StoryEditorOCM
DubrovnikVELIKI PROBLEM

U Dubrovniku svakodnevno niču nove zgrade, a ni stare nemaju parking! Bolje da vam ne zatreba hitna ili vatrogasci

Piše Ahmet Kalajdžić
16. veljače 2024. - 07:30

Kad je prošlog ljeta uže područje grada dobilo više stotina parkirnih mjesta, petstotinjak na 7.428 ‘kvadrata’ bivše Remize i zasad oko 280 mjesta na 9.339 četvornih metara nedovršenog parkinga tvrtke Hedera na imanju Miović u sezoni su poprilično rasterećene gradske ulice. Turistima je uglavnom riješen problem prometa u mirovanju, ali se sugrađani, pogotovo oni iz ‘slijepih’ ulica još muče. Primjer su ulice Vlaha Bukovca i Ante Topića Mimare na Pločama, Kneza Branimira, Bokeljska i Kneza Domagoja u Lapadu, Šipčine, Ivana Gorana Kovačića, Đura Basaričeka i Sv.Križa u Gružu.

image

Problem s parkiranjem nastaje već na prilazu ulici Šipčine

Ahmet Kalajdžić/

A što ako plane požar?

I dok se drugdje ipak nešto rješava, Montovjerena i Šipčine ostaju bez konkurencije su najkritičnije parking-točke. Gužve su sve veće jer mnoge obitelji imaju dva i više vozila, ulaže se u apartmane, ali ne i u gradnju garaža pa je naći parking zgoditak zlata vrijedan. Dio stanara Šipčine požalio nam se da je lani 18. prosinca na preporuku Gradskog kotara Gruž postavljen prometni znak zabrane parkiranja motornih vozila u toj ulici, no nepoznat netko ga je odmah maknuo. U ulici su obiteljske kuće s dvorištima i mogu se parkirati vozila, ali se stanje drastično promijenilo kad je u poprečnoj Podgorskoj ulici izgrađena zgrada s osam stanova, bez ijedne garaže. Starosjedioci tvrde kako su ulicu sad zakrčila i vozila tih stanara, a u sezoni je zbog gostiju sve još i teže. Odgovor gradskih vlasti na upit o rješenju problema Šipčina još se čeka, ali svi ističu strah od izvanredne situacije i nemogućnosti prolaska interventnog vozila Hitne pomoći i vatrogasaca.

 

Prosljeđivanje prijedloga građana Upravnom odjelu potvrdio nam je i predsjednik Vijeća GK Gruž Giuliano Knego:

- Ne znamo zašto je znak uklonjen. Najveći komunalni problem Gruža je parking. Gradu smo predložili gradnju manjeg parkinga iza muškog Đačkog doma i proširenje dijela cesta. To je samo par mjesta, ali očekujemo da će u participativnom budžetiranju građani predložiti projekte za nova parking-mjesta. Rješava se i kraj Karingtonke, i zabrana iznajmljivanja apartmana u zgradamabi trebala ublažiti problem parkiranja- ističe Knego.

image

Rijetki prizor poluprazne Ulice Šipčine

Ahmet Kalajdžić/

Neki lome ograde

Mnogi misle da Šipčine u cijelosti trebaju biti požarni put, a mi smo doznali kako su nadležni gradski ured nazivali pojedinci koji nisu stanari i bunili se zbog tog znaka. Što god da je istina, ostaje briga od neočekivanih situacija kao kad je prije 7 godina izgorio Mercedes u vlasništvu stanara prije nego su se vatrogasci provukli pokraj brojnih parkiranih vozila.

Kao moguće rješenje stanovnici Šipčina ukazuju na parcelu iznad Tommyja koja se uz malo čišćenja te ulaganja može pretvoriti u oveći parking. Parcela se desetljećima ne koristi i kažu: vjerujemo da se grad može nagoditi s vlasnikom i voljeli bismo kad bi se gradske vlasti i u tome iskazale.

image

Građani ukazuju na mogućnost parkirališta poviše Tommya i bivše Duhanske stanice

Ahmet Kalajdžić/

I stanari Kineskog zida, odnosno Ulice kneza Branimira ali i cijele Montovjerne, mnogo očekuju od zabrane apartmana u stambenim zgradama i posljedičnog oslobađanje dijela parkirališnih mjesta. U međuvremenu se pokazalo da je i tijekom radnog vremena na 400 metara dugom parkingu nemoguće naći više od deset slobodnih mjesta. Podsjetivši na stanogradnju na vrhu brda, ukazali su na dobre i loše strane skore gradnje pristupne ceste oko naselja. Otkup parcela uz buduću prometnicu i pregovori s vlasnicima već traju a potom će cesta “opkoliti” Kineski zid i omogućiti jednosmjerni kružni tok. Neki domaći brinu zbog moguće buke s južne strane prema kojoj su okrenute sve spavaće sobe. Strahuju i od rješenja oborinskih voda jer s velikim kišama voda u mlazovima doslovce prodire u prizemne stanove, trebale su desetljeća da se nekima riješi. Prisjetili su se posjeta izaslanstva bivše gradske uprave koje im je, na opasku da je Montovjerna prenapučena i da već fali parkiralištnih mjesta, lakonski odgovorila da to ne možete zaustaviti, u smislu ‘imate ulicu, svačija je!’

Parking nevolje su mnoge natjerale na snalaženje, da lome ogradu prema Bourbonu ili da parking-mjesto ukopaju u stijenu, ali se slične intervencije sprečavaju uz prijetnje kaznama.

image

Prije sedam godina u Šipčinama je izgorio Mercedes kojemu vatrogasci nisu mogli prići

Ahmet Kalajdžić/

Koja je alternativa

Garaže posjeduju samo oni koji su ih sredinom 1970-tih vizionarski kupili. Sad bez cjenjkanja mogu za njih dobiti barem 40 tisuća eura, ali ih nitko ne prodaje. Mnogo se očekuje od moguće nove turističke kategorizacije, ali ukazuju i na podatak da je već sad dio stanova prazan i da bi gradske vlasti mogle uzeti kredit za u brdu ukopanu garažu:

- Kad se pravilo igralište iza zgrada, bila je parcela sa zelenilom ispod njega. Maknuli su ga da naprave skejt park. Neka su, ali zašto nisu načinili garaže i na njihovu krovu prostor za skejtere? Tako bi pametnije iskoristili prostor, a ovako ispada da se gradi bez dubljeg promišljanja. Zgrade se grade kao interpolacije u prostoru, kao da ih se “posadi” na svakoj parceli. Zašto to ne rade s parkinzima? Mnogi od nas auta koristimo samo za dalja putovanja, inače ih ne mičemo kako se ne bi poslije mučili tražeći parking. Uz to, vodiči mnogim gostima kažu da je ovdje besplatan parking pa ne samo u sezoni nego su i za Festu sv.Vlaha mnogi ovdje parkirali. Bila je gužva kao usred sezone! Što se čeka, do lokalnih izbora ima vremena. Čekaju li da i mi počnemo seliti?! Obilaznicu treba graditi što širu da se omogući i parkiranje. U suprotnom će vlasnici vozila prisilno postati pješaci!

image

Ivo Prusina

Ahmet Kalajdžić/

Pitali smo i mještane što misle o problemu parkiranja. Umirovljenik Ivo Prusina kaže da Gradu plaća parking oduvijek, ali mjesta nema:- Iako stanuju tko zna gdje, mnogi tu parkiraju a sve ovo smo platili zapravo mi koji smo tu kupili stanove. Neki su drski i uopće ne plaćaju parkiranje a mi koji plaćamo, ako pretekne samo dan, stiže nam opomena! Rješenje je probiti što širi pristupni put te graditi parkinge i podzemnu garažu! Prostora još ima prije nego ga osvoje nove stanogradnje ali se pitam hoće li garažu koristiti oni koji žele sve mukte?

image

Dubravka Zvone

Ahmet Kalajdžić/

Dubravka Zvone veli da je bilo govora da će se parking graditi tamo gdje je trafostanica i mnogi su se prijavili, ali od tog još nema ništa! Radila sam u tiskari i ovdje sam od 1975. i garaža zakopana u brdo je pravo rješenje. Ovako, tu stanujem i nemam auto a kad mi sin dođe, iako kao stanar imam pravo na parking, to kratko vrijeme nema gdje parkirati! A tu je rođen! Jednom su mu noću, novo auto razbili dok su se okretali!

image

Slaven Čolović

Ahmet Kalajdžić/

I Slaven Čolović ističe gradnju parkirališta i garaže s južne strane zgrada. Kaže kako je potrebno graditi s te strane, poviše novog puta gdje će se ovo naselje još širiti. Parkinzi su neodgodiva nužnost. Ne znam alternativu. Sve će puno koštati, ali bolje je što prije rješavati!

image

Sva parking mjesta su zauzeta iako je zimsko prijepodne

Ahmet Kalajdžić/

Sigurnost u prometu: To je kazneno djelo!

Prometni znakovi, signalizacija i oprema na cesti pa i u ulici Šipčine sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama postavljaju se na temelju prometnog elaborata. Moguće je da u nekim dijelovima Grada nedostaje ili se ukloni oštećeni prometni znak koji je nerijetko išaran da je postao neprepoznatljiv. Naglašavam da počinitelji koji uništavaju prometne znakove nisu svjesni kako time ugrožavaju tuđe živote i u pojedinim slučajevima čine kazneno djelo- kaže predsjednik udruge Sigurnost u prometu Denis Pavela te ističe:

- Često na cestama vidimo okrenute ili izokrenute prometne znakove, što možemo povezati s mlađim osobama koje ne razmišljaju o posljedicama svog ponašanja, a najgore je što svaki takav čin dovodi u opasnost sudionike prometa, posebice ako se radi o prometnim znakovima opasnosti. Morate znati da kazneno djelo čine svi koji unište, oštete, uklone ili na bilo koji način učine neupotrebljivim ili neuočljivim znak ili napravu kojim se upozorava na opasnost ili služi za sigurnost prometa, a počinitelju prijeti vremenska kazna od šest mjeseci do pet godina zatvora.

27. travanj 2024 12:41