StoryEditor

BEZ IMENA Sinefili, zapamtite prezime Fukunaga

Piše PSD.
20. travnja 2011. - 15:34
Film: SIN NOMBRE; drama; Meksiko, 2009.
Režija: Cary Joji Fukunaga
Uloge: Edgar Flores, Paulina Gaitan
Distribucija: Discovery
Ocjena: **** ½

Ususret snimanju filma “Bez imena“, Cary Joji Fukunaga proveo je neko vrijeme sa stotinama ilegalnih imigranata koji hitaju iz Meksika na sjever opasani plastičnim vrećama punim snova o boljem životu u Americi. Fukunaga je putovao s njima na krovovima umornih teretnjaka, štitio se tanušnom ceradom od kiše i studeni, iskakao iz hrđavih vagona netom prije punkta na kojem vreba “migra“, optrčavao oko stanice, ponovno se ukrcavao na vlak... To nije sve. Mladi meksički redatelj, (prez)ime na koje valja ubuduće računati, visio je s članovima zloglasne latinoameričke bande Mara Salvatrucha koji redovito pljačkaju sirote nomade, pitao ih koliko može ići daleko u opisivanju njihove kulture i inicijacije, kodova i rituala, a da ih pritom ne razljuti. Rezultat Fukunagine opsežne pripreme vidljiv je u svakom kadru dvostrukog laureata (režija, kamera) festivala u Sundanceu.

“Sin Nombre“ prati dvoje tinejdžera čiji će se životni putovi ispreplesti na željeznim tračnicama. Sayra (Paulina Gaitan), mladica iz Hondurasa, pridružuje se ocu i stricu na “trbuhom za kruhom“ odiseji do “obećane zemlje“, s konačnim ciljem posjete rođacima u New Jerseyju. “Ovdje nema ničega“, čujemo na početku filma, dok kamera u totalima ovjekovječuje začarani krug južnoameričke bijede, siromaštva, nasilja, riječju beznađa.

Sjevernije, u Meksiku, srećemo Willyja zvanog El Casper (Edgar Flores), mladog pripadnika bande koji šefu Lil Magu (Tenoch Huerta Mejia) predstavlja novog regruta, 12-godišnjeg Smješka (Kristyan Ferrer). Zarobljen u nasilnoj egzistenciji, “poetski sanjar“ s tetoviranom tamnom suzom pokraj desnoga oka već neko vrijeme dvoji o smislu života u “obitelji s tisućama braće“ i rado bi pobjegao negdje daleko uz djevojku Marthu Marlene (Diana Garcia).

Kad jednog dana El Casper slaže gdje je bio, a bio je sa njom namjesto da pomogne Smješku u ubojstvu suparnika kojim bi zacementirao ulazak u bandu, sjeme tragedije bit će posađeno. “Braća koju je branio“ ubijaju “djevojku koju je volio“. Nešto kasnije, u trenutku kad Lil Mag, na vlaku koji su krenuli opljačkati, pokuša silovati Sayru, “malu Salma Hayek“, El Casper će se mačetom okrenuti protiv nadređenog.

Ubrzo, za petama mu se nalaze brojni progonitelji, uključujući Smješka sa zadatkom da ga ukloni kako bi prošao vatreno krštenje i dokazao vjernost bandi. Hororski prizor Smješka s pištoljem u ruci mogao bi gledatelje podsjetiti na naoružanu dječurliju iz “Božjeg grada“. S Meirellesovim remek-djelom “Bez imena“ dijeli i motiv proklete tinejdžerske romanse, kao i dokumentaristički, životni ugođaj (ovdje) umješno dočaran klasičnom 35-mm kamerom umjesto pomodna HD-a. Vizualni identitet filma je izvrstan, hipnotičan u kadrovskoj kompoziciji naturalizma.

Ovo je prokleto filmičan spoj socijalne drame i ljubavne priče, “road“ trilera i filma potjere postupno nabildanih tenzija. No, Fukunagin prvijenac podjednako impresionira sadržajem i karakterizacijom likova. Fukunaga je evocirao svakodnevicu društvene margine koja se odigrava daleko od zatvorenih očiju svijeta. Kako bi pronašli mjesto pod suncem i budni odsanjali “američki san“, imigranti riskiraju sve, deportaciju, čak i smrt. Put do mogućeg raja vodi kroz košmarni pakao kojim defiliraju čovjekoliki đavli išaranijih lica i tijela od Maora iz Tamahorijeva filma “Bili jednom ratnici“.

El Casper je drukčiji od ostalih. On će proći emotivno i duhovno putovanje okajanja, ali niz lice mu više neće poteći ni tužna crna kaplja, iako zna da njegove tračnice vode ka istetoviranoj sudbini. Umjesto njega će ridati Sayra. Isplakati rijeku suza kojom će zaplivati uzvodno, do slobode.

Karta manje za art filmove

Tekući repertoar domaćih kina već je godinu dana obogaćen hvalevrijednim programom “Cinefest“, no hrvatski sinefili egzotične art filmove preferiraju gledati samo na festivalima. Da se “Bez imena“ prikazuje, npr., na Festivalu mediteranskog filma, a ne u “Karamana“, za njega bi se zasigurno tražila karta više. Ovako, nažalost, traži se karta manje.
item - id = 130457
related id = 0 -> 1159428
related id = 1 -> 1159243
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. siječanj 2022 22:51