StoryEditorOCM

DRŽ'TE LOPOVA Kradljivica srca

16. kolovoza 2017. - 20:29
drzte-lopova4

Lepršav, opojan, osvježavajuć i elegantan, Hitchcockov romantični triler “Drž'te lopova“ (1955.) teče poput sofisticirana pjenušca otvorena na Azurnoj obali u smiraj kasnog ljetnog dana. Svaki gutljaj, tj. kadar filma traži idući, sve dok se ne iskapi do kraja. Usporedba sa šampanjcem je prilično odgovarajuća za ovaj Hitchcockov film, idealan za zatvaranje ciklusa “Ljeto s Caryjem Grantom“ na HTV3. Otvaranje pjenušca, odnosno odvajanje čepa od boce, ima gotovo jednak zvučni efekt pucnju iz pištolja, a što je “gun shot“ nego sinonim za akcijsko-trilersku napetost.

Meci se nisu toliko pucali u “To Catch A Thief“ kao u nekim ranijim i kasnijim Hitchcockovim ostvarenjima, ali film ne oskudijeva u akciji i “suspenseu“. U jednoj od prvih scena Hitchcock je orkestrirao potjeru zapanjujuće slikovite scenografije niz zavojite ceste i kroz sela poviše Francuske rivijere, snimljenu iz zraka u raskošnim “wide screen“ totalima VistaVisiona. Jurnjave su generalno adut filma, no baš se u toj sceni čini da je James Bond stigao u kina sedam godina ranije. Na neki način i jest.

Šarmantni Cary Grant ima “bondovski“ mondeni ukus za izbor žena i ljetovališta s vilama, hotelima i kazinima, a Hitchcock postavlja visoke standarde akcijsko-lokacijskog seksepila za samoga sebe i Bonda. “Drž'te lopova“ je glavni krivac za Hitchcockovu preteču Bond-filma “Sjever-sjeverozapad“, gdje Grant kao običan čovjek u neobičnoj situaciji upada u romantične i tenzične pustolovine kad biva zamijenjen za nekoga tko nije on (međunarodni špijun) i pokušava ući u trag ljudima koji su mu namjestili ubojstvo uz pomoć tajanstvene plavuše.

U “To Catch A Thief“ Grantov lik John Robie, zvan Mačak, nije običan čovjek; bio je junak pokreta otpora i bije ga glas kradljivca/provalnika, ali nema ništa s trenutnim pljačkama na Azurnoj obali koje izgledaju kao da su njegovih ruku djelo, stoga je odlučan uhvatiti imitatora s nakitom u ruci i dokazati nevinost. U biti, “Drž'te lopova“ je bio rasadnik budućih Hitcocockovih klasika. Nakon što se kamera zagleda u izlog putničke agencije i natpis “ako vam se sviđa život, svidjet će vam se Francuska“, film se otvara prodornim vriskom neke starije žene u srednje-krupnom planu, kao da ju je nožem napao Norman Bates (“Psiho“), premda je zapravo užasnuta zbog netragom nestala nakita.

Unutar prvih deset minuta, tijekom vožnje u mini-busu, Robie će se naći skroz pozadi između žene s pticom u krletki i punašnog čovjeka, inače Hitchcocka u jednoj od redateljevih pamtljivijih “cameo“ uloga pojavljivanja - najprije se zagleda u krletku, potom u njega, kao da ga prepoznaje i da je prije vremena pogledao “The Birds“. A na vrhuncu filma zelena boja žada s prelijevom ružičaste u interijeru osvijetljenom vatrometom napolju izaziva “Vrtoglavicu“ i njezinu koloritnu snolikost.

No, ako je Kim Novak ušla u kadar okupan bojom žada sa zakopčanim seksepilom, Grace Kelly je u tom pogledu bila otkopčanija nego ikad u ulozi “(ne)napadno privlačne“ bogatašice Frances Stevens koja se s majkom (Jessie Royce Landis) nalazi u lovu na muža, a privlači je Robie/Mačak. Jasno, ni on ne može odoljeti njoj i njezinoj dijamantno blještavoj pojavi, “lutrijskom zgoditku izvrsnih karakternih crta“, prema kojoj sve druge žene djeluju kao najobičnija bižuterija, imitacija.

“Ti si još cura, ona je prava žena“, Robie kaže mladoj “imitaciji“ Danielle Foussard (Brigitte Auber) i inicira ljubomoru unutar lomljivog ljubavnog trokuta, nakon čega dvije mačke izvuku verbalne kandže u moru pokraj pontona. Pobjedu je odnijela Frances i zadovoljno prela u nestvarno krasnoj sceni s vatrometom, jednoj od najerotičnijih svih vremena unatoč seksualnoj implicitnosti - ona predlaže Robieju da gledaju vatromet s ugašenim svjetlima i stoji u svome dijelu kadra, dok na sigurnoj udaljenosti između nje i njega eksplodira erotska pirotehnika “suspensea“.

“I odavde vidim kamo gledate“, prede ljepotica vidjevši kud je pošao s očima, a vatromet divlja napolju, sve krupnije snimljen i monažno pretopljen s njihovom zapaljenom strasti. Kad Frances kaže Robieju “vidjet ćete jedne od najvećih znamenitosti rivijere“ Hitchcock daje pogled na samu Grace, ljepšu od Azurne obale i mediteranskog mora zajedno u njezinom trećem i zadnjem filmu s redateljem.

Frances bi se rado pridružila Robieju u mondenim provalničkim pohodima uvjerena da je još aktivan. “Mačak je dobio novog mačića“, implicira Frances, nudeći Robieju da odabere želi li (njezin) batak ili prsa iz košarice za piknik. “Vi odaberite“, reče on i dobije batak. Kelly nije doslovno postala Mačkica nasuprot Grantovu Mačku, ali bi mogla ukrasti sva srca, čak i ona spremljena na sigurno u sef. Ona je pravi lopov filma “Drž'te lopova“. Kradljivica srca.

Vizionarski film za Grace Kelly

Dotadašnji Hitchcockovi filmovi snimljeni su mahom u studiju, no “Drž'te lopova“ je sniman na lokaciji, jednoj od najatraktivnijih uopće, što ga je činilo posebnim, ali i vizionarskim za život i smrt Grace Kelly s obzirom na mjesto snimanja (Azurna obala). Grace se godinu dana kasnije udala za princa od Monaka i postala princeza, iako je u filmu rekla “palače su za prinčeve, mi smo obični ljudi s bankovnim računom“. Princ ju je oteo Hitchcocku i Hollywoodu. A cesta po kojoj je jurcala s Caryjem Grantom otela ju je s ovoga svijeta kad je stradala u fatalnoj prometnoj nesreći 1982. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. lipanj 2023 03:10