
Režija: Steven Spielberg
Uloge: Henry Thomas, Drew Barrymore
Ocjena: *****
“E.T. telefonira doma.“ – “E.T. - izvanzemaljac“ (1982.)
“E.T. - Izvanzemaljac“ (1982.) originalno nije impregniran kao znanstveno-fantastična bajka za djecu. Poslije njegovog “prvog kontakta“ u “Bliskim susretima treće vrste“ (1977.) dogodio se “Alien“ (1979.) pa je Steven Spielberg, za promjenu, poželio snimiti SF horor o zločestim izvanzemaljcima nadahnut pričom iz stvarnog života o farmerskoj obitelji iz Kentuckyja koja je tvrdila da su je terorizirale intergalaktičke kreature. U prvoj verziji scenarija, naslovljenoj “Night Skies“, alieni su ubijali ljude dodirom dugih koščatih prstiju. Dugački, tanki izvanzemaljski prsti doista prijeteći razmiču grane u mračnoj šumi u nastupnoj sceni filma. No, to je samo vješta varka “alienske“ jeze.
U pretprodukciji je, naime, Spielberg odlučio odbaciti darkerski koncept strave i krenuti u dijametralno suprotnom, optimističnom smjeru, ostavivši koncept obitelji u raljama terora za “Poltergeist“ (1982.), a zle izvanzemaljce za “Rat svjetova“ (2005.). Alien je, tako, postao slatko, neodoljivo stvorenje. Postao je E.T.
![]() |
Namjerno je Spielberg želio da E.T. bude manjeg, djecolikog rasta da ni njegove scene ne bi slučajno bile snimljene iz (gornjeg) rakursa odraslih. Jer, Spielbergov još uvijek divni film o obitelji, prijateljstvu i odrastanju projicira intimni doživljaj djeteta koje “vjeruje u bajke“. Tom opisu odgovara usamljeni dječak Elliot (Henry Thomas) koji će naletjeti na biće iz svemira nakon što ga njegovi silom prilika ostave na Zemlji.
Kad se Elliot i E.T. ugledaju prvi put, obojica vrisnu i skoče unatrag iz straha od nepoznatog. To je samo početna reakcija. Elliot i E.T. uspostavljaju tajno prijateljstvo, nedaleko od očiju radoznalog susjedstva i ljudi iz vlade koji žele eksperimentirati na došljaku. Na neki način E.T. postaje njegov imaginarni prijatelj, samo što je - stvaran. I obdaren nadnaravnim moćima. S prstom koji svijetli kadar je telekinetički pomicati stvari, telepatski komunicirati i mesijanski ozdraviti boli. “Cijeli život ću vjerovati u tebe“, obraća se Elliot alienu kao Bogu.
![]() |
U E.T.-ju malac ne vidi samo “nešto najsvetije“ i najboljeg prijatelja, već i odsutnu figuru oca koji se, kao u mnogim Spielbergovim filmovima, nalazi na “službenom putu“. “E.T. – The Extra Terrestrial“ otvoreno koketira s realističnom obiteljskom dramom. “Zar ga ne može podići zraka“, pita jedan prijatelj Elliota referirajući se na E.T.-ja i svemirsku letjelicu. “Ovo je stvarnost“, odgovara mu Elliot.
Ipak, Spielberg ne bi bio Spielberg da stvarnost ne oboja snolikim bojama treperavog nebeskog svoda i filmske magije u najboljem smislu te riječi. Kako Elliot osjeća E.T.-jeva osjećanja, jer postaju mentalno povezani, izvanzemaljac će u jednoj od niza krasnih scena filma gledati romantičnu komediju “The Quiet Man“ Johna Forda i omogućiti klincu da s djevojčicom iz razreda rekreira poljubac Johna Waynea i Maureen O' Hare. Spielbergov osjećaj za čudesno ponajviše se očituje kad Elliot i E.T. na BMX-ici polete u nebo i prolete ispred punog Mjeseca, što će redatelj reprizirati s još snažnijim “wow“ efektom u sceni potjere u kojoj se bicikle, nošene izvrsnom glazbom Johna Williamsa, šačice prijatelja otisnu od tla netom prije sudara s policijskom blokadom.
Finale na šumskom proplanku ušlo je u celuloidnu legendu za vjeke vjekova. Od čiste, nepatvorene emocije bi danas, 30 godina kasnije, mogao zaridati i moderni cinični svijet što sentimentalnost često brka s patetikom. Nakon što je E.T. “telefonirao kući“, svemirski brod je došao po njega, a to znači samo jedno - oproštaj.
“Joj“, procijedi tronuti E.T. svjetlucava crvenog srca prije nego što stupi na prag letjelice. Vrata broda zatvaraju se na način da izvanzemaljčevo srce simbolično sjaji sve do zadnjeg trena. E.T. će živjeti dokle god dijete (u nama) vjeruje u bajke.
Super (8) posveta“E.T.“ je nadahnuo niz filmova u osamdesetima, s naglaskom na “Mac i ja“. U posljednje vrijeme najljepšu posvetu ispisao mu je J.J. Abrams s prošlogodišnjim blockbusterom “Super 8“. |
Nesuđeni nastavak na 'Marsu'U prvoj trećini filma Elliotov stariji brat Michael (Robert MacNaughton) iskaže bojazan da bi njih dvojica mogli osvanuti na Marsu okruženi milijunima aliena poput E.T.-ja. Upravo je to bila postavka nastavka kojeg, srećom, Steven Spielberg nikad nije snimio, unatoč njegovoj izvjesnoj hitoidnosti. |
Na audiciji s bičom Indiane JonesaMali Henry Thomas, veliki fan “Otimača izgubljenog kovčega“, dobio je ulogu pojavivši se na audiciji opasan bičom Indiane Jonesa. Thomasa se u odrasloj fazi možda sjećate kao najmlađeg brata Brada Pitta u “Legendi o jeseni“. Od malih glumaca najveću je karijeru ostvarila Drew Barrymore. A zanimljivo, curica koju Elliot ljubi u razredu je Erika Eleniak, bujna plavuša iz “Baywatcha“ koja je iskočila iz torte u “Opsadi“. |
Kad E.T. sretne YoduZgodna je scena u kojoj se E.T. na maškarama sretne s Yodom iz Ratova zvijezda“. “Dom, dom“, viče E.T. Metafilmsko dodavanje prijatelja Spielberga i Lucasa tu ne staje. Lucas se odužio Spielbergu tako što je u “Famtomskoj prijetnji“ (1999.) postavio malu delegaciju izvanzemaljaca koja je predstavljala E.T.-jevu rasu na intergalaktičkom sastanku u golemoj senatorskoj komori. |
Snimanje u kontinuitetuSpielberg je inzistirao da film snima u kontinuitetu kako bi klinci emotivno znali gdje su bili dan ranije, dok istovremeno ne bi imali pojma kamo će ih idući odvesti. Tako, u početku nepovjerljivi Drew Barrymore i Robert MacNaughton sjajno i spontano prikazuju promjene ponašanja prema E.T.-ju koji ih je osvojio šarmom. |
Dorađena verzijaZa 20-godišnjicu filma, izvorno puštena u kina 11. lipnja 1982., Spielberg je objavio dorađeniju verziju, s računalnim efektima koji su poboljšali E.T.-jeve facijalne ekspresije itd. Također, pištolje u rukama vladinih agenata zamijenio je s walkie-talkiejima. |