I ove godine će se na Velikom mulu u luci Gruž 25. travnja okupit će se članovi obitelji i prijatelji žrtava jedne od najvećih pomorskih tragedija u dubrovačkom akvatoriju. Prije pet godina u Koločepskom kanalu u sudaru broda 'Danče' Lučke kapetanije Dubrovnik i gumenjaka kojim se sa Šipana na kopno vraćalo osoblje bara Bowa poginulo je sedmero ljudi. Dvojica se još vode kao nestali nakon tragedije 25. travnja 2017. godine oko 21,20 sati.
-To je dan kada bismo se barem na tren trebali prisjetiti svih tragično stradalih ili nestalih ljudi u toj strašnoj pomorskoj tragediji koja je njihove obitelji trajno zavila u crno. Svi koji dođu mogu ponijeti ružu ili neki drugi cvijet, možda vijenac da ih spustimo u more kao znak sjećanja te svijeće da zapalimo u znak sjećanja na te drage ljude koji više nisu među nama- rekla nam je predsjednica udruge- organizatora okupljanja "3D+UPIOU" (Tri Dubrovkinje plus udruga pjesnika i ostalih umjetnosti) Franka Fani Kohn dodajući:- Ostale su sjećanja na divne ljude i neke velike ljubavi! Nikada nemojmo dopustiti da njihovi životi pođu u zaborav!
Tragičan slijed
Podsjetimo, u Koločepskom kanalu je došlo do sudara 'Danača' i 6,50 metara dugog gumenjaka. Brod Lučke kapetanije je zbog potrebe žurnog medicinskog prijevoza brod Lučke kapetanije plovio prema Mljetu kako bi 81-godišnjeg bolesnika prevezao do dubrovačke Opće bolnice. Iz uvale Pakljena na otoku Šipanu, navigacijskim svjetlima neoznačeni gumenjak sa skiperom i osmero putnika plovio je prema Brsečinama. Kasnije je utvrđeno kako je brod Danče plovio sredinom Koločepskog kanala te da je negdje ispred uvale Vrbova došlo do udara u gumenu brodicu koja zbog valova nije bila uočljiva na radaru broda Kapetanije. Pomorski propisi nalažu kako plovilo, ako plovi brzinom većom od 7 čvorova, mora imati bočna svjetla: s lijeve strane crveno, a s desne zeleno, što može biti i u kombinaciji s vršnjačom, signalnom lampom za noćno obilježavanje plovila. Brod Danče je udario u gumenjak točno na polovici dužine te je skoro prešao preko njega.
Zbog toga su neka tijela ostala ispod broda i bila zahvaćena propelerom. Nesretna okolnost bila je i što kod prijevoza gumenjakom nije poštovano pravilo da svi putnici moraju imati sigurnosne pojaseve no to je, vjerojatno zbog relativno kratke relacije, bilo zanemareno. Zla kob htjela je i nesretni gumenjak isplovi kasnije nego je to planirao Alen Perišić, suvlasnik ugostiteljskog objekta Bowa koji je uoči turističke sezone pripremao za otvorenje prvim gostima. Naime, doznalo se kako su se radnici koji su trebali postaviti sturu oko Bowe- napili!?
-Perišić je s prijateljem telefonski razgovarao pola sata prije nego su isplovili sa Šipana prema Brsečinama. Žalio se kako kasne zbog dvojice alkoholiziranih radnika koji nisu na vrijeme završili posao. Ne znam je li to utjecalo na veći rizik noćne plovidbe, ali je činjenica da su se zato s otoka vraćali kasnije i po mraku. Inače bi po danu, unatoč valovima, sigurno uočili brod Danče- uz uvjet anonimnosti rekao nam je tad jedan od sudionika radova.
Na brodici su, uz Perišića, bili majka i sin Jele i Daniel Kobaš iz Velike Gorice, Pelješčanin Berislav- Barry John Bandur, Dubrovkinja Marina Vuletić, Šibenčanin Tomislav Belak, strani državljanin s boravkom u Mokošici Bojan Stoiljković te Viktor Markota i Velimir Šetka iz doline Neretve.
Jak udar
Gumenjak se u sudaru doslovce raspao, putnici su pali u nemirno more i utvrđeno je kako ih je petero odmah preminulo dok su dvojica spašena s lakšim ozljedama, a to su bili Markota i Šetka.
Istraga dubrovačkog Općinskog državnog odvjetništva, pokrenuta je 2017. protiv zapovjednika broda Danče zbog sumnje da je nepoštivanjem pomorskih propisa te prebrzom plovidbom i nepoduzimanjem mjera sprječavanja nezgode skrivio pogibiju putnika na gumenjaku, oslobodila je zapovjednika krivice. Motorni brod Danče je, utvrđeno je, imao uredno upaljena svjetla a posada je obavljala regularne izvide uz viši stupanj pažnje. Također, dokazano je kako u uzburkanom moru radar broda Danče nije detektirao kretanje gumenjaka na kojem je, prema nalazu istrage, bilo ukrcano više ljudi od dopuštenog kapaciteta, što je utjecalo na njegovu smanjenu uočljivost na uzburkanom moru. Istraga je utvrdila kako je s obzirom na utvrđeni kurs kretanja gumenjak trebao poduzeti manevar izbjegavanja, dok se "motorni brod Danče nije imao obvezu uklanjati, čak i pod uvjetom da su se međusobno uočili".
U potražnu akciju za nestalima žurno su uključena tri plovila Lučke kapetanije Dubrovnik s liječničkom pratnjom, ronioci MUP-a, helikopter je angažirala Nacionalna središnjica za traganje i spašavanje na moru (MRCC Rijeka), Jadrolinijin trajekt Hanibal Lucić te plovila iz Ploča i Hvara kao i brod dubrovačke Pomorske policije. Unatoč stanju mora tri i vjetru snage do 40 čvorova, danima su uporno tragali. Međutim, osim dvojice Neretvana nitko nije spašen. Tijela stradalih Belaka i Stoiljkovića nikad nisu pronađena, tako da se u Nacionalnoj evidenciji nestalih osoba još uvijek vode kao nestali.