StoryEditor

DIVLJACI Rat protiv droge = rat u Iraku

Piše PSD.
17. rujna 2012. - 22:23
Film: SAVAGES; triler; SAD, 2012.
Režija: Oliver Stone
Uloge: Taylor Kitsch, Aaron Johnson
Distribucija: Blitz
Ocjena: ***

“Ne mijenjaš ti svijet, svijet mijenja tebe.” – “Divljaci” (2012.)

Predosjećalo se da će Oliver Stone u novom mileniju snimiti barem jedan veliki, epski film o ratu u Iraku/Afganistanu, ako ne i trilogiju koja bi dostojno parirala glasovitoj vijetnamskoj (“Vod smrti”, “Rođen 4. srpnja”, “Nebo i zemlja”). Stone se, međutim, nemilih (post)9/11 događaja dodirnuo samo u drami o rušenju tornjeva “blizanaca” (“World Trade Center“, 2006.) i kroz portret Georgea Busha mlađeg (“W“, 2008.). Pa ipak, ta dva filma ne bi bilo toliko nategnuto pripojiti njegovu najnovijem projektu “Divljaci” i nazvati ih redateljevom novom (neformalnom) trilogijom, trećom po redu poslije vijetnamske i predsjedničke (“JFK”, “Nixon”, “W”).

Kakve veze “Savages” ima s talibanima, “ratom protiv terora” i Bushovom vanjskom politikom okupacije Bliskog istoka? Mladi protagonisti filma, razbijački vojni povratnik Chon (Taylor Kitsch; “John Carter”) i pametni botaničar Ben (Aaron Johnson; “Kick-Ass”), nezavisni su dileri koji žive u hedonističkoj idili Kalifornije - gdje se i sam Bog “sedam dana parkirao”, da bi ga osmog “digao pauk” - dijeleći sve zajedno, tako i privlačnu plavokosu djevojku O (Blake Lively; “Green Lantern”). Ben i Chon uzgajaju “no. 1” travu na svijetu.

Trava je, treba reći, iz - Afganistana. Upravo je iz ratom zahvaćenog područja Chon prošvercao najbolje sjeme i Stoneu dao povoda da još jednom zapleše po oštrici kontroverzije. “Rat protiv droge je kao rat u Iraku”, jasno napomene Chonu i Benu korumpirani američki federalni agent Dennis (raspoloženi John Travolta), kad im o glavi počne raditi opaki meksički “Baja” kartel - predvođen fatalnom Elenom (pomalo teatralna Salma Hayek s Kleopatra frizurom) i njezinom desnom rukom Ladom (nabrijani Benicio Del Toro) - gorljiv u namjeri da multimilijunski biznis proširi na američko tlo. Zamijenivši uloge “okupatora” i “pobunjenika”, Stone radi svojevrsnu “war on terror” inverziju i u nekoliko navrata evocira neugodne prizore. Krvava mučenja i dekapitacije zarobljenika meksičkog kartela snimljena su digitalnom kamerom iz ruke, podešenom na prljavu YouTube sliku užasa iz Abu Ghraiba i Guantanama.

Pošiljke novca presreću se, recimo, munjevitim “talibanskim” akcijama Chona, Bena i ekipe u brdovitim područjima na granici Meksika i Kalifornije, između visoravni i stijena isklesanih u bespućima Bliskog istoka, vozila se granatiraju bazukama, a u akciji sudjeluju irački veterani, mineri itd. “Savages” je lako, znači, uzeti kao alegoriju na neminovni kaos rata u kojem objema stranama gotovo podjednako pristaje epitet “divljaka”. Intrigantni podtekst filma može se, opet, otkloniti i ostaviti po strani. Zapravo, Stoneu kao da je dozlogrdilo ispravljanje “krivih Drina” američke povijesti u dosadašnjoj filmografiji (“Nixon”, 1995.), uz neizbježnu detekciju teorija zavjere (“JFK“, 1991.), pa ne želi da publika misli samo na politiku rata. U to je ime orkestrirao scenu u kojoj Chon ševi O i seksom izbacuje ratovanje iz tijela doživljavajući “wargasm”.

Maknemo li rat, ostaje sasvim solidan triler s izopačenom radnjom i okrutnim likovima relativno blizak Stoneovim “Rođenim ubojicama” (1994.) i “Pogrešnom skretanju” (1997.). “Natural Born Killers” i “U Turn” vizualno su bili Quentin Tarantino na LSD-ju. Stilizacija “Savagesa” na momente je jednako halucinogena, samo malo manje napadna u paru s rafalnom montažom i štetna za oči. Napokon, poigravajući se filterima na način da se kadrovi iz kolornih prebacuju u crno-bijele, Stone sada kamerom u krupnjaku miluje ljepuškastu, nikad erotičniju Blake Lively kojoj markantni Benicio Del Toro otpuhuje dim cigarete u lice, umjesto, primjerice, trulih zubi punomasnog Billyja Boba Thorntona (“Pogrešno skretanje”).

A i više mu je stalo do povremeno nadahnutog teksta (“Adrenalin je način na koji ti priroda govori ‘nemoj zajebati’!“) koji je supotpisao s dvojicom scenarista (Shane Salerno, Don Winslow). “Savages” zviždi živopisnim monologom/dijalogom moderne “tarantinovštine”. “Moje pravo ime je Ophelija, ali skratila sam ga kad sam doznala da je ona bipolarna kuja iz ‘Hamleta’”, pripovijeda O, prkosna suvremena heroina koja je, protivno Belli iz “Sumrak” serijala, odabrala oba muškarca i živi ljubav u troje. Trokut Chon-O-Ben u “Divljacima” se sinefilski uspoređuje s onim iz “Butcha Cassidyja i Sundance Kida” (1969.), dakle Paul Newman, Robert Redford i Katharine Ross u ulozi Ette Place. “Zar ih ne ubiju na kraju? Da, ali ne i curu”, čujemo. O nas, interesantno, na početku filma upozorava: “To što vam pričam priču ne znači da ću njezin kraj dočekati živa...”.
Jer, to je takva priča, zacementirana “tko-je-kome-vjerovao” preokretima otetima s lanca u završnici. Finale je pomalo razočaravajuće, “više zajeb nego pucačina”. Nakon što se izlista odgovarajući, poetični kraj dospio iz romantičnog kutka mašte junakinje O, Stone joj, svjesnoj sudjelovanja u filmu, dopušta intervenciju “premotavanjem” radnje unatrag po uzoru na Michaela Hanekea u kultnom “Funny Games” (1997.) i njegovu remakeu (2007.). U Hanekeovim “meta” hororima zlo je bilo jače od publike i redatelja, otvoreno se uplitalo u zbivanja, pružilo nadmoć negativcima nad radnjom i ostalim likovima u zloglasnoj sceni s daljinskim upravljačem. Haneke je pobijao šarenu lažu da “loše” ne može pobijediti, u stvarnosti ili na filmu, svejedno. Stone pronalazi čovjeka iza divljaka. Kod njega pobjeđuje neka vrsta dobra ili manjeg zla.

Diler postaje grof Vronski

Za tumača lika Bena bili su razmatrani Leonardo DiCaprio, James Franco, Tom Hardy i Garrett Hedlund. Ipak, Stone se odlučio na mladog i talentiranog britanskog glumca Aarona Johnsona, koji ga je oduševio izvedbom u filmu “John Lennon: Dečko koji (ne)obećava“ (2009.). Ove zime Johnsona ćemo vidjeti u još jednoj kostimiranoj drami nakon “Alberta Nobbsa“ (2011.), prestižnoj “Ani Karenjini“, i to kao grofa Vronskog. Za ljeto 2013., pak, Johnson sprema nastavak “Kick-Assa“.


‘Tračerica’ deklasirala konkurenciju

Gužva je vladala i za O. Jennifer Lawrence bila je angažirana, ali se povukla kad je osvojila ulogu u “Igrama gladi“. Za lik su se zainteresirale Lindsay Lohan, Amber Heard, Abbie Cornish i Olivia Wilde, no deklasirala ih je Blake Lively. Blake se proslavila TV serijom “Tračerica“ i na velikom joj ekranu ide solidno otkako je ostvarila pamtljivu sporednu ulogu "white trash" djevojke u “Gradu lopova“ (2010.) Bena Afflecka. Zasad nema u planu neki novi projekt, iako bi, kaže, voljela snimiti “Green Lantern 2“.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. siječanj 2022 07:13