pun tinejdžera, prenoćit će, pomalo neuvjerljivo, bez prebijene kinte u hotelu itd.

Tamara Obrovac i Meritas

- Par Ana Karić-Radko Polič ima uistinu opipljivu kemiju u filmu i maksimalno izvlači čak i poneke slabije dijaloške partije
- U malim ulogama nastupaju Jadranka Đokić, Lana Barić, Mirna Medaković... kao i uvijek dobri Pero Kvrgić, čiji čangrizavi umirovljenik optužuje Jakova da “ševi babe po domovima“.Kvrgićevpenzioner jedini je, uvjetno rečeno, negativan lik u filmu naseljenom "ljudima dobra srca, sitnima kao bubamara".
- Dojmljivu glazbenu podlogu potpisuje Tamara Obrovac, a Meritasice zatvaraju film s pjesmom “Još jednom“.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/nocni-brodovi-ljubav-na-prvu-premosnicu-161355 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=e31ae8bb5e5ee69b5995162f228f8b0a7c2df8a9 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=NO%C4%86NI+BRODOVI+Ljubav+na+prvu+premosnicu+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fnocni-brodovi-ljubav-na-prvu-premosnicu-161355 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fnocni-brodovi-ljubav-na-prvu-premosnicu-161355 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

NOĆNI BRODOVI Ljubav na prvu premosnicu

Piše PSD.
22. ožujka 2012. - 20:09
Film: NOĆNI BRODOVI; Hrvatska, 2012.
Režija: Igor Mirković
Uloge: Ana Karić, Radko Polič
Distribucija: Continental
Ocjena: *** 1/2

Igranim prvijencem Igora Mirkovića “Noćni brodovi“ nekako je najsnažnije odzvonila rečenica tinejdžera-autostopera. “Jebe se vama, imate sto godina“, zaurlao je momak u cvijetu mladosti kojeg su usput poveli “70-godišnji tinejdžeri“ u bijegu iz staračkog doma. “Mladi su često vrlo grubi prema starima. Ta scena govori o tome“, rekao nam je Mirković u intervjuu. Scena se, opet, može shvatiti i ironično.

Naime, starije se baš “ne jebe“, bili novopečeni penzioneri ili “stogodišnjaci“, svejedno. Moderni su filmovi, napokon, minimalno posvećeni ljudima u ocvalim danima. To “jesensko“ životno razdoblje vezuje se uz mizeriju načetu pr...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 01:57