Kako je NCVVO objavio, dio gradiva bit će izuzet iz ovogodišnje mature, prije svega dio gradiva četvrtog razreda za višu razinu Matematike i Hrvatskog jezika. S popisa književnih djela za esej A razine uklonjeni su Krležin Povratak Filipa Latinovicza, Stranac Alberta Camusa i pjesništvo Tina Ujevića.
Zadnje pročitali Ivicu i Maricu
- Preživjeli smo ratne godine, a to su trenuci koje promatrate s psihološkog stajališta, gledate izbjeći negativne ocjene i djeci ublažiti situaciju. Mislim da tako treba biti. S druge strane, djeci će od tog gradiva ostati površna informacija jer ih ono što im šaljemo ne zanima. U konačnici, to će gradivo ostaviti za sobom i zaboraviti čim počne ljeto! Prema maturi imaju takav odnos da prije veljače ili ožujka uopće o njoj ne razmišljaju, neki je se ne sjete ni prije svibnja. Što ostane u glavi, ostalo je! – kaže Maja Milošević, profesorica hrvatskog jezika i književnosti u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik.
Kaže kako sve to u konačnici, u ovakvim izvanrednim okolnostima, rezultira još većim razlikama u društvu i nepravednim odnosima, u kojima imućniji prosperiraju.
- Kiklop, Ranka Marinkovića, zbog težine djela izbačen je još prije korone. Odavno mislim kako ne pripada tu. Mi smo bili drukčiji, istraživali smo po knjižnici, a današnja djeca imaju sve a ništa ne istražuju. Čudno mi je da su izbacili Camusa, jer ga ja obrađujem u prvom polugodištu i nije težak. Zbog učenika mi je drago da je uklonjen Ujević, jer njima svako pjesništvo predstavlja problem, ali mi je takva odluka i bezvezna jer je riječ o autoru s vrha top liste hrvatskih pjesnika – komentira Maja Milošević.
Misli kako prethodne državne mature nisu bile dovoljno teške, s obzirom na znanje koje se nudi, ponavljanje i pripreme koje nudi sama škola, uz slabašan odaziv. Zbog čega je školski esej od najmanje 400 riječi na zadanu temu, toliki bauk među učenicima?
- Odgovor je jednostavan: ne čitaju! Ako si zadnje pročitao Ivicu i Maricu, kako ćeš najedanput u četvrtom srednje čitati Kiklopa, filozofsko i intelektualno djelo, u ozračju dolaska Drugog svjetskog rata. Ne čita se radi sadržaja, to imaš i na googleu. Čitanjem se učiš pismenom i usmenom izražavanju, jačaš svoju opću kulturu i znanje, i na koncu, nadograđuješ se. Nemaju vokabular, ne raspoznaju okolnosti, a da ne govorim o pravopisu. Doslovno se ne znaju potpisati. Znaju se spojiti s malim zelenima na Marsu, ali ne znaju sačuvati tekst u Wordu i meni ga poslati u privitku. Pišu bez točke i razmaka. Kako kradu, a stalno kradu, i ne znaju svoj jezik, napišu: Antigona beše besna. Ne znaju prepoznati da je to tuđi jezik! – prepričava prof. hrvatskog jezika.
Vratiti malu maturu
Blok obaveznih predmeta završava ispitima iz Matematike, 23. lipnja na A-razini i 24. lipnja na B-razini. U Biskupijskoj klasičnoj gimnaziji Ruđera Boškovića samo je jedan razred maturanata koji nije morao nadoknađivati nastavu iz Matematike zbog štrajka, čitavo su gradivo četvrtog razreda odradili još rije mjesec dana i cijelu se godinu sa svojom profesoricom pripremaju za državnu maturu.
- Uklanjanjem dijela gradiva gube, više nego što dobivaju. To su neki sigurni bodovi na koje ne mogu računati, a ima mnogo zahtjevnijeg gradiva iz nižih razreda koje ostaje. Međutim, ovogodišnja državna matura ipak se neće bitno razlikovati od ranijih po sadržaju. Možda bi stres, prouzročen ophođenjem ministarstva prema njima u ovom polugodištu, a pritom mislim da se informacije mijenjaju na dnevnoj razini, mogao imati utjecaja na rezultate. Većina naših učenika ide na ozbiljnije fakultete i svima trebaju barem dva ili tri izborna predmeta, primjerice Fizika, Biologija ili Kemija, i nije im svejedno hoće li se matura pisati ili neće. Srećom, većina njih je spremna, jer se dugo pripremaju na ovo – kaže Sanja Violić, prof. matematike u Klasičnoj gimnaziji.
Koncept državne mature je dobar, smatra Violić, jer je isti za sve i piše se pod jednakim uvjetima u cijeloj državi. Ostaje pitanje: nude li sve srednje škole jednako kvalitetno obrazovanje. Prof. Violić misli i kako bi trebalo vratiti malu maturu na koncu osnovnoškolskog obrazovanja, jer pojedinci, unatoč izvanrednom prosjeku, doslovno zalutaju u gimnaziju.
- Zbog specifičnosti predmeta, predavanja u ovim okolnostima virtaualne nastave održavam putem video konferencije, što znači da učenici kao i na satu mogu postavljati pitanja kako bismo odmah razjasnili nejasnoće. Smatram da su maturanti kojima predajem u potpunosti spremni za državnu maturu – kaže Jelena Varezić, prof. matematike u Gimnaziji Dubrovnik.
Rezultati državne mature bit će objavljeni 15. Srpnja. Nakon isteka roka za prigovore, konačni rezultati bit će poznati 20. Srpnja, a dva dana kasnije i podjela svjedodžaba.