
Društveno-politički intonirani filmovi strave i užasa kao odraz vremena i prostora u kojem nastaju nisu započeli kinohitom "Get Out!" Jordana Peelea, kao što ni "Black Panther" nije prvi blockbuster s crnim superjunakom. Kad je hororom drmao Romero ("Noć živih mrtvaca"), Peele se nije još ni rodio.
Odnosno, bio je takoreći u pelenama u vrijeme Cronenbergova "Videodroma". Ipak, dok su Romero i Cronenberg prvenstveno razmišljali žanrovski pa tek onda žanr horora koristili kao plodno tlo za refleksiju o stanju društva i svijeta oko nas, Peele ide obratnim putem.
Nagrađen Oscarom za scenarij "Bježi!", afroamerički filmaš već drugi put zaredom razmišlja društveno-politički i oko takvog razmišljanja gradi kvazi-horor obojan crnim (sic!) humorom. "Us" je, baš kao i "Get Out!", najprije podtekst, pa tekst, komentar pa onda horor.
Interpretativno poticajan, pun (ne)skrivenih značenja, analogija i alegorija, "Mi" je još jedan potencijalni kult materijal i prilično dostojan nasljednik prethodnika koji pokazuje da "Bježi!" nije bio slučajan uspjeh. Preporuka za ulazak u kino se podrazumijeva ("get in").
Premda, film bi u Peeleovoj filmografiji mogao biti sagledan kao "Zaselak" u odnosu na "Šesto čulo" u Shyamalanovoj, bez efekta pr(a)vog iznenađenja. Dakle, "Us" je istovremeni pokušaj reimaginacije, nadmašivanja i širenja prethodnog autorskog "high" koncepta.
Tako Peele općenito žanrovski funkcionira i trudi se stvoriti vlastitu mitologiju i politiku horor žanra unutar već postojećih matrica. "Mi" je samo naizgled invazivni "home invasion" horor triler na tragu "Šašavih igara" i "Stranaca" s pomahnitalim ili maskiranim antagonistima koji teroriziraju obitelj izvana prema unutra.
Ovdje, konkretno, Adelaide Wilson (oskarovka Lupita Nyong’o), njezina supruga Gabea (Winston Duke) i djecu (Shahadi Wright Nelson, Evan Alex). Jedne večeri Adelaide i Gabe će opaziti kako vani, na prilazu njihove kuće, stoji neka četveročlana obitelj u crvenom. Čudna, ominozna izgleda, "vanjska" obitelj će se probiti u njihovu kuću i tad slijedi šok i nevjerica.
"To smo mi", shvaćaju Wilsonovi, ugledavši sebe u njima, tj. ovo su njihovi "dopplegangeri" nazvani Blizanci. Međutim, Peele ubrzo izmješta radnju iz interijera u eksterijere i razbija okvire "home invasion" podžanra. Interno postaje eksterno u filmu koji se razvija iznutra prema vani i od intimne priče o Adelaide i jednoj američkoj obitelji pretvara u priču o američkom društvu.
Kao klinka (tad je glumi Madison Curry) Adelaide se izgubila u labirintnoj dvorani s ogledalima u luna parku i tamo prvi put vidjela "djevojčicu koja je izgledala kao ja". "Nije bila odraz", uvjerava Adelaide, a te riječi će dobiti potvrdu kad joj na vrata bane njezina zrcalna slika.
U sceni fizičkog okršaja njih dvije, "crvena" Adelaide će pritisnuti protivnicu glavom o stakleni stol koji će naciknuti. No, Peele se ne zadovoljava time da cijela priča o "dopplegangerima" iz pakla bude konstrukt Adelaidine razlomljene ličnosti, košmarni plod traume iz djetinjstva.
Animalni blizanci koji, "netko je rekao", dolaze iz kanalizacije, svojevrsni su Morloci iz "Vremenskog stroja" naoružani škarama i odjeveni u crvene (radničke) odore koji napadaju i "upper class" familiju Wilsonovih prijatelja, "bijele" Tylerove (Elizabeth Moss, Tim Heidecker) na koje je ljubomoran Gabe kao pripadnik više srednje klase.
Klasna pitanja povlače i rasna, s ponekom aluzijom i na ropstvo kao u "Get Out!". Adelaide će provesti u lancima dio filma koji se otvara 1986. reklamom za kolektivnu akciju protiv gladi u Africi formiranjem ljudskog lanca "dobrih samaritanaca" od jedne američke obale do druge.
Njihovo "ruka u ruci" povezivanje imitiraju Blizanci. "Izgleda kao prosvjed, demonstracija, neki sjebani performans", komentira Gabe, a Adelaide, interesantno, predlaže bijeg u Meksiko, kamo moguće seže živi zid Blizanaca. Trumpova Amerika dobila je još jedan ogledni "horor trenutka" s Peeleovim drugim filmom.
U sukobu Blizanaca s Wilsonovima, ali i drugim obiteljima, Peele govori o "us and them" sukobu dviju podijeljenih Amerika, donjeg i gornjeg sloja američkog društva zatočenog u "sunken place" limbu iz kojeg se ne može pobjeći. Naslov "Us" može se pročitati i kao "US".
Film kao da propituje što vide Amerikanci kad se pogledaju u zrcalo i odgovara "sebe", otkrivajući drugo, pravo lice Amerike u izobličenom odrazu tog zrcala. "Kakvi ste vi to ljudi", pita Gabe dvojnike i dobije odgovor "Mi smo Amerikanci". Užas je njihova furka.
Biblijske i filmske referencije
"Mi" je iznimno referencijalan film u religioznim i inim motivima. Kazaljke sata i rezultat jedne utakmice poklopit će se s biblijskim Jeremiah 11:11. Na početku filma pored televizije se nalazi VHS kaseta kultnog SF-a "C.H.U.D." (1984.) o humanoidnim čudovištima koja žive u kanalizacijama ispod New Yorka. Peele kao jedan od utjecaja ističe taj film, ali i "Ptice", "Isijavanje", "Ponovno mrtva", "Šašave igre", "Šesto čulo", "Priču o dvije sestre", "To dolazi"... Direktor fotografije potonjeg, Mike Gioulakis, snimio je "Us".