
“Čovjek treba znati svoje limitacije“ odriješio je Dirty Harry u “Klopki za inspektora Callahana“, no njegov tumač Clint Eastwood nije poznavao (žanrovska) ograničenja otkako ga je proslavila kultna kaubojska trilogija Sergija Leonea. Na svaki jedan mačistički akcijski krimić (serijal “Prljavi Harry“, “Veliki izazov“) ili vestern (“Odmetnik Josey Wales“, “Blijedi jahač“), dakle filmove koji su bili njegov zaštitni znak, Eastwood bi riskirao, eksperimentirao i snimio nešto drukčije (“Bronco Billy“, “Honkytonk Man“).
Propitivao je odnose među spolovima, ako ne i svoju “tough guy“ muškost (“Opčinjen“, “Jeza u noći“), ma koliko naizgled bio siguran u nju sukladno veličini Harryjeve magnumčine. Čak je i u “Dirty Harry“ serijalu znao raditi odmake od očekivanog, kao u krajnje samoispitivačkom filmu “Sudden Impact“. Eastwoodov policajac se susreo sa svojevrsnom Prljavom Harrietom koja obavlja njegov posao dok se sveti protuhama odgovornim za silovanje njezine sestre (i nje same) pucajući im u donju i gornju glavu.
Harry se zbog nje našao razapet između identičnih moralnih uvjerenja i sprovođenja zakona. U trileru “Na rubu“ (1984.) Richarda Tugglea, snimljenom godinu dana iza četvrtog “Prljavog Harryja“, a poznatom i po naslovu “Omča“, Eastwood ne glumi Dirty Harryja, premda izgleda kao on, ali njegov lik, policajac Wes Block, naći će se također razapet između slučaja ubojstava djevojaka (mahom prostitutki) koje su “voljele biti prilično nastrane“ i svojih neobičnih seksualnih aktivnosti upravo s nekima od tih cura.
Istraga seksualnih zločina utječe na njega budući da je istovremeno policajac koji radi na slučaju zadavljenih djevojaka i njihov klijent u bordelu. Kao i u “Iznenadnom udaru“, Eastwood u “Na rubu“ nije toliko različit od seksualno poremećenog ubojice kojeg hvata, potencijalno bivšeg policajca, tek u nešto manjoj mjeri odraz u njegovu zrcalu, “doppleganger“, s obzirom na to da dijele dosta karakternih crta (žele imati moć nad ženama, služe se lisičinama), da bi Block i sam mogao biti među osumnjičenima. “Mislim da je bio drot, tko zna, možda ti“, govore Blocku.
Dakako, Block nije ubojica, iako će usnuti košmar da pod ubojičinom maskom davi Beryl Thibodeaux (Genevieve Bujold), feministicu iz Centra za prevenciju silovanje s kojom se polako zbližava, no ne toliko da bi s njom još postao seksualno intiman na “ti“, naviknut na određeni tip žena. “Na rubu“ suprotstavlja Blockove interakcije s “damama noći“ i Beryl, ali i njegovim dvjema kćerkama (stariju igra Clintova prava kći Alison Eastwood). One otkrivaju seksualnost u jednakoj mjeri kao što on otkriva respekt prema ženama poput Beryl.
Na filmu je Eastwood oduvijek imao dvojbene odnose ili stavove prema ženama, sjetimo li se njihova tretmana u “Velikom izazovu“ i “Iznenadnom udaru“ (udarene šakom u glavu i nogom u stražnjicu). Možda je takvom pogledu na žene kumovalo to što se njegov mačizam osjećao ugroženim pred erektirajućim feminizmom, kakav u ovom filmu predstavlja Beryl koja, kako veli Blocku, želi “saznati što je pod maskom koju stavljate“.
Ispod krinke klasičnog “serial killer“ trilera krije se “neo-noir“ koji ugođajno reflektira mračnu kinematografiju “reaganovskih“ osamdesetih (Block će u jednoj sceni naletjeti na karikaturalnu statuu Reagana), odnosno seks, nasilje i ubojice pod raznoraznim maskama, žanrovski prema natrag do “Sudden Impacta“ i slasher horora, te naprijed (izvršio utjecaj na “stalkerske“ scene “Cobre“). Početak je trilerski dojmljiv.
Djevojku na povratku s rođendanske zabave u gluho doba noći vreba i prati muškarac u tenisicama s bijelim vezicama koje se takoreći jedine i vide u mraku. Kamera snima samo njegove noge dok ne nestanu u tami. “Mislila sam da me netko prati“, zavapi djevojka kad nekoliko trenutaka poslije naleti na muškarca u policijskoj odori kojemu se ne vidi lice, a ponudi joj da će je otpratiti do ulaznih vrata. Spuštajući se prema nogama, kamera otkriva da policajac nosi iste tenisice kao vrebač. Pa ipak, “noir“ u likovima je za ovaj film važniji od “noira“ u slici.
U filmu “Tightrope“ Eastwood glumi Blocka kao da je Dirty Harry s mračnom tajnom. Perverzni Harry. “U svima nama počiva tama. Neki je pokažu. Neki je pokušavaju zatomiti. A većina hoda na rubu između to dvoje“, dr. Yarlowsky (Janet MacLachlan) kaže Blocku. Ovdje Harry ne stavlja lisičine na negativce pod uvjetom da ih prethodno nije napucao, niti vozi motocikl po vrhu zgrade ili ispaljuje plotune iz bazuke.
Bazuka se spominje samo u kontekstu “plavuše s velikim bazukama“ (poput superseksi Rebecce Perle sa sladoledom na usnama), kakvu Block voli vezati lisicama prilikom seksa. Da, ovaj Harry lisičine koristi i u krevetu. Film o požudi i (ne)mogućnosti kontrole njezinih poriva odlazi prilično daleko u dekonstrukciji Eastwoodova akcijskog, “dirtyharryjevskog“ imidža.