
Poklapanje u terminima rezultiralo je time da pogled mnogih bude odvraćen od filma "Djelo bez autora". Prilično ironično, budući da je njegova centralna poanta "nikad ne odvraćaj pogled". No, premijerna hrvatska projekcija novog ostvarenja njemačkog redatelja Floriana Henckela Von Donnersmarcka ("Život drugih") bila je tempirana u kinu "Valli", istovremeno sa svečanim otvaranjem Pulskog filmskog festivala u Areni.
Djelo nominirano za dva Oscara ("strani" film, fotografija), tako, nisu vidjeli svi koji su htjeli. Srećom, "Werk ohne author" se ponovno pojavio na domaćim velikim ekranima, kao zadnji u festivalskoj reviji "Berlinale Special 2" koju je filmofilima omogućio Goethe Institut. Nominacije za Oscara domaćoj publici znače pa je "Kinoteka" na splitskoj/dalmatinskoj premijeri bila veoma popunjena.
Nitko nije odvraćao pogled s ekrana puna tri sata, koliko traje "Djelo bez autora", od uvodne scene kad teta protagonista izreče mantru filma "never look away", pa sve do odjavne špice. Čitav film, nadahnut životom njemačkog slikara Gerharda Richtera, oslikan je u toj uvodnoj sceni, ne samo njegova mantra.
Nalazimo se na izložbi "degenerirane umjetnosti" u organizaciji Hitlerove Nacionalističke stranke pred početak Drugog svjetskog rata u Dresdenu. Voditelj izložbe (Lars Eidinger) govori okupljenima protiv "nazovi umjetnika" i njihova viđenja umjetnosti koja je, kao, onečišćavala njemačku kulturu i svijet.
Ipak, okice malog Kurta (Cai Cohors) upijaju sve slike oko sebe, kao i njegove prelijepe tete Elisabeth (mlada nada Saskia Rosendahl) koja se gnuša voditeljeva pitanja "Kako ovo može oplemeniti dušu?". Elisabeth je vječito spremna na oplemenjivanje duše i u svakodnevnom životu, ne samo umjetnosti.
Kad s nećakom izađe s izložbe, Elisabeth dolazi do vozača parkiranih autobusa i inicira sinkronizirano trubljenje njihovih sirena dok se kamera Caleba Deschanela nadahnuto okreće oko nje u jednoj od ljepših scena ove godine. "Naslikati sliku zbog koje ćeš se tako osjećati pokušavaju svi 'degenerični' umjetnici", podučava ona nećaka i kaže "nikad ne odvraćaj pogled" jer "sve što je lijepo istinito je".
Kurtov kontakt s umjetnosti prekida tetin mentalni slom, nedugo nakon što je dobila buket za predaju na lokalnoj paraadi u čast Hitlera u još jednoj upečatljivoj sceni. Nesretna djevojka biva odvedena u ustanovu i tamo određena za "sterilizaciju". Slijedi treća snažna scena filma, paralelna montaža između bombardiranja Dresdena (jato zrakoplova, metalne folije za radare) i smaknuće "bolesnih" žena u plinskoj komori, ukljućujući Elisabeth.
Kamera je ne ispušta iz očiju sve do smrti, držeći se njezinih riječi "nikad ne odvraćaj pogled". Nakon te scene evidentno je kako je Von Donnersmarck snimio još jedan iskupnički film na tragu remek-djela "Das Leben der Anderen" kako bi okajavao za krivde njemačke prošlosti, ako ih već ne može ispraviti, odriješio grijehe nacionalne povijesti i omogućio katarzu u kinu.
Možda je "Werk ohne author" i njegova vlastito katarzično iskupljenje za prethodni film snimljen u Hollywoodu, slabašni "The Tourist" s megazvijezdama Johnnyjem Deppom i Angelinom Jolie. "Turist" je bio svojevrsno djelo bez autora, remake francuskog trilera "Anthony Zimmer" naručen od hollywoodskog studija. Njemački filmaš zasigurno nije imao punu kontrolu nad tim projektom, stoga u "Djelu bez autora" propituje umjetnost i umjetnički izričaj unutar totalitarnog društva i političkih ideologija koje guše umjetnikov duh.
Naravno, Hollywood nije nacistička Njemačka, niti komunistička Istočna Njemačka, ali Von Donnersmarck je tamo s producentima mogao osjetiti dio onoga što je na svojoj umjetničkoj koži osjećao odrasli Kurt (glumi ga Tom Schilling). Isto tako, Von Donnersmarck se sigurno prepoznao u Kurtovoj "preklapajućoj" slikarskoj tehnici "fotografije drugim sredstvima".
Radi se o umjetničkim slikama temeljenim na amaterskim fotografijama iz novina ili obiteljskih albuma, "reproduciranim kroz slikarstvo, ali zamućenim". Von Donnersmarck je reproducirao i zamutio njemačku povijest i svoj najbolji film. "Djelo bez autora" je "Život drugih" drugim sredstvima.
Uloga drugog predznaka
Važnu ulogu, samo drugog predznaka, Von Donnersmarck je ponovno dodijelio Sebastianu Kochu (profesor Carl Seeband), znanom i po nastupu u "Crnoj knjizi" Paula Verhoevena, koji je nakon "Života drugih" dogurao do Hollywooda ("Ukradeni identitet", "Umri muški 5", "Most špijuna"...). Glavnu žensku ulogu Kurtove ljubavi, studentice mode Ellie, igra još jedna mlada nada Paula Beer ("Frantz", "Tranzit").