Eko jadrana head

Partneri projekta:
HEP
JADROLINIJA
JANAF
21570428
EKOLOGIJA JADRANA

Najmlađi su učili o zaštiti našega najvećeg resursa, od zamjene plastične boce termosicom do nošenja platnenih vrećica u trgovinu

Piše Antea Burazin
Foto Paun Paunovic/Cropix
7. travnja 2022. - 09:00

Slobodna Dalmacija, JANAF, "Jadrolinija" i HEP udružili su snage kroz projekt "Ekologija Jadrana" kako bi važnost našega, još uvijek koliko-toliko bistroga, čistoga i biljkama i životinjama bogatoga Jadranskoga mora, u društvu postala znakovitija. Zaštita okoliša, a pogotovo mora, koja su postala glavno odredište za odbacivanje raznih vrsta otpada, goruća je tema već nekoliko godina. Kako naše more, a i sva ostala, u budućnosti ne bi "plivala" u plastici, projektni su partneri odlučili djelovati odmah, pa su krenuli od onih na kojima budućnost ostaje, od najmlađih. Prva su na redu bila djeca iz Osnovne škole "Brda" u dobi od 13 do 14 godina, kojima su članovi Udruge "Sunce" u školskoj knjižnici održali predavanje o funkcioniranju morskih ekosustava i važnosti njihove zaštite. Divota ih je bilo gledati. Onako vesele i, najvažnije od svega, željne znanje o temi koja je za čovječanstvo, možemo se složiti, presudna.

image
Paun Paunovic/Cropix

Miranda Šimac iz Udruge "Sunce" jednu je ovako kompleksnu temu izvrsno prilagodila osnovnoškolskom uzrastu. Počela je tako od razjašnjavanja osnovnih ekosustava, onih na zemlji, pa potom u jezerima, rijekama i, na kraju, morima. Najvećem ekosustavu na zemlji po kojem je naš planet i dobio ime – Plavi planet. Od hranidbenih lanaca, morskih biljnih vrsta pa do konkretnih primjera u životu kojima se narušava bioraznolikost mora, teme su koje je Šimac obradila na radionici. Iako su im ruke redovito bile u zraku kada je trebalo odgovoriti na koje pitanje, kada su na red došli realni primjeri iz svakodnevnoga života kojima se narušava život u moru, učenici su ostali bitno iznenađeni. Jedan od primjera je sidrenje brodova kojim se zahvaća morsko dno, a biljne vrste tako se nerijetko otrgnu iz korijena, dok ih je poslije gotovo nemoguće presaditi na neko drugo mjesto. Iza te štetne prakse slijedi druga. Otpad koji mnogobrojne jahte i brodice ispuštaju svakoga ljeta dok plove Jadranom.

image
Paun Paunovic/Cropix

– Tematika današnje radionice bila je morski ekosustavi. Razgovarali smo o bioraznolikosti morskih ekosustava i njihovoj važnosti. Povezali smo te morske ekosustave u neku širu sliku i htjeli smo kroz radionicu djeci prikazati koliko su zapravo svi živi organizmi u moru povezani i kako sve ono što ih okružuje na njih djeluje. Isto tako raspravljali smo i o tome zašto su morski ekosustavi ugroženi i na kraju smo učenicima dali neke smjernice što sve učiniti da bi se stanje poboljšalo – pojasnila je Miranda iz Udruge "Sunce". Smjernice koje su im dane moći će primijeniti i u svakodnevnom životu. Sitni su to koraci. Plastične boce vode zamijeniti termosicama. U trgovinu ponijeti platnenu vrećicu umjesto plastične. Za nas ljude mali, ali za čovječanstvo u cjelini značajni koraci. Na radionici su se usporedno miješale teorija i praksa. Kako bi se sve te informacije u njihovim glavicama dulje zadržale, predavačica ih je vješto pretočila u praktične primjere.

– Sve što su naučili moći će primijeniti i u svakodnevnom životu. Kroz razne vježbe koje smo proveli učenici su se mogli upoznati s tematikom međusobne povezanosti svih živih bića unutar morskog ekosustava. Radili smo vježbu hranidbene mreže, u kojoj smo ih naučili važnosti sitnog organizma fitoplanktona. Zatim smo im u drugom pokusu pokazali kako dolazi do zakiseljavanja mora te smo na kraju izdvojili praktične primjere kako spriječiti da do otpada u moru uopće dođe – pojasnila nam je voditeljica. Udruga "Sunce" uvijek se vrlo rado odaziva ovakvim radionicama i predavanjima, a naročito ako su u pitanju djeca. Stoga se nadaju, veli Šimac, da na ovome neće stati i da će i ostale splitske osmoljetke svoje đake upoznati s temama zaštite mora i okoliša.

image
Paun Paunovic/Cropix

– Tematika ekologije mora je više-manje zastupljena u školskom gradivu. Mnogo nastavnika biologije i srodnih predmeta obradi ovu temu, a u posljednje je vrijeme tematika otpada u moru dosta popularna i u medijima. Nama je teže zainteresirati ljude za radionice o učinkovitom gospodarenju otpadom na kopnu, koji je inače glavni problem otpada koji završi u moru. Tako na radionicama uvijek krenemo s otpadom u moru i na kraju se uvijek vratimo na nepravilno i neučinkovito gospodarenje otpadom na kopnu. I klimatske promjene dosta su zvučna tema u javnosti i medijima. Ove teme koje smo spominjali danas, zakiseljavanje mora, podizanje temperature, sve su to posljedice klimatske krize – konstatirala je članica Udruge "Sunce".

Vedrana Šilović, nastavnica biologije i kemije u toj osnovnoj školi, pokretačica je brojnih aktivnosti kojima se djecu od rane dobi upoznaje s okolišem. Osim što predaje, također je i voditeljica Učeničke zadruge "Mendula", u kojoj pridruženi učenici uzgajaju masline u školskom vrtu, a potom logično i proizvode maslinovo ulje. S nešto mlađim učenicima, od prvog do četvrtog razreda, provodi se aktivnost zvana "gredica", u kojoj sijaju različite vrste povrća i sade razne biljke. Promatraju tako njihov razvoj od sjemena do odrasle biljke koja daje plodove, i na konkretnom, slikovitom primjeru, nauče sve.

– Teme zaštite okoliša i ekologije mora dosta su zastupljene kroz predmete biologije i prirode. Kroz gradivo koje učimo uvijek se može provući taj ekološki aspekt. Stavlja se naglasak na zaštiti okoliša, onečišćenjima koja narušavaju prirodnu ravnotežu, što u konačnici dovodi do narušavanja zdravlja čovjeka i svih živih bića – poručila je nastavnica biologije i kemije u ovoj školi, koja uvijek ima "trik" kako im ovakvu vrstu gradiva učiniti zanimljivom.

– Učeći ovo gradivo, zna im nekada biti naporno i suhoparno, no čim im skrenete pozornost na neke svakodnevne stvari koje uobičajeno radimo te kada povežemo to s time, bude im mnogo lakše zaokupiti pažnju i postanu više zainteresirani za gradivo – tumači nam ova nastavnica kako svojim đacima "upali lampice" i zaintrigira ih za školsko gradivo.

Terensku nastavu većinom imaju u školskom vrtu, gdje ih kroz sadnju i održavanje biljaka nastoje poučiti kako je svako živo biće, bilo to biljka ili životinja, jednako važno. Briga o gradskim pticama sljedeća im je na rasporedu. U projektu s Centrom za izvrsnost ove godine izrađuju i hranilice i kućice za ptice. A kada god idu na školski izlet, kaže nam nastavnica biologije i kemije u ovoj osmoljetki, uvijek ga nastoje provesti u prirodi. Poveznica s ekologijom, kaže nam, neizbježna je, a i učenici za ekologiju kroz razne izvanškolske aktivnosti pokazuju velik interes.

Učenice Lara, Marta i Iva današnju su radionicu doživjele kao proširivanje postojećega i izvor novoga znanja.

– Bilo mi je baš zanimljivo i naučila sam puno toga što prije nisam znala. Drago mi je da smo na ovoj radionici malo više i detaljnije obradili ove teme. U školi ih na nastavi isto radimo, ali ne stignemo ovoliko detaljno – iznijela nam je svoje dojmove s radionice o ekologiji mora učenica Lara. Osim što joj je tema bila zanimljiva, Martu su, pak, šokirala predviđanja o budućnosti Zemlje prikazana u jednom od videa, a koja nisu nimalo utješna ako nastavimo istom putanjom kao do sada.

– Jako mi se svidjelo s obzirom na to da sam dosta toga novo naučila jer nismo toliko dublje ulazili u ove teme. Mislim da bi budućnost mogla biti onakva kakvom su je u zadnjem videu predstavili jer mi zapravo još nismo svjesni što se događa i mislimo da ono što sada radimo neće imati utjecaja na budućnost. Ne usmjeravamo se na ono što može biti nakon nekih naših postupaka – zaključila je bistra i pametna učenica Iva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 16:46