StoryEditor

9 1/2 TJEDANA Erotičan i nakon 2 1/2 desetljeća

Piše PSD.
31. ožujka 2011. - 17:22
Film:
9 1/2 WEEKS; erotska drama; 1986.
Režija: Adrian Lyne
Uloge: Kim Basinger, Mickey Rourke
Ocjena: ****

“Mogu ti staviti povez“, moli John (Mickey Rourke) lijepu Elizabeth (Kim Basinger). Ona mu odgovara potvrdno. Sama pomisao da mu se prepusti zatvorenih očiju malčice je plaši, ali u isti mah i uzbuđuje. John je namješta točno ispred lampe kako bi svjetlo nježno vizualiziralo ženske obline u prozirnoj košuljici. “Želim gledati obrise tvoga tijela“, kaže dirajući Elizabethinu kosu i stavljajući joj bijelu maramu preko očiju.

Tu John ne staje. Prolazi rukom preko njezina lica, taknuvši ovlaš usplahirene, senzualne usne. Uzima potom čašu i iz nje vadi kockicu leda koju će istopiti na njezinu nagom, sve usijanijem tijelu. Nestašnom kapljicom cilja na usne, vrat, grudi. Prolazi s kockicom po njezinim ukrućenim bradavicama i spušta se niže, do pupka i samog ruba čipkastih gaćica...

Krajnje suprotan učinak od hlađenja izazivala je scena s kockicom leda u filmu “9 1/2 tjedana“ (1986.) redatelja Adriana Lynea (“Kobna privlačnost“, “Lolita“, “Nevjerna“), utemeljenom na bestseleru Elizabeth McNeill. Prije točno 25 godina ta je scena zapalila maštu milijuna žena i rasplamsala celuloidni požar čija vatra još uvijek nije dogorjela. A tek scena u kojoj Kim Basinger, u ime svih pripadnica ljepšeg spola, počne lutati mislima i istraživati svoje tijelo programirano za beskrajne orgazme dok nezainteresirano vrti slike na projektoru u galeriji?!

Bio je to prvi hollywoodski “mainstream“ film visokog budžeta s prizorom (ženskog) samozadovoljavanja. “9 1/2 tjedana“ stigao je onomad u kina s krilaticama “Prekršili su svako pravilo“ i “On je njoj dao strast, a ona njemu osjećaje“, odnosno na krilima medijskog skandala, kao film koji je u škakljivim prizorima seksa podigao ionako visoku erotsku prečku Bertoluccijeva “Posljednjeg tanga u Parizu“ (1972.). Upravo stoga, Lyneova celuloidna provokacija dobila je najstrožiji predikat i krahirala u američkim kinima, no postala je jedan od najrentiranijih naslova svih vremena na videokasetama, izlizanima od pustog premotavanja naprijed-natrag na erotske scene između Mickeyja Rourkea i Kim Basinger.
Nakon Marlona Branda i Marije Schneider, Kim i Mickey otišli su korak dalje u ime umjetnosti intenzivno konzumirajući animalnu strast, gotovo po naputku markiza De Sadea. Pri ruci nisu imali maslac kao Brando, no na njihovu popisu zato su se našli maslina, višnje, jagode, tjestenina, voćni sirup, puding od želea, ljuta papričica, mlijeko, med... Višestruko oponašana scena (sjetite se, recimo, parodije “Kakvi frajeri“; Charlie Sheen je na stomaku Valerije Golino pekao bržolu i ulijevao “jaja na oko“) čulnom je vizualnošću budila sva osjetila, a namirnice u mnogim domaćinstvima diljem kugle zemaljske više nisu služile samo za doručak, ručak i večeru.

Od kockica na golome tijelu do “kinky“ igrica s hranom i sve dubljeg potonuća u obostrani užitak kratak je put. Pomalo sramežljiva asistentica u art galeriji i enigmatični brokerski “yuppie“ nadraživali su se spizom i striptizom (šifra: “You Can Leave Your Hat On“ Joea Cockera) u najseksi scenama, prizorima i danas kreativna, nastrana erosa čiste seksualne požude, bez tabua. Kemija između glumačkog para bila je zapanjujuća, možda i zato što je Adrian Lyne rabio “emotivno manipulativnu taktiku“ režirajući novu glumačku nadu Kim Basinger (dotad mahom bila zamijećena u Bond-filmu “Nikad ne reci nikad“ pored Seana Conneryja) u ulozi “divne, razvedene bjelkinje, duhovite, kulturne plavuše koja posjeduje vlastiti vibrator“.


Lyne joj nije dopustio da priča s Mickeyjem Rourkeom izvan seta, držao ju je izoliranom od njega. Njemu bi davao naputke, njoj ne. No, zato je Lyne u svakom kadru s njima uhvatio trenutak sirove strasti i sočne senzualnosti, potpirujući usput ženska maštanja o vođenju ljubavi u naručju potpunog stranca i ispunjavanju zatomljenih maštarija.

Primjerice, prigodom prvog susreta, “tihog remek-djela implikacije“, kad su razmijenili poglede u kineskom dućanu na Manhattanu, da bi joj nekoliko izlazaka nakon toga rekao “Svaki dan u 12h pogledaj na sat i zamisli da te dodirujem“, davši joj materijala za razmišljanje dok se pokušava, ali i ne uspijeva usredotočiti na poslu, jer njezina opčinjenost strancem o kojemu ne zna gotovo ništa postaje jačom.

Privlačnost između Rourkea i Basinger, dva seksualna magneta, erotski je vrlo tenzična, opipljiva, čak i kad se samo gledaju i ne dodiruju. A dodiruju se često. Njihova dnevna, privatna svakodnevica na poslu razmjerno je dosadnjikava, isprazna, zbog čega vode dvostruki život i, čim sunce zađe, igraju igre izvan stvarnosti u seriji MTV-jevskih spotovskih scena. “Oblačit ću te ujutro, svlačit ću te navečer“, rekao je John i noć je bila njihova.

Maskiraju se u suprotan spol, ruke im divljaju u prepunom kafiću, seksaju se na zvoniku uz taktove Bryan Ferryjeve “Slave For Love“ kad je već jasno da su postali robovi ljubavi. Seksali su se bez ikakvih posljedica, moralnih i zdravstvenih. AIDS tada još nije bio rasprostranjen kao danas, pa su si mogli priuštiti i seks po pljusku na stepeništu u zabitoj, prljavoj uličici, uz drapanje (pot)košulja od napaljenja. Ono što su John i Elizabeth imali bila je nesvakidašnja romansa utemeljena na seksu i perverznim eksperimentima, iniciranim od strane muškarca željna gospodarenja ženom u kojoj je “vidio sebe“. Isprve je to zanimljivo za Elizabeth, “nevjerojatnu mačku srcolike guze“, koja Johna ne može “pročitati“ (“Katkad je tako lako, dovoljna je kravata ili knjiga koju čitaju, to arhiviraš i čekaš, ali ovaj tip...“), smatrajući da je posrijedi možda prava ljubav.


Međutim, s vremenom će se Elizabeth prestati sviđati bolesne sadomazo igre “puckanja“ i “puzanja“, Johnova pokušaja ševe s drugom (crnkinjom) ispred njezinih očiju, kad je time posrami i dovede u pitanje njezino (samo)poštovanje i neovisnost, kad skuži da nemaju temelj za vezu na duge staze i odluči se uhvatiti za posljednju sponu koju ima sa stvarnošću. Ako se već odrekla svoga tijela, Elizabeth se ne želi odreći i svoje duše, osobnosti, koja je “dublja, vrijednija pa i erotičnija od svih seksualnih eksperimenata“.

Shvatit će to i John. Shvatit će (kasno) da ju je zavolio. “Bilo je puno žena, ali ni prema jednoj nisam osjećao nešto slično. Čak i kad te samo zagrlim, osjećaj je drukčiji, nisam računao na to“, očajnički pokušava zadržati Elizabeth da ne ode u iznenađujuće dojmljivoj završnici filma, ali kasno - ona odlazi. “Molim te vrati se dok izbrojim 50“, potiho će John. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9... 50. Nije se vratila, potvrdivši “9 1/2 tjedana“ kao nešto više od puke erotike - nesretnu ljubavnu priču.
MARKO NJEGIĆ

9 1/2 filmova koji su dizali prašinu zbog erotskih scena

1. Posljednji tango u Parizu (1972.)
Seks bez postavljenih pitanja, pa čak i predstavljanja, na velikom su ekranu pionirski prakticirali Marlon Brando i Marija Schneider. “Posljednji tango u Parizu“ širom je otvorio vrata eksplicitnijoj erotici u “normalnim“ filmovima art-provenijencije. Jasno, najviše se pamti “maslac scena“.

2. Carstvo čula (1976.)
Prvi film u kojem su se pojavili kadrovi felacija i penisa u erekciji, a da isti nije okarakteriziran kao pornić. No, to nije sve u filmu Nagise Oshime o vezi mlade prostitutke i supruga kuplerajske madame. Ilustracije radi, ljubavnica je hranila ljubavnika komadićima hrane iz vagine, dok su njihove igre uključivale i gušenje tijekom snošaja.

3. Poštar uvijek zvoni dvaput (1980.)
Glasovita “brašnjava“ scena filma Boba Rafelsona toliko je uskovitlala prašinu da se mnogi još uvijek pitaju jesu li se Jack Nicholson i Jessica Lange zapravo poseksali. Sirova i strasna scena locirana je u kuhinju: Jessica će pobacati sa stola sve stvari prije nego se prepusti silovitom Jacku.

4. Tjelesna strast (1981.)
Erotikom nabijena posveta “noir“ filmovima a la “Dvostruka obmane“ predstavila je Kathleen Turner kao ponajimpresivniju fatalnu ženu koja je Williama Hurta vrtjela oko maloga prsta. Njihova tjelesna grčenja za ono su doba bila prilično slobodna. Kathleen doista “nije smjela nositi to tijelo“.
5. Sirove strasti (1992.)

Scena u “Sliveru“, kad William Baldwin uzme Sharon Stone uza zid, nije za baciti. No, prava stvar su “Sirove strasti“, svojedobno superkontroverzne zbog ženskog međunožja u srednjem planu. Paul Verhoeven omogućio je Michaelu Douglasu i Šeronki “ševu stoljeća“. U sjećanju, dakako, podjednako ostaje i žestoki “doggy style“ seks Douglasa i Jeanne Tripplehorn.   

6. Boja noći (1994.)
Iste godine kad je Stallone žestoko “brijao“ sa Sharon Stone (“Specijalist“), akcijski junak Bruce Willis se “poseksao muški“ s preslatkom Jane March koja se prethodno erotski (is)kalila u “Ljubavniku“. Najprije su se pohvatali u bazenu, pa u “psećem položaju“ u budoaru, a šlag na vrhu torte došao je u vidu seksa pod tušem, sve u “full monty“ izdanju.

7. Divlja igra (1998.)
Nepristojno bujna Denise Richards i Neve Campbell pošteno su se ljubakale i razmjenjivale nježnosti. Bila je to samo predigra “Divlje igre“. Da “treći“ ne mora biti višak, bilo je jasno nakon prpošne “threesome“ scene između dvije “divlje igračice“ i Matta Dillona, dobrano zalivene šampanjcem. 

8. Romansa X (1999.)
Catherine Breillat se drznula snimiti film u kojemu je seks nesimuliran i sve se vidi, od erekcije i felacija, do penetracije i ejakulacije, čime je utrla put “Intimnosti“ i napose “9 orgazama“. Pa ipak, “Romansa X“ je ponajprije bila ljubić, nipošto pornofilm, iako se film nekoć prikazivao u splitskim kinima u “Tesle“ i u njemu je igrao Rocco Sifredi.

9. Požuda, oprez (2007.)
Na Veneciji 2007. Anga Leeja smo pitali jesu li se njegovi akteri, Tony Leung i Tang Wei, zapravo seksali u filmu, na što se on zagonetno nasmijao i rekao kako prepušta gledatelju da to sam procijeni. Mi procjenjujemo da jesu, kao i brojne cenzorske komisije koje su film zabranjivale zbog paprenih scena seksa, celuloidne “kama sutra“ požude bez imalo opreza.

9 1/2. Neka ostane među nama (2010.)
U okvirima Lijepe naše, pa i na prostoru ex-YU, najviše je skandala u posljednje vrijeme podigao Grlićev film o preljubu i kovitlacima erotske strasti ispod naizgled spokojne površine malograđanske hrvatske svakodnevice. Manojlovićevo recitiranja "Himne slobodi" obnaženu tijelu zgodne mladice Nine Ivanišin zaslužuje kultni status. To ne smije ostati među nama.
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. svibanj 2022 17:13