StoryEditorOCM
KorčulaAFERA ‘BIGBELLY‘?

Umjesto da su ih kupili za 1,4 milijun, bivša gradska vlast u Korčuli i KTD Hober neraskidivim ugovorom za dva milijuna kuna na 4 godine unajmili ‘pametne‘ kante za smeće

Piše Dora Lozica
23. svibnja 2022. - 11:50

Je li najam pametnih Bigbelly kanta za smeće jedan od najpromašenijih projekata bivše gradske HDZ-ove vlasti u korčuli? Naime, gradska komunalna tvrtka KTD Hober za njih će samo ove godine izdvojiti nešto više od milijun kuna, a nakon što istekne Ugovor, kante će i dalje ostati u vlasništvu Hrvatskog Telekoma.

Bigbelly Solar kante za otpad možemo usporediti s Mercedesom među automobilima, markom Bosh među kućanskim aparatima ili dizajnerskim Manolo Blahnik među cipelama na potpeticu. U svijetu odlaganja komunalnog otpada u središtu grada, Bigbelly je najbolje što se trenutno nudi na tržištu. Lijepo stilizirana antracit siva kanta za smeće ima ugrađene senzore, GPS odašiljač i SIM karticu pomoću kojih komunicira sa softverom za upravljanje što omogućuje slanje signala kada ga je potrebno isprazniti. Osim toga, Bigbelly ima izuzetno snažnu prešu koja komprimira otpad kada se napuni i time stvara mjesto za dodatnu količinu otpada. Ova pametna kanta za smeće sto posto potrebne energije dobiva direktno od sunca pomoću fotonaponskog panela koji je smješten na vrhu spremnika, zbog čega se može postaviti posvuda, bez potrebe dodatnih priključaka, jer je potpuno neovisna. Potrebno je svega jedan sat sunca mjesečno kako bi spremnik neometano radio i izvršavao sve svoje funkcije.

Zašto onda Korčula ne bi nabavila te kante, k tome još 28 komada, kako bi podignula nivo komunalne usluge i uljepšala lice cijelog grada, pogotovo starogradske jezgre? Projekt bivše gradske vlasti na čelu s nekadašnjim gradonačelnikom Korčule Andrijom Fabrisem i bivšim direktorom KTD Hober Ivanom Ćenanom, započinje 2019. godine. Fabris je tad zaključio kako je odlična ideja nabaviti pametne kante za smeće, njih 28 po cijeni većoj od pola milijuna kuna godišnje!

Split ih ima16, a Korčula 28

-Bigbelly pametne kante su odlična stvar, podižu nivo komunalne opremljenosti, no kao i u svemu, treba imati mjeru. I ja bih volio voziti Bentley, ali vozim Citroen - komentirao je Marko Milat, direktor korčulanskog komunalnog društva KTD-a Hober. Milat je prije tri mjeseca imenovan novim-starim direktorom Hobera, a projekt Bigbelly ga je dočekao.

-Nedavno se Čistoća Split pohvalila kako kupuju novih 10 pametnih Bigbelly kanti čime će znatno unaprijediti komunalno uređenje grada. Split s 400 tisuća stanovnika ima 16 pametnih kanti, a Grad Korčula s oko pet tisuća stanovnika ima skoro 30 pametnih kanti. Osim toga, mi smo ih unajmili! Unajmiti kante za smeće je kao da unajmite cipele koje vam svaki dan trebaju. Taj Ugovor je blago rečeno neobjašnjiv - priča nam Milat.

Naime, KTD Hober pametne kante unajmio je od Hrvatskog Telekoma i to na četiri godine po cijeni većoj od pola milijuna kuna godišnje. Nakon isteka ugovora i potrošena dva milijuna kuna, kante će i dalje biti u vlasništvu Hrvatskog Telekoma. Po dolasku na mjesto direktora, Milat je u suradnji s gradonačelnicom Korčule Nikom Silić Maroević kontaktirao odvjetnike koji su pregledali sporni Ugovor, no zaključili su da je neraskidiv, a budući da je Hober za vrijeme korone koristio odgodu plaćanja, Ugovor se produžuje još pola godine. Osim toga, prošle godine je nagomilan i dug prema iznajmljivaču od pola milijuna kuna pa korčulansko komunalno društvo trenutno otplaćuje i ratu duga uz redovnu ratu najma, ukratko, 126 tisuća kuna mjesečno za kante koje na kraju priče možda i neće ostati u Korčuli.

image

Korčulanski KTD Hober 2019. unjamio je 28 'pametnih' kanti za smeće

Dora Lozica/Dora Lozica

-Nigdje nije navedena koja će biti cijena kanti nakon isteka najma, ne znamo hoćemo li ih kupiti, ovisi u kakvome će biti stanju i kolika će im biti cijena. Tu će odluku na kraju donijeti Hober, no ako odlučimo kupiti kante i njihova cijena, u najboljem slučaju, bude tri puta manja od tržišne, opet ćemo svaku od njih platiti duplo skuplje nego u trenutnoj nabavi. Jedna kanta, nakon četiri godine najma, koštat će nas 90 tisuća kuna. Te iznose nagađam, ali sukladno informacijama koje su mi dostupne - otkriva nam Milat.

Tržišna cijena pametne Bigbelly kante s prešom je 50 tisuća kuna, a budući da su ove korčulanske u vlasništvu Hrvatskog Telekoma, oni bi ih trebali održavati, obavljati redovni servis. Milat ističe kako prema njegovim saznanjima HT od 2019. još niti jednom nije servisirao kante, ali informaciju će dodatno provjeriti.

'Upozoravala sam da je ugovor štetan'

O Bigbelly kantama raspravljalo se 2019. godine i na sjednicama Gradskog vijeća Korčule, prisjetila se današnja gradonačelnica Korčule Nika Silić Maroević koja je onda bila SDP-ova gradska vijećnica. Gradonačelnica ističe da su još onda upozoravali Fabrisa kako Grad potpisuje štetan i neraskidiv Ugovor, no ondašnji gradonačelnik je tvrdio kako je kante, i to njih 28, bolje unajmiti jer onda Korčula nema nikakvu odgovornost za njihovo održavanje. Tvrdio je također, sjeća se gradonačelnica, da su rate najma otpisane tijekom korone, no to je na kraju bila samo odgoda plaćanja.

-Svaki put kad promislim na te kante ponovno se naježim. Bigbelly kante imaju itekako smisla, nema prizora prepunjenih gradskih kanta, imaju ih i veći gradovi, ali ne ovoliko. Ne da se nisu isplatile, već smo za te novce mogli zaposliti čistača koji je mogao napraviti puno više od pražnjenja gradskih kanti. Taj projekt je bio samo 'točka na i' ponašanja Andrije Fabrisa i njegove percepcije razvoja grada. Iza njega je ostalo komunalno poduzeće u neredu, neorganizirano, kadrovski nekonkuretno, ali zato imamo pametne kante koje su, očito, pametnije od ljudi- zaključila je gradonačelnica Nika Silić Maroević.

Nazvali smo i Andriju Fabrisa, zamolili smo ga da se prisjeti kako je došlo do potpisivanja Ugovora o najmu, a pitali smo ga i misli li da je taj ugovor štetan za Grad Korčulu i KTD Hober. Zamolili smo ga također da prokomentira odgodu plaćanja za koju je, kako kaže gradonačelnica, tvrdio da je otpis. Fabris, međutim, lopticu prebacuje na tadašnjeg direktora Hobera Ivana Ćenana.

'Ćenan i Milat bili su plaćeni bolje od mene'

-Plaćanje najma za pametne kante nikad nije bio problem, jedan mjesec naplate parkinga na rivi je bio dovoljan za godišnji najam Bigbelly kanti. Rekao sam tadašnjem direktoru Ćenanu da vidi mogućnost nabavke kanti, zašto se išlo na iznajmljivanje, a ne kupnju, ne znam. Oba direktora, i Ćenan, i tada tehnički direktor Milat, imali su veću plaću od mene, da se pored njih dvojice ja bavim tim operativnim dijelom posla, to je malo previše. Jesu li dogovarali odgodu ili otpis rata u koroni, ne sjećam se. Tad su sezone bile savršene, svaka je godina bila sve bolja i bolja, Hober se nije pretrgao s naplatom parkinga, a Grad im je dao mogućnost te zarade. Oni su onda taj partnerski odnos prema Gradu vratili s tim kantama, odnosno povećanjem komunalnom standarda - ističe Fabris.

Ivan Ćenan, danas umirovljeni direktor Hobera, ipak tvrdi da je na pametnim kantama inzistirao Fabris, a s time se i javno hvalio. Iako se brojka od 28 kanti čini prevelikom, Ćenan nam otkriva da ih je trebalo biti i više, na sreću su pregovori stali ispod broja 30.

-Istina je da sam ja potpisao Ugovor, provodio sam odluku Skupštine Hobera. Ugovor tad nije bio štetan, najam kanti je ulazio u troškove poslovanja, sve je funkcioniralo do korone. U 2020. godini ukinuta je naplata parkinga, korona nam je umanjila prihode za 40 posto, jedva smo se izvlačili, tko je tad mogao predvidjeti koronu? Da sam znao da će doći do zatvaranja, ne bih ni ja potpisao taj Ugovor. Odlučili smo se za najam jer je to bilo nešto novo, htjeli smo prvo provjeriti hoće li se kante oštetiti, hoće li biti vandaliziranja, u slučaju kvara odgovornost je bila na Hrvatskom Telekomu. Pametne su kante podigle komunalni standard, problem je nastao kad su pali prihodi - objasnio je Ćenan.

Je li to bio dobar potez Grada Korčule i Hobera, prosudite sami, no činjenica jest kako će četiri i pol godine i dva milijuna kuna nakon toga, Korčulani po svemu sudeći ostati i bez para, i bez kanti.

05. svibanj 2024 21:49