StoryEditorOCM
DubrovnikDogađa li se ovo i vama?

Dubrovkinja na rubu živaca: "Stalno primam pozive nepoznatih ljudi koji tvrde da imaju moj propušten poziv. Operateri krivnju svaljuju na ‘hakere‘, a uznemiravanje se samo pojačava...

Piše L. Vierda
28. listopada 2022. - 21:36

-Od 8 ujutro do 18 sati popodne dobijem najmanje 5 poziva s nepoznatih brojeva. S druge strane prvo mi kažu – zvali ste me. Onda ja objasnim da nisam zvala taj broj i da nemam pojma tko je s druge strane. Ljudi su mi u početku, kad je počelo to zivkanje, govorili kako im nije jasno, a sad već skoro pa ne moram objašnjavati. Sad s druge strane dobijem odgovor – aha, znam o čemu govorite, i meni se to događa. U siječnju je to bilo nekoliko poziva u tjednu, sad je već puno, puno više” - priča nam naša sugrađanka L.K. (podaci poznati redakciji) kojoj je na vrh glave zvanja nepoznatih ljudi i objašnjavanja. Svima se žalila, i svom operateru A1 i HAKOM-u, usmeno, pismeno, mailom, nabrajala im nepoznate brojeve koji je non stop zovu, listala im vrijeme poziva, nema što nije pokušala, a odgovor je samo dodatno razljutio.

-Kad su mi rekli da promijenim broj poludjela sam. Pa imam taj broj otkad postoje mreže i mobiteli, važni su mi privatno i poslovno, ne pada mi na pamet da ja mijenjam svoj broj jer ne znaju riješiti problem.”  U svim pokušajima da riješi problem i da uznemiravanje prestane, dobivala je svakakve odgovore od svog operatera: „-Rekli su mi, gospođo, vi ste u telefonskom imeniku, morate se izbrisati iz toga, zato vas zovu. Ako im je to odgovor na problem, ja sam u šoku. Više mi je dodijalo, jer nisu svi dobronamjerni kad me nazovu da imaju moj propušteni poziv. Ima totalnih divljaka koji se deru, vrijeđaju, psuju jer sam ih navodno zvala... Ne mogu im objasniti i prilično se uzrujam. A to ne prestaje.”

image

.

Darko Tomas/

Ali vrlo često s druge strane ima i ‘normalnih‘, pristojnih ljudi, koji odmah znaju o čemu je riječ, jer se i njima to non stop događa.

-S jednom sam se gospođom iz Zagreba pošteno ispričala, i rekla mi je nešto što je skroz razumljivo, kod nje u privatnom smislu, kod mene u poslovnom. Požalila se da i kod nje to traje mjesecima, no kako žena ima dvoje manje djece, uvijek se javi jer nikad nije sigurna da je možda ne zovu djeca s tuđeg telefona, možda im nešto treba, možda su ozlijeđeni, nikad se ne zna. I u tom strahu, ona se neprekidno javlja i sve više gubi strpljenje. Ona ima drugog operatera, T-com, i ona se kao i ja žalila na sve instance. Sad razmišlja o tužbi, ja sam optimist pa još očekujem da će mi riješiti problem" - priča nam naša sugrađanka kojoj je mobitel postao trauma.

image

.

Hakom.hr/

-Nikakvu pomoć nisam dobila ni od operatera, ni od HAKOM-a, ne znam više što imam raditi da ovo uznemiravanje, zapravo sad već maltretiranje, prestane.”

Sudski vještak za telekomunikacije Đuro Lubura objasnio nam je kako bi do ovakvih poziva moglo doći, ali ni sam ne vidi logiku u svemu.

-Postoje dvije opcije zbog čega se to može događati. Prva je da je mobitel određene osobe koja prima takve pozive zaražen nekim malwareom, zlonamjernim softwareom, a druga je da netko lažira poziv preko internetskih servisa. Vi možete pozvati nekoga koristeći tuđi broj preko internetskog servisa, a da vama tu nema traga. Ali da budem iskren, tu nema nikakve financijske koristi i ne znam zašto bi to netko uopće radio.”

image

Stalni sudski vještak za telekomunikacije Đuro Lubura

Niksa Stipanicev/Cropix

I naša sugovornica potvrđuje da joj u računima nema promjena, dakle nitko joj nije ‘navalio‘ neki veći iznos zbog tih poziva, ali naglašava da paket usluga ne plaća jeftino.

-Imam paket kod operatera, par mobitela, tv programe i internet, sve skupa dođe me preko 700 kuna mjesečno, što nije mali iznos. Očekujem da mi za te novce riješe problem ili barem daju odgovor zašto se to događa i što moram napraviti da bi ovo uznemiravanje prestalo.”

Nisu svi sugrađani koji su nam ispričali svoj dio priče mladi, niti se često koriste mobilnim telefonima, pa im je teže te stvari i objasniti, ali i njima je, kažu, već preko glave, a teško im se kome žaliti zbog godina i slabog korištenja interneta.

Svi sve znaju, pravog rješenja nema, poruka korisnicima mobilnih mreža je nažalost - naučite se ne odgovarati na pozive.

A1: Nema troškova, ali...

"Upoznati smo sa situacijom u kojoj korisnici primaju sumnjive pozive na svoje brojeve ili se drugim korisnicima prikazuje da su primili poziv od korisnika koji nije uputio taj poziv. Na žalost, ovdje je riječ o zlouporabi prikaza broja pozivatelja, gdje se primatelju poziva pokazuje nasumični telefonski broj koji ne odgovara stvarnom pozivatelju. S ovim problemom susreću se svi operatori te u suradnji s njima radimo na pronalaženju rješenja i smanjenju broja takvih slučajeva. Napominjemo da prilikom zaprimanja dolaznih poziva ne postoji mogućnost da korisnik snosi ikakve troškove. Sve korisnike koji su se susreli s ovom situacijom, ali i one koji nisu, upozoravamo da pristupaju oprezno pozivima koje primaju s bilo kakvog nepoznatog broja telefona. Vrlo je važno da ako imaju propušteni poziv s broja koji im nije poznat, da ga ni u kojem slučaju ne uzvraćaju. Isto vrijedi i za nepoznate linkove i SMS poruke pristigle s nepoznatih brojeva – kod takvih kontakata uvijek je najbolja opcija prakticirati dodatan oprez i jednostavno ih ne klikati, odnosno ne odgovarati na njih."

HT: Znamo za ovaj problem...

-Ovdje se radi o lažiranju pozivnog broja, najčešće u međunarodnim spam pozivima. Kao pozivni broj se koriste hrvatski nacionalni brojevi, najvjerojatnije slučajnim odabirom, kako bi se što veći broj korisnika javio na njih. Kako se na određeni broj poziva ne odgovora, to uzrokuje ovaj problem, jer se uzvraćaju pozivi na propuštene prema korisnicima čiji su brojevi iskorišteni u lažiranju. Navedenom problemu su izloženi korisnici svih operatera, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu. Hrvatski Telekom intenzivno radi na pronalaženju adekvatnog odgovora na detektiranu pojavu. Po ovom pitanju surađujemo i s HAKOM-om."

HAKOM: Znamo sve, ne javljajte se

"Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) upoznata je sa slučajevima lažnih prikaza pozivajućih brojeva (CLI spoofing) u mrežama hrvatskih operatora te smo iz tog razloga pokrenuli inspekcijski nadzor, ali i odgovarajuće aktivnosti kako bi se isti suzbili ili barem smanjili. Naime, predmetni pozivi započinju izvan Republike Hrvatske te je HAKOM u stalnoj suradnji s regulatornim tijelima drugih zemalja kako bi se pronašli i zaustavili izvori takvih zlonamjernih poziva. Nažalost, iz dosadašnjeg iskustva na razini cijele EU možemo reći kako je takvim pozivima teško ući u trag i potpuno ih blokirati. HAKOM je od korisnika zaprimio više prijava o ovakvim pozivima te je u stalnom kontaktu i s operatorima upravo s ciljem koordiniranog djelovanja i suzbijanja ovakvih poziva, odnosno pronalaženja tehničkog rješenja. Još jednom želimo naglasiti kako se dolazni pozivi u Republici Hrvatskoj ne naplaćuju te kako korisnici trebaju biti oprezni samo kada uzvraćaju poziv na propuštene pozive s nepoznatih brojeva, osobito one s udaljenih destinacija, a što im može uzrokovati neželjene troškove."

24. travanj 2024 14:27