StoryEditorOCM
DubrovnikFenomen na nebu iznad grada

Kako nastaju ‘oblačići’ nakon preleta zrakoplova i škode li nam ‘chemtrailsi’ zdravlju?

Piše Gabrijela Bijelić
27. studenog 2023. - 07:42

Vedro nebo, neuobičajeno gusto prošarano tragovima zrakoplova u preletu prošlog vikenda iznad Dubrovnika uzbunilo je mnoge. Sugrađani su se pitali odakle toliko ‘oblačića’ iza zrakoplova u preletu, je li oboren rekord posezone u zračnom prometu. Javili su se i dežurni teoretičari zavjere, zabrinuti da će im zlokobni ‘chemtrails’ škoditi zdravlju.

image

Panorama Dubrovnika ukrašena ‘paukovom mrežom’

HPD Snježnica

Kristalići leda

Što se točno dogodilo i ima li razloga za zabrinutost, pitali smo direktora Zračne luke Brač i stručnjak za zrakoplovstvo Tonči Peović koji kaže da su tragovi koji su se tog dana vidjeli diljem Dalmacije i sjevernije prema unutrašnjosti BiH zapravo posljedica stvaranja leda kao produkt izgaranja avionskog goriva.

- Govorimo o ugljikovodicima koji bi trebali biti čisti u avionskom gorivu, a s kisikom se pretvaraju u ugljični dioksid i vodenu paru. Ako je velika razlika temperature na visini i prevelika vlažnost, dolazi do kondenzacije i stvaranja sitnih kristalića leda koji se dulje zadržavaju. U normalnim atmosferskim uvjetima, vodena para apsorbira se u zraku koji je upije pa ona ne ostaje u obliku tragova. Kristalići leda nakon nekog vremena ispare pretvaranjem iz krutog u plinovito stanje i tako nestanu u atmosferi. U nedjelju se kristalići očito nisu evaporirali, nisu se pretvarali iz krutog u plinovito stanje. Meteorološki uvjeti su se tako posložili da se dulje održala posljedica izgaranja - ističe Peović i pojašnjava kako brojnost tragova iza aviona ne znači da je frekvencija preleta veća od uobičajene, već samo da je uočljivija zbog vremenskih uvjeta.

image

Tonči Peović protivnik je teorije ‘chemtrails’

Ranko Suvar/Cropix

Odbacuje i priče o famoznim toksičnim ‘chemtrails’:

- Prema mojim spoznajama, nema govora ni o kakvom trovanju, već samo o produktu izgaranja ugljikovodika kao goriva. Ima tu još primjesa, kao što su male količine sumpora i ugljičnog monoksida, no to je zanemarivo i bezopasno za ljude ispod jer su aviogoriva uglavnom jako čista i filtrirana radi sigurnosti, s vrlo malo primjesa. U svakom slučaju, to su bezopasne aktivnosti, osim ugljičnog dioksida koji avijacija generira u omjeru nekih 3 posto od ukupne količine. Taj ugljični dioksid je jedan od razloga promjene klime a s tim se zrakoplovstvo nosi prelaskom na neškodljiva goriva kao što je vodik. Ta tranzicija u sljedećem desetljeću bit će izazov za zračne luke, avioprijevoznike i proizvođače motora – kaže sugovornik i tumači dalje zbog čega tragovi na nebu imaju oblik oblaka:

- Oblaci su kapljice vode ili kristalići leda koje mi vidimo kao oblak. On je gust i stisnut vjetrovima na jednom mjestu, dok kod tragova zrakoplova kapljice vode i kristalići leda nastaju kao produkt izgaranja motora kako avion prolazi. Te kapljice vode i kristaliće leda mi vidimo kao izduženi oblak – veli zrakoplovni stručnjak kojega pitamo i dokle seže zračni put poviše Dubrovnika.

image

Tragovi su posljedica izgaranja avionskog goriva

HPD Snježnica

Zračna autocesta

- Postoje točno određene križne točke i putovi, a ovaj preko Dubrovnika ide dalje za Crnu Goru prema jugu, sjeverno prema Splitu i Italiji. Sve zavisi kojim putem ide koji zrakoplov, ali mi smo na ruti prelijetanja prema Bliskom i Dalekom istoku.

- Znači, sve što ide za Indiju i Kinu uglavnom prelazi iznad nas. Zemlje sjeveroistočno, Njemačka, Engleska ili Francuska, uglavnom biraju trase preko Slavonije i Srbije te se uključuju na Crno more. Zrakoplovi u letu ne smiju izaći izvan zračnih puteva, njima je to kao autocesta. Postoje određene prekretne točke, fiksovi kao Dubrovnik u Konavoskom polju preko koje svaki zrakoplov mora preletjeti i o preletu javiti Kontroli leta – naglašava Tonči Peović.

Na upit je li moguće prebrojiti dnevni promet zrakoplova, odgovara kako je to danas javno dostupna informacija iz više izvora.

- Eurocontrol vodi evidenciju svakog leta, računaju čak i emisiju C02 na svakom letu, a statistiku detaljno vodi Hrvatska kontrola leta kao zasebna državna tvrtka za upravljanje zračnim prometom. Bilježe se maksimalne težine i dužine milja preleta preko Hrvatske radi naplate - objašnjava sugovornik.

Uperite kameru, sve ćete doznati

Entuzijastima koji vole ‘češljati’ stanje prometa na nebu, bivši direktor Zračne luke Dubrovnik Tonči Peović proporučuje korištenje aplikacije Flight radar24 na pametnim telefonima:

- Tu se može vidjeti svaki zrakoplov koji polijeće, aplikacija dopušta da, ako kameru mobitela usmjerite prema nebu, softver odmah prepozna koji zrakoplov vidite, na kojoj je visini, tko mu je operater i koja krajnja destinacija. Sve je vrlo transparentno, a podataka o zrakoplovima i njihovim rutama preko Dubrovnika, dakako,možete dobiti i više uz odgovarajuću nadoplatu – istaknuo je Peović.

07. svibanj 2024 12:25