
Osvajanje Oscara za originalni scenarij horora “Get Out!“ kruna je dosadašnje karijere producenta specijaliziranog za niskobudžetne filmove strave i užasa Jasona Bluma i njegove kompanije Blumhouse Productions. Prestižna nagrada urodila je plodom – originalni naslov aktualnog Blumovog producentskog projekta “Istina ili izazov“, prvog nakon “Bježi!“, ponosno je ukrašen kompanijinim imenom. Dakle, “Blumhouse's Truth Or Dare“. Blumhouse se nesumnjivo prometnuo u vjerojatno najjači hororski brend današnjice koji već ima nekoliko franšiza (“Paranormal Activity“, “Purge“, “Insidious“) i preuzeo je možda najpoznatiju (“Halloween“).
Iako, treba reći da Blumova kompanija producira sve i svašta, od dobrih (“Paranormalno“, “Pročišćenje“, “Dar“, “Posjeta“, “Podvojen“, “Sretan Dan smrti“…) do derivativnih i generičnih žanrovskih filmova (prednastavci ili spin-offovi “Paranormalnog“, “Lazarov efekt“, “Prizivanje duhova“, remake “Mučenica“, “Amityville: Buđenje“…). Novi Blumov hit “Istina ili izazov“, koji je u svjetskim kinima dosad zaradio 14 puta više nego što je koštao, spada negdje između ova dva pola, bliže drugom.
Svatko tko očekuje još jednu Blumovu žanrovsku i(li) političku subverziju nakon anti-trumpovskog “Get Out!“, bit će razočaran, premda je “Truth Or Dare“ pokušao napraviti nešto u tom smjeru, ali nije imao hrabrosti otići do kraja i postati više od “običnog“ horora. Recimo da titularna “demonska“ igra “istine ili izazova“ potječe iz Meksika gdje će igrače proklete njome natjerati da zapale sirote Meksikanke makar se ne žele više igrati (“Oprosti, nemam izbora“), slijediti ih jednom kad se vrate u Ameriku i tamo koreografirati njihove sadističke smrti.
No, opet, likovi su moderna američka mladež, ne “white trash“ simpatizeri predsjednika Trumpa kakvi bi mogli krasiti jedan suvremeni horor i naći se na ekstremnom “truth or dare“ testu poput ovoga. Film je, naime, solidno zamišljena žanrovska varijacija na sudbinsku zlu kob “Puta bez povratka“, sadističke igrice bez granica “Slagalice strave“, te pravila o “prijelaznom“ prokletstvu “Kruga“ i “To dolazi“, uz nevidljivu “prisutnost“ iz posljednjeg koja vreba mlade ljude i radi im o glavi (“ono što vidimo nije stvarno, ali posljedice jesu“).
Redatelj i koscenarist Jeff Wadlow (zanimljivi “Cry Wolf“, razočaravajući “Kick-Ass 2“), međutim, ne uspijeva ostvariti neku posebno pamtljivu scenu na tragu spomenutih i superiornijih ostvarenja. Djelomično to ima veze i s PG-13 predikatom filma. Ne mora biti krvi do koljena, dapače, ali scene stradavanja nisu nadahnute ni maštovite u hororu kojemu fali više imaginacije i hrabrosti prilikom realizacije straha. Nisu inspirirane ni “bu“ scene (tzv. jump scare), osim možda jedne s demonski posjednutim starčićem u bolnici.
Zasigurno je razlog tome što Wadlow previše puta snima trenutačno izobličena lica demonski posjednutih likova kakvi se pričinjavaju samo protagonistima-igračima, a drugi ih ne vide, od pune knjižnice stranaca do bliskih prijatelja. Taj trik u filmu biva uspoređen sa Snapchat filterom, samo – dodajmo - filt(e)riran kroz zamrznuti osmijeh Jokera Jacka Nicholsona iz prvog “Batmana“. Je li se to Wadlow cinično smije protagonistima? Moguće. Režiser ne štedi protagoniste, a nema ni neko posebno dobro mišljenje o pokvarenom svijetu odraslih u koji njegova mladež ulazi, ako ne i mladeži samoj.
To je najintrigantnija stavka “Istine ili izazova“, horora crnog srca čiji pesimizam i mizantropija doživljavaju istinsku kulminaciju prekasno - tek u finaloj sceni. Olivia (Lucy Hale), njezina BFF-ica Markie (Violett Beane; najbolja u filmu), momak potonje Lucas (Tyler Posey), Tyson (Nolan Gerard Funk) i njegova cura Penelope (Sophia Taylor Ali), te njihovi prijatelji Roy (Brady Smith) i Brad (Hayden Szeto) bit će prisiljeni držati se pravila igre ako žele preživjeti.
“Jednom kad te pitaju igraš, slijedi pravila“, jasne su upute igre “istine ili izazova“ od koje nema odustajanja, a koja je u samoj osnovi osovljena oko moralne dileme (“ako odigraš kako treba, možeš doznati tajne“). Igrači će morati poniziti sebe ili druge, odnosno povrijediti nekoga verbalno/fizički, otkriti pred krcatom knjižnicom svima tajnu da im naj-prijateljica vara momka ili joj pružiti ruku da je slomi čekićem. Kvaka je da moraju govoriti istinu ako odaberu “truth“, što znači da će biti prisiljeni otkriti svoje ili tuđe tajne i suočiti se sa strahom od toga i traumom od posljedica toga, bilo da su zaljubljeni u nekog u koga ni smjeli biti, moraju napraviti “coming out“ pred homofobičnim ocem itd.
Ako odaberu “dare“, izazvani su da hodaju po rubu krova dok ne popiju do kraja bocu alkohola, da otmu pištolj policajcu i natjeraju ga da ih moli za život, spavaju s prijateljičinim momkom ili otkriju tajnu u vezi samoubojstva frendičina oca. Do kraja filma, kad se igra počne okrutno igrati s igračima, čak će i “moralno uzvišena“ Olivia početi misliti na sebe i svoje interese (za preživljavanjem). Igra kažnjava nesebične činove i na taj provlači “istinu“ filma i današnjeg svijeta – teško je uspjeti u životu ako ste moralna osoba. Izazivamo vas da pokušate?
Blumhouseovi hitovi u pripremi
Blumhouse ove godine ima najmanje još dva sigurna hita, prednastavak “Pročišćenja“ (“The First Purge“) i novu “Noć vještica“, s tim da to možda postane i psihološki horor “Delerium“. Iduće nastavak izlazi “Neslomljivog“ i “Podvojenog“ (“Glass“). U planu je i “Happy Death Day 2“. Također, kako kompanija paralelno producira i ozbiljnije uratke (“Ritam ludila“), stala je iza novog filma Spikea Leeja (“BlackKklansman“) koji će premijeru imati u Cannesu.