
Nema više oskarovskih drama za kraj godine, povikao je netko na Netflixu i tempirao akcijski blockbuster "6 Underground" kao alternativu "Irishmanu" i "Marriage Story". Ironično, za razliku od spomenutih filmova, "6 Underground" nije zaigrao niti tjedan, dva ili tri u "odabranim" kinima Amerike i svijeta, već je njegova dostupnost isključivo svedena na male ekrane.
Svaki spektakl redatelja Michaela Baya pita najglomazniji mogući (kino)ekran, tako i ovaj, ali netko u Netflixu očito ne misli tako. Zašto je Bay onda uopće pristao snimiti "6 Underground"? Za pare: dobio je dobar honorar i "bayovskih" 150 milijuna dolara budžeta, uz odriješene ruke da napravi film kakav poželi.
No, zar su mu ruke prije bile vezane? Možda na početku karijere ("Zločesti dečki", "Hrid") dok se još nije posve oteo kontroli i "prerastao" megaproducenta Jerryja Bruckheimera ("Armagedon", "Pearl Harbor") ili u "PG-13" predikatom označenim "Transformersima", nastalim pod producentskom paskom moćnog Stevena Spielberga.
Opet, da Bay nije imao popriličnu autonomiju, ne bismo dobili potjeru s leševima u "Zločestim dečkima II", niti metalne mošnje Transformera u drugom dijelu robotskog hit-serijala u kojem se činilo da će ovaj redatelj ostati zauvijek zarobljen.
Od 2007. do 2017. Bay je snimio samo dva "netransformerska" filma ("Pain and Gain", "13 Hours"). "6 Underground" predstavlja njegov najveći odmak od "Transformersa", premda od njih nije pobjegao toliko daleko da u spektakularnim akcijskim scenama s magnetom i helikopterima tu i tamo ne čujemo karakteristične "transformerske" zvukove.
Pa ipak, posrijedi jest nekakav Bayov povratak u pred-"Transformers" fazu, tj. akcijskim filmovima bez prefiksa "robotski" i "PG-13" predikata. Možemo zamisliti da je "6 Underground" realizacija svega što je Bay htio ubaciti u neki od kasnijih nastavaka "Transformersa", ali nije uspio. "Bez pucnjave, mrtvaca...", slušao je potraživanja kao u sceni iz "Bad Boysa".
Preteča "6 Underground" su "Bad Boys II". "Zločesti dečki II" su potvrdili Baya kao majstora rušilačke akcije, ali i lošeg ukusa koji je učestalo ruinirao tu akciju. "Sorry, I have a bad taste", začuje se isprika u "6 Underground", no Bayov novi uradak bombardira "bayovštinom" bez pardona, zaključno sa seksi(stičkim) kadriranjem zgodnih glumica (ovdje Melanie Laurent i Adria Arjona, posuđena iz "Transfomerima" konkurentske "Bitke za Pacifik 2").
Na snazi možda i "najbayovskijeg" od svih Bayovih filmova je teška akcijska neapologetika. Ako su bučni "Bad Boys II" bili glasnici ekstremne akcije novog milenija ("Crank 1&2", "Running Scared"...), "6 Underground" jest "extreme action movie" u Bayovoj viziji, (p)ojačanoj za "parkourovske" scene snimljene "go pro" kamerama.
Ovako bi mogli izgledati "Zločesti dečki III" da ih je režirao Bay ili "Ubrzanje 3" da se snimi sa 100 milijuna dolara proračuna i zvjezdanim Ryanom Reynoldsom (vulgarne "Deadpool" fore uključene) umjesto junačkog Jasona Stathama.
Autorski, raskošno-spotovski Bayov stil još uvijek je prepoznatljiv (u svakom trenutku znate tko je iza kamere) i kolorni prazik za oči umorne od istočnoeuropskog akcijskog sivila 21. stoljeća, iako film povremeno sijevne novomilenijskom generičnosti i nalikuje na, primjerice, također Netflixov "Polar" s Madsom Mikkelsenom.
Suluda uvodna scena potjere kroz Firenzu je akcijski vrhunac filma, nešto doista podjednako nenormalno i impresivno. Režija je "nakokana", akcija juri 200 na sat i usporava se samo da Bay u "slow motionu" pokaže kako je automobil za dlaku pomeo par pašćića (!), časne sestre (!!) i majku s bebom (!!!).
Pravo je čudo da i netko od njih nije stradao u sceni. U "Cranku" vjerojatno bi, barem psi i časne. Toliko o odriješenim rukama ili Bay ipak nije do kraja poludio, a s druge strane, budući da se u završnici gaze pješaci, bez "slow motiona", možda i jest.
Kako god, prva scena je luđa od svih ludorija "Fast&Furious" serijala kojima "6 Underground" naginje, kao da Bay podsvjesno želi snimiti jedan "Brzi i žestoki" film, možda i "Nemoguću misiju" ili "Bond movie". Usporava Bay i let golubova u letu jer još nije izbio Johna Wooa iz glave.
Sve to izgleda iznimno akcijski efektno, ali Bay ima običaj "ukenjati" scenu, kao i u "Bad Boys II", pa će se golubovi pokakiti na auto. Ako netko dosad nije (u)vidio da je Bay suptilan kao kugla za rušenje, hoće nakon ovog filma u kojem iskopana očna jabučica nekog nesretnika gleda publiku u oči.
Bay je i doktor u "6 Underground", specijalist klinike oko, grlo, nos. Metak pištolja proći će kroz cigaru i napraviti propuh u grlu jednog negativca u "slow motionu", a plotun tromblona očešati nos drugog. Originalno, nema što, makar mogli smo i bez stiskanja prišta na licu negativca koje će se potom zacrveniti od krvi kad ga pogodi hitac pozitivaca, ako već nismo bez prizora kad bombe ili granate raznose ruke i glave.
"Little over the top, guys", bar je svjestan Reynoldsov lik koji od ekipe traži "no more movie lines" ("I see bad people!"). Naravno, negativci i pozitivci su podijeljeni na Bayov način u filmu koji na mahove izgleda kao "Tim Amerika: Svjetska policija" s glumcima umjesto lutaka.
"Team Amerika" je parodirala "bayovske" akcije. Mogao je Bay udariti kontru i napraviti parodiju "Tima Amerika", ali nije. Kaotična, narativno krajne ne(u)redna priča tiče se misije skidanja agresivnog bliskoističnog diktatora s trona Turgistana, koji proklamira "evil goes unpunished" i bojnim otrovom bombardira kamp s izbjeglicama, kako bi na to mjesto postavili njegovog miroljubivijeg brata (iranski glumac Payman Maadi; "Nader i Simin se rastaju").
Misiju predvodi Reynoldsov milijunaš koji je lažirao vlastitu smrt da s grupicom tajnih operativaca može raditi ono što neke vlade ne žele i krojio svijet po američkim mjerama. Reynolds i ekipa su izazvali Bayovu verziju Arapskog proljeća u Turgistanu i, treba li reći, spasili svijet. America, fuck yeah!
Najskuplji Netflixov film iza 'Irca'
Bayov prvi film za neki "streaming" servis zasad je drugi najskuplji Netflixov projekt u povijesti, odmah iza "Irishmana".