StoryEditorOCM
DubrovnikLibertas je 1970. nasljedio DEŽ

Prvi dubrovački tramvaji nisu bili narančaste boje, a Konavljani su imali javni prijevoz do Grada još davne 1935. godine

Piše Gabrijela Bijelić
8. studenog 2023. - 18:57

Veliku je pozornost među ljubiteljima povijesnih crtica ovog tjedna izazvala fotografija čilipskog privatnog autobusa koji je daleke 1935., svega tridesetak godina nakon što je Henry Ford u Detroitu predstavio prvi model osobnog automobila, vozio na redovitoj liniji Dubrovnik – Konavle.

image

Autobus na redovitoj liniji Dubrovnik - Konavle oko 1935.

Dubrovnik nekad/ Facebook

Iz ljubljanske Avtomontaže

Točno 35 godina poslije, 1970.,zabrujao je i prvi autobus tada novoosnovanog dubrovačkog prometnog poduzeća koje je nakon tragičnog prevrtanja tramvaja na Pilama naslijedilo tvrtku DEŽ iliti Dubrovačke električne željeznice. S prošlošću Libertasa dobro je upoznat današnji načelnik Konavala Božo Lasić koji je s povjesničarom Nikom Kapetanićem 2010. napisao knjigu ‘Dubrovački tramvaj 1910. do 1970.’:

- Današnji Libertas je kao baštinik dubrovačkog tramvaja sigurno najstarija tvrtka koja radi u kontinuitetu, tu su i Atlantska plovidba i ex Radeljević, ali Libertas je sigurno od njih stariji. Svakako, u to doba osnutka mnogi su htjeli ukinuti tramvaj, pa su našli dobro opravdanje u teškoj prometnoj nesreći na Pilama. Ona se dogodila 7. ožujka 1970., a već 20. ožujka tramvaj je ukinut. Ubrzo nakon toga osnovan je Libertas, dobio je ime, naravno, po tradiciji slobode, a prvi su autobuse uglavnom nabavljali iz pogona ljubljanske Avtomontaže. Osim MAN-ova, u voznom parku je bilo i FAP-ova, pokoja stara Alfa...- prisjeća se Lasić koji je 1990-tih i sam bio jedan od direktora javnog gradskog autoprijevoznika.

image

Božo Lasić pomno prati povijest gradskog autoprijevoznika

Tonci Plazibat/Cropix

A kako mu je uz kolekcionarstvo hobi i izučavanje povijesti prometa dubrovačkog kraja, naš sugovornik podsjeća kako je tijekom godina došlo i do promjene ‘korporativne boje’ Libertasa koji jedini u Lijepoj našoj ima redom narančaste autobuse.

Dogurali do Mljeta

- Prvi dubrovački tramvaji bili su zagasito maslinaste boje, no onda je pala odluka da će ih se prepiturati u narančasto. Ne znam točan razlog, no poznato je da su žuta i narančasta boja najuočljivije na cestama, valjda je to – ističe Božo Lasić kojega pitamo i je li Libertas odmah po osnutku povezao Grad sa susjedstvom, Konavlima, Dubrovačkim primorjem, Pelješcem...

image

FAP-ov autobus snimljen u vožnji kroz Batahovinu

Dubrovnik nekad /Facebook

- To je širenje išlo postupno, ali je dobro napredovalo. Sjećam se da je Libertas imao poslovnicu u Metkoviću, kako bi se pokrile linije u Neretvi. Od tadašnjeg konavoskog komunalnog poduzeća Libertas je preuzeo prijevoz kroz Konavle – kaže sugovornik o počecima dubrovačkog javnog autoprijevoznika koji je s flotom danas dogurao do Šipana i Mljeta, te se proširio harmonikama, ali i prilagodio turističkim i promidžbenim potrebama s cabrio busom koji će kroz koji tjedan voziti Gradom Djeda Božićnjaka, vilenjake i ine adventske zabavljače.

image

Preuzimanje prvih tramvajskih kola 1910.

Zbirka starih kartolina
image

Preuzimanje prvih tramvajskih kola 1910.

Zbirka starih kartolina
image

Dubrovačka električna željeznica, ‘predak’ današnjeg Libertasa

Zbirka starih kartolina
28. travanj 2024 19:09