StoryEditor

KRUG 3 Tko mi tebe uze, Samara

9. veljače 2017. - 16:41
Krug3-3

Pogledaš film i onda umreš. Za jedan "scary movie" nema bolje i metafilmskije postavke od filma koji te ubije iz originalnog "Kruga" (1998.) Hidea Nakate i njegova dostojnog, četiri godine mlađeg američkog remakea Gorea Verbinskog, najstrašnijih horora na prijelazu milenija, ako ne i svih vremena. Podsjećamo kako je išla njihova mitologija. U igri je videokaseta s jezivim filmićem. Na kaseti piše “pogledaj me“. A svatko tko bi je ubacio u videorekorder i pogledao dobio je telefonski poziv.

Nakon što telefon zazvoni, ženski glas s druge strane žice šapnuo bi dvije riječi - “Sedam dana“. Toliko je života, naime, preostalo gledateljima ubojitog kućnog videa. Otkucajem sedmoga dana po njih bi došla smrt u vidu sablasne Sadako (japanska verzija) ili Samare (američka), djevojke blijeda lica prekrivena crnom kosom koja bi iskoračila iz TV ekrana sa smetnjama odjevena u avetinjsku bijelu opravu. Gledanje (horor) filma bilo je opasno po život i s ove strane ekrana. “Ringu“ i “The Ring“ su umnogome bili za umrijeti od straha, dotad nešto neviđeno u japanskom i američkom hororu.

Na svojedobnoj projekciji američkog “Kruga“ u splitskom kinu “Tesla“, filma koji je inicirao novomilenijsku groznicu popularnih hollywoodskih remakeova japanskih horora, publika je bila zanijemila. U kinu je vladao apsolutni muk, presječen tek povremenim uzdasima trepeta. Nije se čulo ni tradicionalno šuškanje kokica. Samo poneko masiranje uzlupalih srca pripravnih za infarkt. Horor nije jenjao niti nakon izlaska iz kina, posebice ako ste u međuvremenu imali propušten poziv na mobitelu od nepoznatog broja ili vam se netom pred odlazak na spavanje pojavio “snijeg“ na televiziji, baš kao u filmu.

Samara je, dakle, s ekrana spremno zakoračila u snove, a njezin video - spoj nadrealizma “Andaluzijskog psa“, sirove studentske vježbe i brutalna “snuff“ filma - ubrzao procvat “found footage“, ako ne i “torture porn“ horora novog milenija. Petnaest godina kasnije, “Krug 3“ F. Javiera Gutierreza dolazi u kina sa sličnim pogubnim nakanama po gledatelja, prijeteći s plakata “Prvo ga pogledaš. Zatim umireš.“. Također i ciljem da preporodi i “restarta“ franšizu poslije slabo primljena Nakatina nastavka “The Ring Two“ (2005.).

“Rings“ je stigao u tehnološki idealnom razdoblju za širenje mitologije o Samari, ali i vrijeme kad gledatelji doslovce umiru u kinu na hororu (onaj jedan nesretnik tijekom projekcije “Prizivanja 2“ u Indiji). Tehnologija i ljudska ovisnost o njoj, koju su kritizirali japanski horori, uzela je maha od prvog “Kruga“ naovamo. Bizarni videofilmići postali su dostupni na svakom kantunu viralna svijeta ovisna o piljenju u ekrane, ne nužno televizijske. Više ne morate staviti kasetu u videorekorder, dovoljan je jedan klik na video preko bilo kojeg ekrana, računala, laptopa ili pametnog mobitela i vaše oči su izložene hororu.

“Tko bi kupio stari videorekorder“, iščuđava se mlada djevojka (Aimee Teegarden) profesora Gabriela (Johnny Galecki) vidjevši VHS uređaj na uličnoj rasprodaji, pored videokaseta među kojima je i “Alien“. “Nekoć je ovo bila tehnološka revolucija“, podučava je Gabriel. Profesor će kupiti video i u njemu pronaći fatalnu Samarinu kasetu, nakon čega čuje prokletstvo “Seven days“, muha se izliježe iz njegove zapaljene cigarete i kiša počne padati sa zemlje prema nebu u rasnoj “ringovskoj“ sceni. A video je pripadao obitelji čiji je sin poginuo u avionskoj nesreći na početku filma. “Krug 3“ kreće obećavajuće. Smetnje na ekranu remete sjaj Paramount Picturesa.

Ispada da je to logo nekog filma koji se gleda na ekranu avionskih sjedala. Ukazanje Samare na svim ekranima u zrakoplovu najavljuje hororski “upgrade“ serijala od vremešnih televizijskih ekrana i videorekordera do modernih “flat screena“ i kompjutera. No, Gutierrez ne uspijeva iskoristiti blagodati tehnologije niti razviti fokus isključivo u tom najpotentnijem smjeru da bi Samarino izlijetanje iz laptopa bilo jednako efektno kao njezin izlazak iz televizora. Umjesto da potencira Samarine moći sijanja užasa, on ih je oduzeo. Zapravo, “Rings“ je krajnje “oduzet“ u fokusu i ne zna želi li biti nastavak ili remake.

Moguće da je neujednačenom tonu kumovala duga, problematična produkcija filma snimljena prije dvije godine kojemu su često odgađali datum premijere. S jedne strane, slijedimo načelno intrigantna nastojanja profesora Gabriela da sa preko Samarina videa istraži postojanje “života poslije smrti“ sa studentima koji će biti prokleti gledanjem film, ali moći se održati na životu izrađivanjem kopije i pronalaženjem nekog “popratnog“ tko će također vidjeti filmić i preuzeti kletvu. Nadalje, pratimo širenje mitologije o zlikovki iz zaslona kad cura (Matilda Lutz) Gabrielova studenta (Alex Roe) preuzme njegovo prokletstvo odlučna doznati istinu iza ponešto promijenjena Samarina videa s prizorima zmije kako jede samu sebe ili križa u poplavi.

Konačno, tu su i sramežljivi pokušaji Samarina strašenja putem suvremene tehnologije. Svega jednom Samara izlijeće iz zaklopljenog laptopa prepoznatljivim paukovskim kretanjem, a isto toliko puta se snimka njezina videa zavrtjela na smartphoneu. Tek je na samome kraju filma, 90 minuta prekasno, ostavljena mogućnost apokaliptičnog viralnog širenja prokletogs videa, preko društvenih mreža, vibera itd. Od izvornog “Kruga“ bilo nas je strah staviti neku kasetu u video. Danas bez straha zaklapamo laptop nakon predaje recenzije “Kruga 3“.

S Naomi na Matildu

“Krug 3“ je degradirao i po pitanju horor heroine. Prva dva dijela imala su izvrsnu Naomi Watts. U trećem je zvijezda mlada talijanska glumica Matilda Lutz koja u film ulazi u donjem rublju i više izgleda dobro nego glumi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. srpanj 2021 22:51