stdClass Object ( [id] => 221601 [title] => 25 NAJBOLJIH INOZEMNIH ALBUMA U 2013. U znaku veterana i povratnika [alias] => 25-najboljih-inozemnih-albuma-u-2013-u-znaku-veterana-i-povratnika [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

1 – ELVIS COSTELLO & ROOTS Wise Up Ghost & Other Songs (Blue Note)
Costello se u dugovječnoj i diskografski plodnoj karijeri očešao o toliko žanrova – u rasponu od countryja do jazza, od punkersko-novovalnog iskaza do americane – a da bi bilo kakva ekskurzija u nepoznato bila baš neočekivana. Ipak suradnja bubnjara i lidera Rootsa Questolovea i Elvisa Costella svakako nije promašeni eksperiment, već novi dokaz iznimnog Costellova kataloga sjajnih pjesama te, naravno, umijeća i – ako ćete – genijalnosti najboljeg "živog" banda hip-hop scene. Album je složen od vremešnih tema, slobodnih melodijskih, ali i tekstualnih citata starih brojeva umetnutih u novi kontekst, i to s vrlo dobrim konačnim rezultatom. Zavodljiva seksi laganica "Sugar Wan\'t Work" je, recimo, čudesan spoj gudača, lijenih hip-hop ritmova i prepoznatljivih Costellovih vokalnih manirizama, "Refuse To Be Saved" čisti dobitak u hip-hop funk sporovoznom ritmu s reskim uletima klavijatura i puhača, a "Tripware" – lomna melodija s krhkim Costellovim vokalom, vibrafonom, božanskim pozadinskim vokalima – pravi biser na tragu suradnje s Dirty Dozen Brass Bandom na "Satellite". A to je tek uvod u album koji vapi za svakodnevnim slušanjem!

1 b – ARCADE FIRE Reflektor (Merge)
Dvostruki album "Reflektor" i njegovih 13 pjesama trajanja od čak 75 minuta apsolutno su najbolje što se našlo u diskografiji banda, iako je riječ isključivo o subjektivnom ukusu, a ne o kritičarskom sudu, jer njihovi su dugosvirajući projekti jedan drugome do uha. Novi je to dokaz nepodnošljive lakoće kojom se Arcade Fire dobacuju do vrha. Naravno da je u novom albumu i te kako važna uloga producenta Jamesa Murphyja čiji je matični band LCD Soundsystem uspješno rabio formule koje sad posvaja Arcade Fire, no dovoljno je makar i površno poslušati njihove albume da bi se brzo uočile razlike. Plesne indie-dance stilizacije su kod Murphyja i LCD-ja temeljni izbor, a kod Arcade Fire "samo" jedna od faza/etapa u stalnoj potrazi za mogućnostima širenja svoje izvorne indie-rock poetike. Teško je, recimo, ne primijetiti da je "Sprawl II" sa "Suburbsa" sa svojim a la Blondie vokalom i ritmom kopča koja veže friški projekt s prethodnikom. Jednako kao što je "Normal Person", sa svojom čvrstom rock strukturom simbolični most koji "Reflektor" spaja s ranijim komadima sličnog "bazičnog" rock usmjerenja. Arcade Fire većina njihovih fanova zacijelo doživljava kao indie band u naglašenijem odmaku od klasičnog rock iskaza, no kad to žele, braća Butler i društvo mogu nadmašiti svaku konkurenciju. Baš kao što "plesne stilizacije" poput naslovne teme pokazuju da su mogućnosti banda koji može posvojiti baš sve što mu padne na um a da ne izgubi ni mrvu vjerodostojnosti i osobnosti, ali i autorska imaginacija bez granica.

1 c – STEVE EARLE & THE DUKES The Low Highway (New West)
U svojim špartanjima bespućima americane, Steve Earle dotaknuo se gotovo svakog njezina žanra i podžanra, od country-folka, praskavog rock iskaza pa do alter country-rocka i bluegrassa, no bez obzira kojim ga stazama vodila glazbena lutanja, u njima je uvijek bila sjajna i uvjerljivo ispričana priča.

Jer, Steve je – kao i svi veliki američki singer-songwriteri od Dylana i Townesa van Zandta do Springsteena – pripovjedač. Zar onda čudi da album otvara naslovna skladba "The Low Highway" u kojoj se Earle, poput gubitnika i skitnica iz razdoblja Velike krize (tako frapantno slične vremenu u kojem živimo), napustivši svoj provincijalni gradić, zaputio u potragu za srećom.

Prigušena folk-country tema i sugestivan Earleov bariton sjajan su uvod u još jedan izvanserijski album jednog od najboljih američkih singer-songwritera. "The Low Highway" nije samo "klasičan" Earleov album, nego i jedan od najboljih u njegovoj karijeri.

1 d – DAVID BOWIE Next Day
Je li Bowiejev "The Next Day" najveći i najznačajniji povratnički album u povijesti rock and rolla, kako su to već nakon nastupnog singla euforično zaključili mnogi britanski kritičari? Je li "kameleon rock and rolla" još jednom iznenadio čak i okorjele fanove koji su svaku od brojnih tranzicija i neočekivanih preobrazbi – pa i one ne baš tako uspješne metamorfoze poput avanture "Tin Machine" – dočekivali kao potvrdu nedokučivosti puteva genijalnog Bogočovjeka rocka? Apsolutno jest! Bowie ovaj put nije zapanjio utjelovljenjem u neki novi alter ego koji bi, poput Ziggyja ili Tin White Dukea, onako "usput" razdrmao i sve postojeće konvencije te širom otvorio vrata zvukovnici vrlog novog svijeta. "The Next Day" je nešto posve drugo; prava dvosmjerna cesta koja novi autorski projekt veže uz njegove najbolje albume iz sedamdesetih. Retro? Nipošto jer "The Next Day" je gotovo svim svojim skladbama do zadnje note i posljednjeg slova uronjen u sadašnjost, u kontroverzije i probleme današnjice, u glazbena sazvučja tako prokleto bowiejevska i tako drsko ovodobna. Moderna.

2. THE NATIONAL Trouble Will Find Me (4AD)
Šesti album The Nationala u mnogočemu je logičan nastavak "High Violeta" iz 2010. Što će reći da se band još jednom uspješno othrvao sirenskom zonu stadiona i "pumpanja" himničkih brojeva kojima bi se moglo doskočiti do masovne publike i naplatiti koncertni ugled kojeg odavno ima. A nije da nisu mogli jer su, recimo, "Demons" i "Sea Of Love" u nešto drukčijem aranžmanu mogle uklizati ravno u prostor U2. "I Should Live At Salt" kao uvodni broj albuma je pokazao da The Nationalu to nije ni na kraj pameti jer za početak je odabrana izrazito melankolična laganica nježnog ozračja s akustičnom gitarom i diskretnim klavijaturama tek tu-i-tamo "zasječenih" reskim gitarskim zvukom. Melankolija je gotovo opipljiva i u akustičnoj "Fireproof", pa i u "Graceless", broju s dinamičnim bubnjem i "lijenim" Berningerovim baritonom... Ili u "Slipped" koja je ogoljena do samog glazbenog kostura i ovijena "tinderstickovskom" atmosferom. No jednako uspješno kao i od stadionskog prangijanja, Matt Berninger i društvo izbjegli su opasnost pretvaranja u hibridni indie-srednjostrujaški Coldplay. Srećom.

3. BOZZ SCAGGS Memphis (Fontana)
Bozzu Scaggsu se možda konačno "posreći" pa nakon friškog "Memphisa" – sjajnog albuma posvećenog zvukovnici mitskoga grada u povijesti rocka, bluesa, soula i rhythm and bluesa – dobije i štogod šire publike, a ne samo već dobrano sredovječnih connoisseura.

Kako mu i samo ime govori, album je svojevrstan tribut Memphisu, no u prvom redu Alu Greenu i njegovu producentu Willieju Mitchellu u čijem je znamenitom studiju Royal Recording i snimljen. Produkciju je potpisao bubnjar Steve Jordan kojem se u studiju uz Scaggsa, pridružila sjajna i iskusna ekipa predvođena gitaristom i pjevačem Rayom Parkerom Jr.

Na albumu se, dakako, našao i jedan Greenov cover, skladba "So Good To be Here", no i prije nje počast Greenu i Mitchellu odana je uvodnim Scaggsovim autorskim brojem "Gone Baby Gone" te nizom srodno intoniranih autorskih tema.

4. BOMBINO Nomad (Nonesuch)
Sjajni tuareški gitarist, pjevač i skladatelj Omara "Bombino" Moctar, zajedno sa stalnim pratećim bandom, svoj je treći album "Nomad" snimio u nešvilskom studiju Easy Eye Sounde (novog) producentskog čudotvorca Dana Auerbacha. Gitarist i "Katica za sve" The Black Keysa još jednom je potvrdio svoj "čarobni dodir" te nigerijskom kolegi složio fascinantan sound, naglasivši njegovu sklonost poliritmiji i desert-bluesu s jednom nogom u prostoru delte Mississippija i Hendrixovih poduka, a s drugom u iskustvu već etabliranih tuareških glazbenika sličnog usmjerenja. Rezultat kolaboracije Auerbacha i Bombina je čudesan s uzbudljivom glazbom u kojoj se doslovno prožimaju i srastaju u cjelinu afrički te "masni" funkoidni ritmovi, Hendrix, J.J. Cale i Clapton (čija je "Layla" možda bila nadahnuće za fascinantnu "Ahalukumine Hulan"), psihodelija i tuareški etno (u hipnotičkoj "Azamane Tiliade"), orijentalizirajući ritam s uvijajućim gitarskim frazama (kao u "Imuhar") te clean-ton blues, saharska glazba i country-blues (u "Imidiwan"). Zaključna "Tamiditine" – nježna i krhka tema sa psihodeličnim začinima – jedna je, pak, od najboljih skladbi s takozvane world music scene u posljednjih pet-šest godina. Čisto remek-djelo. Baš kao i cijeli album.

5. DAFT PUNK Random Access Memories (Sony)
Daft Punk su u studiju okupili vrhunsku ekipu glazbenika, no uključenjem Giorgia Morodera te – još i više – Nilea Rodgersa, koji je odsvirao većinu brojeva na albumu, usput odali počast uzorima na koje su se nekoć tako rado "semplerski" naslanjali i rado ih citirali.
"Random Acess Memories" je zapravo svojevrsna javna objava banda koji eto na jednom mjestu – i to "živom svirkom" u studiju, a ne semplerskim pozajmicama – govori o svojim utjecajima te srodnicima i na elektroničkoj i na, najšire shvaćenoj, indie sceni. Podsjećajući na korijene i vlastite glazbene poetike, ali i na one najinspirativnije dijelove "plesne" zvukovnice kasnih sedamdesetih i osamdesetih, Daft Punk su bezrezervno uspjeli: "Random Acecess Memories" je naprosto sjajan album!

6. MAZZY STAR Season Of Your Day (Rhymes Of An Hour)
Zaštitni znak Mazzy Star uvijek je bila sklonost ka psihodeliji.

Ne, onom "trippy" zvuku bandova naslonjenih na jammove Grateful Deada, već na suptilniju stranu neumrlog – trajno prisutnog – žanra koji su mahom obilježili snoliki tekstovi i sfumatozna atmosfera, "zamućene" gitare nadahnute "shoegazing" bandovima i Velvetima te naklonost prema folku Zapadne obale.

Dvojac koji je od početka prisutan u svim inkarnacijama banda – pjevačica Hope Sandoval i gitarist David Roback – ovaj su put na svojevrsnom povratničkom albumu programatski odustali od patentiranih koprena "trippy" psihodeličnih gitara i "mutnog" vokala zakoračivši dublje u prostor snenog country-folka, kantautorskog psihodeličnog folk iskaza, folk-bluesa te losangeleske psihodelične scene začete još šezdesetih remek-djelima Lovea. Rezultat je – izniman.

7. ARCTIC MONKEYS AM (Domino)
Arctic Monkeys, baš kao i njihovi fanovi, mogu biti itekako zadovoljni jer "AM" je sjajan album bez ijednog slabog broja, ali i projekt koji pokazuje da su svi faceti glazbenog profila banda u njemu jednako važni i nadahnjujući. Album snimljen u produkciji Jamesa Forda (s Joshom Hommeom koji se na albumu pojavio kao gost u nekoliko brojeva) posvećen je viziji "velikog, bučnog i mračnog rock zvuka" kojeg je najavio i lanjski pilot-singl "R U Mine?".

Karakteriziraju ga i mračni blacksabbathovski gitarski riffovi, štogod od Led Zeppelina i QOTSA, ali i naslijeđe britpopa – poput glama – sveprisutna sklonost hard rocku te melodiozni refreni s karakterističnim višeglasjima.

8. MY BLOODY VALENTINE MBV (MBV Records)
Album nasljednik kultnog − a i dobrano mitiziranog − remek-djela "Loveless" iz 1991. možda je doista jedan od najiščekivanijih albuma u novijoj povijesti rocka, no, sada je ipak posve sigurno, i doista sjajan nasljednik genijalnog prethodnika. Ako je itko možda sumnjao da je "MBV" objavljen samo zbog nostalgičnih razloga i konjunkture svega s početka devedesetih, demanti je dobio odmah na početku albuma sa slapovima psihodelijom ozračenih gitara i noisea kojima su preteče zvukovnice Dinosaura Jr. i Sonic Youtha, hipnotičkim basom koji se kotrlja poput udaljene prijeteće grmljavine te pravom "simfonijom buke" koja je prije dvadesetak godina oduševila kritičare i publiku. Band Kevina Shieldsa još jednom je više nego ugodno iznenadio.

9. PAUL McCARTNEY New (Universal)
Album je nova – i to iznimna – kolekcija McCartneyjevih rasnih pop/rock and roll brojeva odsvirana i producirana sjajno (producenti su bili Mark Ronson, Paul Epworth, Georgeov sin Giles Martin, Ethan Jones....), ali i najbolja potvrda teze o – neumjesno bi bilo kazati samo "novoj mladosti" 71-godišnje glazbene ikone već – o stvarnoj veličini Paulova skladateljskog i izvođačkog iskaza.

Kad iza sebe imaš tako drsko bogat opus (Beatlesi, Wings i solo albumi) poput Paulova, čini se nemogućim skladbe s novog albuma držati kandidatima za neki ultimativni "best of", no, "New" ih je pun.

10. BLACK SABBATH 12 (Virgin)
Usporeni tempo, naglašeni bas podcrtan muklim gitarskim režanjem i sudbinskim zvukom bubnjeva te onaj dobro poznati vokal na pola puta između vriska mentalno sumnjive osobe i propovijedi prvosvećenika nekog makabrističkog kulta; bluesy laganice s atmosferom Romerovih horora i gitarom koja reže brže od motorne pile, reski uvodni riffovi kojima su korijeni duboko u prvijencu ili "Paranoidu"... i eto glavnih obilježja Black Sabbathove "trinaestice".

U produkciji Ricka Rubina i s bubnjarom Bradom Wilkom (iz Audioslavea i Rage Against The Machine) koji je zamijenio Billa Warda, Ozzy Osbourn, Tony Iommy i Geezer Butler snimili su album dostojan svojih (pet) ranih remek-djela.


11. PHOSPHORESCENT Muchacho (Dead Oceans)
12. MAVIS STAPLES One True Wine (Anti)
13. NICK CAVE & THE BAD SEEDS Push The Sky Away (Mute)
14. ATOMS FOR PEACE Amok (LX)
15. SON VOLT Honky Tonk (Decca)
16. FRANZ FERDINAND Right Thoughts, Right Words, Right Action (Domino)
17. NINE INCH NAILS Hesitation Marks (Columbia)
18. BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB Specter At The Feast (V2 Coop)
19. VAMPIRE WEEKEND Modern Vampires Of The City (XL)
20. QUEENS OF THE STONE AGE...Like Cliocwise (Matador)
21. SUEDE Bloodsport (Suede Ltd)
22. SUPERCHUNK I Hate Music (Merge)
23. KINGS OF LEON Mechanical Bull (RCA)
24. PEARL JAM Lightning Bolt (Universal)
25. MANIC STREET PREACHERS Rewind The Film (Columbia)

zlatko gall

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => INVENTURA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-12-27 16:36:04 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-12-27 16:59:24 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-12-28 16:36:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3542 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/12/28/Spektar/elvis_i_roots.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x536" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4018395 Threads: 5 Questions: 118670692 Slow queries: 52380 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3629565 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 44 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kolumne/25-najboljih-inozemnih-albuma-u-2013-u-znaku-veterana-i-povratnika-221601 [printLink] => /kolumne/25-najboljih-inozemnih-albuma-u-2013-u-znaku-veterana-i-povratnika-221601?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 229468 [name] => parangall [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => parangall [link] => /tag/parangall ) [1] => stdClass Object ( [id] => 228932 [name] => zlatko [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zlatko [link] => /tag/zlatko ) [2] => stdClass Object ( [id] => 228933 [name] => gall [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => gall [link] => /tag/gall ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => INVENTURA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => 25 NAJBOLJIH INOZEMNIH ALBUMA U 2013. U znaku veterana i povratnika [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-10-14-41-18-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/12/28/Spektar/elvis_i_roots.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/12/28/Spektar/elvis_i_roots.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

1 – ELVIS COSTELLO & ROOTS Wise Up Ghost & Other Songs (Blue Note)
Costello se u dugovječnoj i diskografski plodnoj karijeri očešao o toliko žanrova – u rasponu od countryja do jazza, od punkersko-novovalnog iskaza do americane – a da bi bilo kakva ekskurzija u nepoznato bila baš neočekivana. Ipak suradnja bubnjara i lidera Rootsa Questolovea i Elvisa Costella svakako nije promašeni eksperiment, već novi dokaz iznimnog Costellova kataloga sjajnih pjesama te, naravno, umijeća i – ako ćete – genijalnosti najboljeg "živog" banda hip-hop scene. Album je složen od vremešnih tema, slobodnih melodijskih, ali i tekstualnih citata starih brojeva umetnutih u novi kontekst, i to s vrlo dobrim konačnim rezultatom. Zavodljiva seksi laganica "Sugar Wan\'t Work" je, recimo, čudesan spoj gudača, lijenih hip-hop ritmova i prepoznatljivih Costellovih vokalnih manirizama, "Refuse To Be Saved" čisti dobitak u hip-hop funk sporovoznom ritmu s reskim uletima klavijatura i puhača, a "Tripware" – lomna melodija s krhkim Costellovim vokalom, vibrafonom, božanskim pozadinskim vokalima – pravi biser na tragu suradnje s Dirty Dozen Brass Bandom na "Satellite". A to je tek uvod u album koji vapi za svakodnevnim slušanjem!

1 b – ARCADE FIRE Reflektor (Merge)
Dvostruki album "Reflektor" i njegovih 13 pjesama trajanja od čak 75 minuta apsolutno su najbolje što se našlo u diskografiji banda, iako je riječ isključivo o subjektivnom ukusu, a ne o kritičarskom sudu, jer njihovi su dugosvirajući projekti jedan drugome do uha. Novi je to dokaz nepodnošljive lakoće kojom se Arcade Fire dobacuju do vrha. Naravno da je u novom albumu i te kako važna uloga producenta Jamesa Murphyja čiji je matični band LCD Soundsystem uspješno rabio formule koje sad posvaja Arcade Fire, no dovoljno je makar i površno poslušati njihove albume da bi se brzo uočile razlike. Plesne indie-dance stilizacije su kod Murphyja i LCD-ja temeljni izbor, a kod Arcade Fire "samo" jedna od faza/etapa u stalnoj potrazi za mogućnostima širenja svoje izvorne indie-rock poetike. Teško je, recimo, ne primijetiti da je "Sprawl II" sa "Suburbsa" sa svojim a la Blondie vokalom i ritmom kopča koja veže friški projekt s prethodnikom. Jednako kao što je "Normal Person", sa svojom čvrstom rock strukturom simbolični most koji "Reflektor" spaja s ranijim komadima sličnog "bazičnog" rock usmjerenja. Arcade Fire većina njihovih fanova zacijelo doživljava kao indie band u naglašenijem odmaku od klasičnog rock iskaza, no kad to žele, braća Butler i društvo mogu nadmašiti svaku konkurenciju. Baš kao što "plesne stilizacije" poput naslovne teme pokazuju da su mogućnosti banda koji može posvojiti baš sve što mu padne na um a da ne izgubi ni mrvu vjerodostojnosti i osobnosti, ali i autorska imaginacija bez granica.

1 c – STEVE EARLE & THE DUKES The Low Highway (New West)
U svojim špartanjima bespućima americane, Steve Earle dotaknuo se gotovo svakog njezina žanra i podžanra, od country-folka, praskavog rock iskaza pa do alter country-rocka i bluegrassa, no bez obzira kojim ga stazama vodila glazbena lutanja, u njima je uvijek bila sjajna i uvjerljivo ispričana priča.

Jer, Steve je – kao i svi veliki američki singer-songwriteri od Dylana i Townesa van Zandta do Springsteena – pripovjedač. Zar onda čudi da album otvara naslovna skladba "The Low Highway" u kojoj se Earle, poput gubitnika i skitnica iz razdoblja Velike krize (tako frapantno slične vremenu u kojem živimo), napustivši svoj provincijalni gradić, zaputio u potragu za srećom.

Prigušena folk-country tema i sugestivan Earleov bariton sjajan su uvod u još jedan izvanserijski album jednog od najboljih američkih singer-songwritera. "The Low Highway" nije samo "klasičan" Earleov album, nego i jedan od najboljih u njegovoj karijeri.

1 d – DAVID BOWIE Next Day
Je li Bowiejev "The Next Day" najveći i najznačajniji povratnički album u povijesti rock and rolla, kako su to već nakon nastupnog singla euforično zaključili mnogi britanski kritičari? Je li "kameleon rock and rolla" još jednom iznenadio čak i okorjele fanove koji su svaku od brojnih tranzicija i neočekivanih preobrazbi – pa i one ne baš tako uspješne metamorfoze poput avanture "Tin Machine" – dočekivali kao potvrdu nedokučivosti puteva genijalnog Bogočovjeka rocka? Apsolutno jest! Bowie ovaj put nije zapanjio utjelovljenjem u neki novi alter ego koji bi, poput Ziggyja ili Tin White Dukea, onako "usput" razdrmao i sve postojeće konvencije te širom otvorio vrata zvukovnici vrlog novog svijeta. "The Next Day" je nešto posve drugo; prava dvosmjerna cesta koja novi autorski projekt veže uz njegove najbolje albume iz sedamdesetih. Retro? Nipošto jer "The Next Day" je gotovo svim svojim skladbama do zadnje note i posljednjeg slova uronjen u sadašnjost, u kontroverzije i probleme današnjice, u glazbena sazvučja tako prokleto bowiejevska i tako drsko ovodobna. Moderna.

2. THE NATIONAL Trouble Will Find Me (4AD)
Šesti album The Nationala u mnogočemu je logičan nastavak "High Violeta" iz 2010. Što će reći da se band još jednom uspješno othrvao sirenskom zonu stadiona i "pumpanja" himničkih brojeva kojima bi se moglo doskočiti do masovne publike i naplatiti koncertni ugled kojeg odavno ima. A nije da nisu mogli jer su, recimo, "Demons" i "Sea Of Love" u nešto drukčijem aranžmanu mogle uklizati ravno u prostor U2. "I Should Live At Salt" kao uvodni broj albuma je pokazao da The Nationalu to nije ni na kraj pameti jer za početak je odabrana izrazito melankolična laganica nježnog ozračja s akustičnom gitarom i diskretnim klavijaturama tek tu-i-tamo "zasječenih" reskim gitarskim zvukom. Melankolija je gotovo opipljiva i u akustičnoj "Fireproof", pa i u "Graceless", broju s dinamičnim bubnjem i "lijenim" Berningerovim baritonom... Ili u "Slipped" koja je ogoljena do samog glazbenog kostura i ovijena "tinderstickovskom" atmosferom. No jednako uspješno kao i od stadionskog prangijanja, Matt Berninger i društvo izbjegli su opasnost pretvaranja u hibridni indie-srednjostrujaški Coldplay. Srećom.

3. BOZZ SCAGGS Memphis (Fontana)
Bozzu Scaggsu se možda konačno "posreći" pa nakon friškog "Memphisa" – sjajnog albuma posvećenog zvukovnici mitskoga grada u povijesti rocka, bluesa, soula i rhythm and bluesa – dobije i štogod šire publike, a ne samo već dobrano sredovječnih connoisseura.

Kako mu i samo ime govori, album je svojevrstan tribut Memphisu, no u prvom redu Alu Greenu i njegovu producentu Willieju Mitchellu u čijem je znamenitom studiju Royal Recording i snimljen. Produkciju je potpisao bubnjar Steve Jordan kojem se u studiju uz Scaggsa, pridružila sjajna i iskusna ekipa predvođena gitaristom i pjevačem Rayom Parkerom Jr.

Na albumu se, dakako, našao i jedan Greenov cover, skladba "So Good To be Here", no i prije nje počast Greenu i Mitchellu odana je uvodnim Scaggsovim autorskim brojem "Gone Baby Gone" te nizom srodno intoniranih autorskih tema.

4. BOMBINO Nomad (Nonesuch)
Sjajni tuareški gitarist, pjevač i skladatelj Omara "Bombino" Moctar, zajedno sa stalnim pratećim bandom, svoj je treći album "Nomad" snimio u nešvilskom studiju Easy Eye Sounde (novog) producentskog čudotvorca Dana Auerbacha. Gitarist i "Katica za sve" The Black Keysa još jednom je potvrdio svoj "čarobni dodir" te nigerijskom kolegi složio fascinantan sound, naglasivši njegovu sklonost poliritmiji i desert-bluesu s jednom nogom u prostoru delte Mississippija i Hendrixovih poduka, a s drugom u iskustvu već etabliranih tuareških glazbenika sličnog usmjerenja. Rezultat kolaboracije Auerbacha i Bombina je čudesan s uzbudljivom glazbom u kojoj se doslovno prožimaju i srastaju u cjelinu afrički te "masni" funkoidni ritmovi, Hendrix, J.J. Cale i Clapton (čija je "Layla" možda bila nadahnuće za fascinantnu "Ahalukumine Hulan"), psihodelija i tuareški etno (u hipnotičkoj "Azamane Tiliade"), orijentalizirajući ritam s uvijajućim gitarskim frazama (kao u "Imuhar") te clean-ton blues, saharska glazba i country-blues (u "Imidiwan"). Zaključna "Tamiditine" – nježna i krhka tema sa psihodeličnim začinima – jedna je, pak, od najboljih skladbi s takozvane world music scene u posljednjih pet-šest godina. Čisto remek-djelo. Baš kao i cijeli album.

5. DAFT PUNK Random Access Memories (Sony)
Daft Punk su u studiju okupili vrhunsku ekipu glazbenika, no uključenjem Giorgia Morodera te – još i više – Nilea Rodgersa, koji je odsvirao većinu brojeva na albumu, usput odali počast uzorima na koje su se nekoć tako rado "semplerski" naslanjali i rado ih citirali.
"Random Acess Memories" je zapravo svojevrsna javna objava banda koji eto na jednom mjestu – i to "živom svirkom" u studiju, a ne semplerskim pozajmicama – govori o svojim utjecajima te srodnicima i na elektroničkoj i na, najšire shvaćenoj, indie sceni. Podsjećajući na korijene i vlastite glazbene poetike, ali i na one najinspirativnije dijelove "plesne" zvukovnice kasnih sedamdesetih i osamdesetih, Daft Punk su bezrezervno uspjeli: "Random Acecess Memories" je naprosto sjajan album!

6. MAZZY STAR Season Of Your Day (Rhymes Of An Hour)
Zaštitni znak Mazzy Star uvijek je bila sklonost ka psihodeliji.

Ne, onom "trippy" zvuku bandova naslonjenih na jammove Grateful Deada, već na suptilniju stranu neumrlog – trajno prisutnog – žanra koji su mahom obilježili snoliki tekstovi i sfumatozna atmosfera, "zamućene" gitare nadahnute "shoegazing" bandovima i Velvetima te naklonost prema folku Zapadne obale.

Dvojac koji je od početka prisutan u svim inkarnacijama banda – pjevačica Hope Sandoval i gitarist David Roback – ovaj su put na svojevrsnom povratničkom albumu programatski odustali od patentiranih koprena "trippy" psihodeličnih gitara i "mutnog" vokala zakoračivši dublje u prostor snenog country-folka, kantautorskog psihodeličnog folk iskaza, folk-bluesa te losangeleske psihodelične scene začete još šezdesetih remek-djelima Lovea. Rezultat je – izniman.

7. ARCTIC MONKEYS AM (Domino)
Arctic Monkeys, baš kao i njihovi fanovi, mogu biti itekako zadovoljni jer "AM" je sjajan album bez ijednog slabog broja, ali i projekt koji pokazuje da su svi faceti glazbenog profila banda u njemu jednako važni i nadahnjujući. Album snimljen u produkciji Jamesa Forda (s Joshom Hommeom koji se na albumu pojavio kao gost u nekoliko brojeva) posvećen je viziji "velikog, bučnog i mračnog rock zvuka" kojeg je najavio i lanjski pilot-singl "R U Mine?".

Karakteriziraju ga i mračni blacksabbathovski gitarski riffovi, štogod od Led Zeppelina i QOTSA, ali i naslijeđe britpopa – poput glama – sveprisutna sklonost hard rocku te melodiozni refreni s karakterističnim višeglasjima.

8. MY BLOODY VALENTINE MBV (MBV Records)
Album nasljednik kultnog − a i dobrano mitiziranog − remek-djela "Loveless" iz 1991. možda je doista jedan od najiščekivanijih albuma u novijoj povijesti rocka, no, sada je ipak posve sigurno, i doista sjajan nasljednik genijalnog prethodnika. Ako je itko možda sumnjao da je "MBV" objavljen samo zbog nostalgičnih razloga i konjunkture svega s početka devedesetih, demanti je dobio odmah na početku albuma sa slapovima psihodelijom ozračenih gitara i noisea kojima su preteče zvukovnice Dinosaura Jr. i Sonic Youtha, hipnotičkim basom koji se kotrlja poput udaljene prijeteće grmljavine te pravom "simfonijom buke" koja je prije dvadesetak godina oduševila kritičare i publiku. Band Kevina Shieldsa još jednom je više nego ugodno iznenadio.

9. PAUL McCARTNEY New (Universal)
Album je nova – i to iznimna – kolekcija McCartneyjevih rasnih pop/rock and roll brojeva odsvirana i producirana sjajno (producenti su bili Mark Ronson, Paul Epworth, Georgeov sin Giles Martin, Ethan Jones....), ali i najbolja potvrda teze o – neumjesno bi bilo kazati samo "novoj mladosti" 71-godišnje glazbene ikone već – o stvarnoj veličini Paulova skladateljskog i izvođačkog iskaza.

Kad iza sebe imaš tako drsko bogat opus (Beatlesi, Wings i solo albumi) poput Paulova, čini se nemogućim skladbe s novog albuma držati kandidatima za neki ultimativni "best of", no, "New" ih je pun.

10. BLACK SABBATH 12 (Virgin)
Usporeni tempo, naglašeni bas podcrtan muklim gitarskim režanjem i sudbinskim zvukom bubnjeva te onaj dobro poznati vokal na pola puta između vriska mentalno sumnjive osobe i propovijedi prvosvećenika nekog makabrističkog kulta; bluesy laganice s atmosferom Romerovih horora i gitarom koja reže brže od motorne pile, reski uvodni riffovi kojima su korijeni duboko u prvijencu ili "Paranoidu"... i eto glavnih obilježja Black Sabbathove "trinaestice".

U produkciji Ricka Rubina i s bubnjarom Bradom Wilkom (iz Audioslavea i Rage Against The Machine) koji je zamijenio Billa Warda, Ozzy Osbourn, Tony Iommy i Geezer Butler snimili su album dostojan svojih (pet) ranih remek-djela.


11. PHOSPHORESCENT Muchacho (Dead Oceans)
12. MAVIS STAPLES One True Wine (Anti)
13. NICK CAVE & THE BAD SEEDS Push The Sky Away (Mute)
14. ATOMS FOR PEACE Amok (LX)
15. SON VOLT Honky Tonk (Decca)
16. FRANZ FERDINAND Right Thoughts, Right Words, Right Action (Domino)
17. NINE INCH NAILS Hesitation Marks (Columbia)
18. BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB Specter At The Feast (V2 Coop)
19. VAMPIRE WEEKEND Modern Vampires Of The City (XL)
20. QUEENS OF THE STONE AGE...Like Cliocwise (Matador)
21. SUEDE Bloodsport (Suede Ltd)
22. SUPERCHUNK I Hate Music (Merge)
23. KINGS OF LEON Mechanical Bull (RCA)
24. PEARL JAM Lightning Bolt (Universal)
25. MANIC STREET PREACHERS Rewind The Film (Columbia)

zlatko gall

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/25-najboljih-inozemnih-albuma-u-2013-u-znaku-veterana-i-povratnika-221601 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=054d65116bfce2df1dec5297700bbcbbed9d53ed [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=25+NAJBOLJIH+INOZEMNIH+ALBUMA+U+2013.+U+znaku+veterana+i+povratnika&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2F25-najboljih-inozemnih-albuma-u-2013-u-znaku-veterana-i-povratnika-221601 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2F25-najboljih-inozemnih-albuma-u-2013-u-znaku-veterana-i-povratnika-221601 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => INVENTURA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KolumneINVENTURA

25 NAJBOLJIH INOZEMNIH ALBUMA U 2013. U znaku veterana i povratnika

Piše PSD.
28. prosinca 2013. - 17:36

1 – ELVIS COSTELLO & ROOTS Wise Up Ghost & Other Songs (Blue Note)
Costello se u dugovječnoj i diskografski plodnoj karijeri očešao o toliko žanrova – u rasponu od countryja do jazza, od punkersko-novovalnog iskaza do americane – a da bi bilo kakva ekskurzija u nepoznato bila baš neočekivana. Ipak suradnja bubnjara i lidera Rootsa Questolovea i Elvisa Costella svakako nije promašeni eksperiment, već novi dokaz iznimnog Costellova kataloga sjajnih pjesama te, naravno, umijeća i – ako ćete – genijalnosti najboljeg "živog" banda hip-hop scene. Album je složen od vremešnih tema, slobodnih melodijskih, ali i tekstualnih citata starih brojeva umetnutih u novi kontekst, i to s vrlo dobrim konačnim rezultatom. Zavodljiva seksi laganica "Sugar Wan\'t Work" je, recimo, čudesan spoj gud...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 16:41