StoryEditorOCM
DubrovnikNOVE REGULE IZ EUROPE

Uskoro ćete sami procijeniti možete li imati vozačku dozvolu, vlasnik dubrovačke autoškole: ‘To kod nas neće proći, nismo mi disciplinirani kao Nijemci‘

Piše Gabrijela Bijelić
2. ožujka 2024. - 09:20

Mobilne vozačke dozvole, samoprocjena sposobnosti pojedinca za vožnju, tolerancija prema vozačima poodmakle dobi i snižavanje dobne granice za vožnju kamiona i autobusa na tinejdžersku dob, dio su predloženih izmjena pravila Europske unije o vozačkim dozvolama koje bi trebale pojačati sigurnost u cestovnom prometu. Nakon prvog čitanja u Europarlamentu, na novim regulama još će poraditi stručnjaci, a predloženo već nailazi na gomilu reakcija:

image

 Darije Vrankić

Bozo Radic/Cropix

Vlasnika i stručnog voditelja dubrovačke autoškole Rally Darija Vrankića najviše muči predloženi ‘liječnički pregled‘, odnosno samoprocjena, pri kojoj bi svatko sam procijenio je li može imati vozačku dozvolu:

- Možda to može funkcionirati u Njemačkoj gdje su ljudi dovoljno disciplinirani da znaju, ako imaju neku bolest, neće tražiti vozačku, ali gdje je u nas ta svijest? Nema šanse ljudima to objasniti. Tko bi u nas rekao da nije sposoban za vožnju, da je i najbolesniji, prešutio bi. Nažalost, kod nas ni s liječničkim pregledom nije daleko od toga. Nama ovdje dolaze i oni koji ne bi ni prošli na psiho testu. Kako će netko tko psihički nije za vožnju sam procijeniti svoje zdravstveno stanje, to mi nije jasno? - čudi se Darije Vrankić kojemu potencijalni problem predstavlja i moguće uvođenje stavke o vožnji s dopuštenih 0,2 promila mladim vozačima:

- Što to znači, daješ im mogućnost da piju? Gdje je ona krilatica ‘ako piješ, ne vozi‘? Ispada da bi im se sad tolerirala 2 pića. A kad popiješ dva pića, znaš da na tome neće ostati. Ili se pije ili se ne pije. Taj mi dio uopće nije jasan. Ne razumijem, zadnjih dvadeset godina borimo se protiv alkohola u vožnji, zauzimali se za 0 promila kod mladih. I nije to sve, ispada da su za mlade vozače ukinuli sva ograničenja, čak i maksimalnu snagu motora – negoduje naš sugovornik kojega smeta i što bi nobvom regulativom nestala ograničenja oko vozačke dozvole i za starije vozače:

image

Vozačka dozvola donijet će vozačima mnoge promjene

- Shvaćam ja da je neki osamdesetogodišnjak u boljoj psihofizičkoj kondiciji od nekog vozača kojemu je 20, ali onda treba obaviti liječnički pregled, utvrditi koliko je takav psihički i fizički sposoban upravljati vozilom. Znam da se onda neki javljaju s pritužbama na diskriminaciju, ali iz iskustva mogu reći da su barem kod nas u gradu u prometu puno opasniji neki stariji vozači koji nisu navikli na ovako gust promet, imaju usporene reakcije i pokazuju nesnalaženje u prostoru. Neki ne vide ni vrata otvoriti, bravu pogoditi ključem, a ne da voze – primjećuje vlasnik Rallya koji se oštro protivi i prijedlogu da se 18-godišnjacima omogući dobivanje dozvola za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika:

- Znam da u ovoj profesiji postoji manjak radne snage, ali mislim da je to suludo. Iako se u mojoj autoškoli ne bavim profesionalnim kategorijama, mislim da je suludo osamnaestogodišnjake stavljati za volan. Do prije petnaestak godina trebao si, da bi uopće polagao za autobus, imati u radnoj knjižici upisane dvije godine iskustva vožnje kamion, ta praksa je bila uvjet, a dob su stavljali na 21, na 23 godine... ako se sad snizi na 18, nema šanse da bih se vozio kao putnik s takvim vozačem, bilo bi me strah, iako i sam imam D kategoriju dvadeset godina. Vozač od 18 godina ni ne razmišlja o rizicima u vožnji ili sigurnosti putnika – ističe Darije Vrankić koji od novina ipak podupire izglednu primjenu mobilnih vozačkih dozvola:

- Već dugo plaćamo kreditnom karticom, u pametnom telefonu imamo internet bankarstvo, pa zašto ne bismo imali i e-vozačku dozvolu, tako je praktičnije - zaključuje.

image

Vesna Lukić

Cropix/

Autoprijevoznica Vesna Lukić zgrožena je idejom da manje putničke autobuse voze osamnaestogodišnjaci:

- To je definitivno premlada dob za vozača, potrebne su godine iskustva u komercijalnom prijevozu. Mom sinu je sad sedam godina, ali mu s 18 godina ne bih dala da vozi ni 16 članova obitelji, a kamoli 16 putnika čija sigurnost ovisi o vještini vozača. Istina, u Irskoj su već uveli autobuse bez vozača, u tom slučaju bih radije da me vozi mladi vozač, ali da to ne bude baš tinejdžer. Naravno da mnogo ovisi i o osobi koja će sjesti na volan, ali to nikako ne bi smio biti početnik – kaže nam Lukić koja podsjeća na ne tako davno pravilo prema kojemu se nije moglo tek tako prelaziti iz kategorije u kategoriju. Primjerice, da bi se uopće moglo pristupiti polaganju ispita za autobus, vozaču je trebalo dvogodišnje iskustvo s vožnjom kamiona.

- Danas svi misle da znaju voziti, pa čim izvade vozačku dozvolu žele voziti primjerice za Uber, što je opasno i za onog tko je tek položio i za one koje bi vozio – zaključuje Vesna Lukić na temu EU novina u vozačkim dozvolama koje uključuju i testiranje kandidata na vožnju u snježnim i skliskim uvjetima, savladavanje mrtvim kutova, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu i slično.

28. travanj 2024 01:06