
Sladoled je bio zabranjen malom (Cine)Marku netom nakon preboljene gripe i upale grla, negdje cca 1986. ili 1987. godine. Prilikom kontrole na "dispanzeru", doktorica je rekla "bolje si", ali isto savjetovala još malo strpljenja do ledenog osvježenja.
Dječja filmofilska logika je proradila. Lako za slaju. Mogu li s tatom u kino na "Komandosa" (1985.)? Gospođa u bijelom nasmijala se pitanju koje teško da joj je ikad postavio ijedan pučkoškolac i odgovorila potvrdno. Na kraju je slaju pojeo bar Arnie u uvodnoj sceni obiteljske idile s kćerkicom čija će otmica pokrenuti priču.
Pojeo je i Slya. Jer, "Commando" je bio jači od "Ramba II", zapravo najbolji dotad viđeni akcijski film uopće iz perspektive klinca. Danas više nije, ali jest najsubverzivniji. U jednoj od prvih scena, nakon što se našali na račun seksualnosti Boya Georgea ("Girl George"), Matrix govori kćerkici Jenny (Alyssa Milano) kako su rock 'n' roll otpisali kao subverzivan kad je stigao u Istočnu Njemačku, dok je on bio klinac.
Akcijski filmovi su ekvivalent rocka, a nijedan prije "Komandosa" nije bio ni izdaleka tako žanrovski subverzivan, na način da je rokao i rolao unutar strogo kontroliranog žanra u trenutku kad je isti, osobito onaj "one man army" podvrste, upravo doživljavao uzlet s "Rambom" i sličnim ostvarenjima.
Subverzija se očitovala u samoironiji i autoparodiji zahvaljujući Schwarzeneggeru koji je s likom bivšeg specijalca Johna Matrixa napravio ljudsku inverziju kiborga iz godinu dana starijeg Cameronova SF-a, uključujući scenu šopinga s bagerom kojeg vozi kao Terminator cisternu i šlagvort "Wrong!" (scena u oružarnici u "T1").
Dok su Stallone, Chuck Norris i ekipa bili ozbiljni kao srčani udar dobiven od posljedica (zlo)uporabe steroida, Schwarzenegger je, premda znao djelovati robotski seriozan, između "one-linerskih" redaka namigivao publici još više u odnosu na Clinta Eastwooda i Jamesa Bonda u tumačenju Seana Conneryja i posebice Rogera Moorea, čije je akcijske hitove dobro prostudirao.
Radio je to i sam film koji je bio "terminatorski" ispred svog vremena kao vjerojatno prvi postmoderni (humorni) akcić u povijesti kinematografije, preteča mnogih žanrovaca, pa i novog "Terminatora" budući da je Matrix "terminatorski" (samohrani) otac sa skrivenom privatnom oružarnicom.
"Commando" se otvara scenama smaknuća članova Matrixove postrojbe od strane živopisnih negativaca predvođenih Ariusom (Dan Hedaya) i Bennettom (Vernon Wells kao Freddie Mercury i Village Peopleovac na steroidima). Po prvog od njih dolaze ubojice u kamionu za otpad. "Čekajte, čekajte", viče on smetlarima.
"Bojao sam se da ćete me promašiti". "Ne boj se, nećemo", zapuca jedan od njih (Bill Duke) i prošara nesretnika s desetak hitaca iz uzija. Ton je podešen i "Komandos" u startu razvija samoobrambeni mehanizam, od smetlarskog kamiona do opaske Matrixove pomagačice stjuardese Cindy (Rae Down Chong) "Ovo macho sranje je za nevjerovati", uparene s komentarom da muški u filmu jedu "previše crvenog mesa".
Sve u slučaju da ga neki snobovi, koji ne kuže ili odbijaju kužiti akcijski vic, odluče pomodno proglasiti "trashom osamdesetih" i titulirati kao "macho bullshit". Kad se, nekoliko scena dalje, pojavi od planine i šume odvaljeni Matrix, ostvarivši najspektakularniji akcijsko-junački "entrance", nonšalantno noseći deblo u jednoj nabildanoj ruci i motornu pilu u drugoj, jasno je da je režiser Mark L. Lester ("Firestarter") bio svjestan nerealne, vic(k)aste prirode akcije.
Istovremeno, Lester je servirao točno ono po što je publika tada najviše dolazila u kino (akcijašenje nabreklih mišića) i napravio to tako ekonomično da gledatelj tijekom 90-ak minuta jednostavno nije imao vremena stati i razmisliti o "glupostima", niti takoreći još uvijek ima s obzirom koliko je "Komandos", kao i sam Arnie u filmu, "lean and mean", bez kadra/grama sala viška.
Krupni kadar jednog bicepsa, pa drugog, prvo je što vidimo od Matrixa prije nego kamera uzmakne unatrag valjda od straha i sagleda ga u cijelosti. Lesterovo kadriranje slijedilo je tretman Stalloneovih mišića od strane Georgea P. Cosmatosa u "Rambu II".
Jednako kao i kasnija rapidna "ramboidna" montaža naružavanja "vojske od jednog čovjeka" u tijesnim "krupnjacima" (raketni lanseri, strojnice, sačmarica, pištolj, granate, bombe, noževi...) pred finale koje je bilo najbliže onome što je film tada došao "first-person shooter" videoigri.
Međutim, Matrix je bio drukčiji akcijski heroj od Ramba. Čak ni Rambo nije mogao svoje neprijatelje "namirisati" kao Matrix, niti čuti helikopter takoreći prije nego što je poletio. Nije bio sklon najkraćim pregovorima u vezi suradnje ("Točno? Pogrešno!"), ni lagao kojeg će negativca ubiti posljednjega.
"Zabavan si, zato ću te ubiti zadnjeg", Matrix ispali u facu Sullyju (David Patrick Kelly, "Ratnici podzemlja"). Kasnije će podsjetiti Sullyja na to "Sjećaš se kad sam ti rekao da ću te ubiti zadnjeg?", dodati "Lagao sam!" i "pustiti ga" s litice.
Rambo i Matrix razlikovali su se koliko Stallone i Schwarzenegger tijekom njihovog nadmetanja "čiji je veći" (biceps). Sly je u izričaju junačkog "stroja za ubijanje" tražio dramu, a Arnie komediju, ponašajući se poput akcijskog Boga palog na Zemlju da sredi grešne ljude i zabavi publiku "one-linerima" upućenim stradalim negativcima koji bi se i sami nasmijali da su ih čuli živi.
Ovo nije ni blizu najbolji Schwarzeneggerov film, dapače, ali visoko izdignute glave ulazi u njegov top-ten, negdje pred kraj, kao jedna od reprezentativnijih sumacija glumčeve "on-screen" persone i prozor u "Predatora", "Crveno usijanje", "Blizance", "Posljednjeg akcijskog junaka", "Istinite laži"... Arnie nije nikad ispucao ovoliko sjajnih "one-linera" po filmu i "Commando" spada među najcitatnije akciće svih vremena.
"Imate li prtljagu? Samo njega!", odgovori Matrix na upit stjuardese pri ulasku u zrakoplov i zatim joj se obrati s "Ne uznemiravajte mog prijatelja, MRTAV je umoran" kad ubije "pratnju" na sjedalu do sebe. Najbolji "one-liner" ostavljen je za završni obračun u kotlovnici. "Ispuši se, Bennett!", uzviknuo je Matrix nakon što je poslao cijev u njegova prsa i dao oduška akcijskom filmu.
Dobrodošli u Val Verde
Pohvalno je da "Komandos" nije forsirao ljubavnu priču između junaka i njegove pomagačice, premda na kraju filma Matrix, Jenny i Cindy tvore nekakvu malu familiju koja bi možda došla do izražaja u drugom dijelu. Neiskorišteni scenarij za nikad snimljeni "Commando 2" malčice je prepravljen i iskorišten za "Die Hard" s Bruceom Willisom. Zanimljivo, fikcijska država Val Verde, za koju smo čuli u "Komandosu", bit će spomenuta i u "Umri muški 2", što potvrđuje da su akcijski filmovi osamdesetih bili povezani kao danas superjunački Marvelovi. P.S. "Commando" se prikazuje na RTL-u u večernjim satima 29. i 30. prosinca.
Rambo sa smislom za humor
Ovo je dobra prilika da na portal plasiramo i kratki-slatki tekst povodom 30. obljetnice "Komandosa", napisan 2015. godine...
Okruglih je 30 godina prošlo otkako je u kina stigao "Komandos" (1985.) Marka L. Lestera sa Schwarzeneggerom naoružanijim čak i od Stallonea. Ikonička slika njegova mazanja ratničkim bojama i opasavanja bombama, redenicima oružja, raketnim lanserom itd. dolazi na kraju filma, a Lester od samoga početka bilda publiku za pretjerivanja koja će uslijediti.
Arnie ulijeće u priču noseći deblo na ramenima, s napetim mišićima usnimljenim u krupnim kadrovima dotad mahom rezerviranim samo za Slya, nakon čega u prvoj akciji ispaljuje "one-liner" zajedno s metkom u čelo tijekom pregovaranja s jednim od otmičara njegove kćerke ("Right? Wrong!").
Poruka je bila odaslana - Švarci je snažan, ali može biti i zabavan. Igrajući na tu kartu, na svako novo gledanje sve bolji "Commando" se razlikuje od konkurentskog "Ramba II" i slovi za film ispred svog vremena kao tadašnji ("one-man army" akcija) i budući arhetip (samosvjesna postmoderna akcijska komedija).
Nakon svakog ispaljenog hitca dolazila je humoristična doskočica za anale, poput "Zabavan si, zato ću te ubiti posljednjega!", "Imate li prtljagu? Samo njega!", "Sjećaš se kad sam ti rekao da ću te ubiti posljednjeg? Lagao sam!" i "Ispuši se, Bennett!".
Ako Arniejevi "one-lineri" nisu bili dovoljno ilustrativni u žanrovskoj (samo)ironiji, ulogu komentatora zbivanja preuzimaju i drugi likovi poput Cindy kako bi skrenuli pažnju na "macho sranje" koje se vrti na ekranu ili nas pripremali na nadolazeći "Treći svjetski rat" kad se naoruža "vojska od jednog čovjeka". Sjećate li se da smo na ovome mjestu prije desetak godina stavili da je "Komandos" samo za tri zvjezdice? Lagali smo!