Veliku je pozornost među ljubiteljima povijesnih crtica ovog tjedna izazvala fotografija čilipskog privatnog autobusa koji je daleke 1935., svega tridesetak godina nakon što je Henry Ford u Detroitu predstavio prvi model osobnog automobila, vozio na redovitoj liniji Dubrovnik – Konavle.
Iz ljubljanske Avtomontaže
Točno 35 godina poslije, 1970.,zabrujao je i prvi autobus tada novoosnovanog dubrovačkog prometnog poduzeća koje je nakon tragičnog prevrtanja tramvaja na Pilama naslijedilo tvrtku DEŽ iliti Dubrovačke električne željeznice. S prošlošću Libertasa dobro je upoznat današnji načelnik Konavala Božo Lasić koji je s povjesničarom Nikom Kapetanićem 2010. napisao knjigu ‘Dubrovački tramvaj 1910. do 1970.’:
- Današnji Libertas je kao baštinik dubrovačkog tramvaja sigurno najstarija tvrtka koja radi u kontinuitetu, tu su i Atlantska plovidba i ex Radeljević, ali Libertas je sigurno od njih stariji. Svakako, u to doba osnutka mnogi su htjeli ukinuti tramvaj, pa su našli dobro opravdanje u teškoj prometnoj nesreći na Pilama. Ona se dogodila 7. ožujka 1970., a već 20. ožujka tramvaj je ukinut. Ubrzo nakon toga osnovan je Libertas, dobio je ime, naravno, po tradiciji slobode, a prvi su autobuse uglavnom nabavljali iz pogona ljubljanske Avtomontaže. Osim MAN-ova, u voznom parku je bilo i FAP-ova, pokoja stara Alfa...- prisjeća se Lasić koji je 1990-tih i sam bio jedan od direktora javnog gradskog autoprijevoznika.
A kako mu je uz kolekcionarstvo hobi i izučavanje povijesti prometa dubrovačkog kraja, naš sugovornik podsjeća kako je tijekom godina došlo i do promjene ‘korporativne boje’ Libertasa koji jedini u Lijepoj našoj ima redom narančaste autobuse.
Dogurali do Mljeta
- Prvi dubrovački tramvaji bili su zagasito maslinaste boje, no onda je pala odluka da će ih se prepiturati u narančasto. Ne znam točan razlog, no poznato je da su žuta i narančasta boja najuočljivije na cestama, valjda je to – ističe Božo Lasić kojega pitamo i je li Libertas odmah po osnutku povezao Grad sa susjedstvom, Konavlima, Dubrovačkim primorjem, Pelješcem...
- To je širenje išlo postupno, ali je dobro napredovalo. Sjećam se da je Libertas imao poslovnicu u Metkoviću, kako bi se pokrile linije u Neretvi. Od tadašnjeg konavoskog komunalnog poduzeća Libertas je preuzeo prijevoz kroz Konavle – kaže sugovornik o počecima dubrovačkog javnog autoprijevoznika koji je s flotom danas dogurao do Šipana i Mljeta, te se proširio harmonikama, ali i prilagodio turističkim i promidžbenim potrebama s cabrio busom koji će kroz koji tjedan voziti Gradom Djeda Božićnjaka, vilenjake i ine adventske zabavljače.