StoryEditorOCM
DubrovnikNIJE VAM BAŠ JASNO?

Pitali smo dubrovačkog stručnjaka trebamo li plaćati Facebook: ‘Nema smisla deaktivirati račun ako niste napravili jednu stvar. Hoće li se u budućnosti svima naplaćivati? To ovisi o...‘

Piše Bruno Lucić
10. studenog 2023. - 18:57

Korisnike Facebooka i Instagrama ovih je dana dočekala obavijest o pretplati. Dakle, ponuđeno im je da se pretplate na svoj korisnički račun bez oglasa za 12,99 eura ili da najpopularniju i najpoznatiju društvenu mrežu na svijetu nastave koristiti kao i do sada. Međutim, mnogi su se našli u nedoumici, neki su odlučili potpuno ugasiti račun...

Redoviti profesor s Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku, prof. dr. sc. Mato Brautović, prokomentirao je poslovnu odluku tvrtke Meta i pojasnio što to znači za korisnike. Naime, na Facebooku se sve češće mogu čitati statusi o tome kako su korisnici odlučili deaktivirati svoj račun.

image

Ovih je dana korisnike Facebooka i Instagrama dočekala ova obavijest

Screenshot

- Na temelju presude Europskog suda pravde iz srpnja ove godine, Meta je bila prisiljena prilagoditi svoje usluge. Sada je potrebno tražiti dopuštenje korisnika kako bi im prikazala personalizirane oglase. Nadalje, sukladno istoj presudi, Meta je bila obvezna omogućiti opciju usluge bez oglasa što su oni pružili kroz pretplatni model. Moja je procjena da Facebook više ne ostvaruje prihode onako kako je ostvarivao prije, za vrijeme Covida ili u razdoblju kad je eksponencijalno rastao po broju korisnika pa su oni odlučili da dio tih troškova koji su nastali i, s druge strane, ostvarivanje tog porasta, ‘prebace‘ na korisnike, govori Brautović te dodaje:

- Tko želi da ga ne ‘maltretiraju‘ oglasima kao što je to dosad bio slučaj, može platiti i gledati ono što mu prijatelji oglašavaju. Što se tiče postotka objava koji dolaze s profila ili stranica i drugih mjesta na Facebooku koje smo mi lajkali, preplatili se i koje pratimo, tek ćemo vidjeti hoće li se to reducirati - iako su u Meti to već napravili. Naime, značajno se smanjila vidljivost objava sa stranica koje korisnici prate nego što je bio slučaj prije desetak godina. Dakle, potiču pojedince ili tvrtke koje imaju Facebook-stranice da plaćaju da bi se oglasi prikazivali publici. Sad su izmislili novi poslovni model u kojemu ne samo da će plaćati organizacije i institucije, nego i sami korisnici koji ne žele biti izloženi tim istim sadržajem, navodi stručnjak.

image

Mato Brautović

Božo Radić/Cropix

Sugovornik kao pozadinu ovog pretplatnog modela vidi imperativ suvremenog kapitalizma – kontinuirani rast. No, imaju li korisnici koji plaćaju ili ne plaćaju pretplatu razloga za zabrinutost, posebno kad je riječ o korištenju i prikupljanju njihovih podataka.

- Europska unija ima cijeli niz propisa kojim se regulira rad platformi tako da se korisnici ne moraju bojati za svoju privatnost jer Facebook, pa tako i Meta kao kompanija, moraju biti usklađeni s propisima. Ne vidim tu neki značajniji problem u smislu da bi se privatnost ili sadržaj koji korisnici tamo objavljuju mogao zloupotrijebiti od Mete. Razloga za zabrinutosti nema, ali nisam upoznat kako će odsad funkcionirati algoritam: hoće li korisnici još više biti izloženi reklamama nego prije, a pitanje i u kojem dijelu će se razlikovati ‘Newsfeed‘, odnosno, općenito pristup objavama drugih korisnika, stranica, grupa i slično u usporedbi s onima koji neće platiti pretplatu. Ali, u smislu zaštite privatnosti, ono što je definirano GDPR propisima, DSA-om (The Digital Services Act) i slično, mislim da se korisnici ne moraju bojati, pojašnjava profesor postavljajući istovremenu pitanje koliko je uopće korisnika u Hrvatskoj spremni plaćati za takav sadržaj, za takve usluge.

image
Lionel Bonaventure/Afp

Ističe kako će se podaci i dalje prikupljati kao i dosad, samo se ne smiju zloupotrijebiti. Međutim, napominje Brautović kako je to prikupljanje sad najbolje regulirano, a kompanija mora voditi računa o zakonskim obvezama. No, pitanje svih pitanja je slijedi li naplata Facebooka i općenito korištenje društvenih mreža za sve korisnike:

- To o dobroj mjeri ovisi o tome koliko su građani spremni platiti. S obzirom na to da živimo u dijelu svijeta gdje građani nisu spremni platiti sadržaj odnosno spremni su ga platiti vrlo malo, mislim da se Facebook neće odlučiti ići u tom smjeru, da u potpunosti naplaćuje korištenje aplikacije, zaključuje Brautović.

28. travanj 2024 04:36