StoryEditorOCM
DubrovnikJEFTINO, JEFTINIJE....

Bauka dubrovačke skupoće više nema,ali nažalost ni turista!

Piše Dubravka Marjanović Ladašić
19. srpnja 2020. - 13:41
Mnogi restorani i kafići u Gradu spustili su cijene ove godine, a u toj odluci prije su pravilo nego iznimka. Prilagodili su se korona krizi i činjenici da stranih gostiju nema, te da se jedino mogu osloniti na domaće koji nisu onakve platežne moći kakve su to obično stranci.

Što da vam rečem
Grad je u svako doba dana gotovo sablasno prazan. U điru možete sresti većinom domaće ljude, pa i one koje godinama niste trefili. Lako ih je ugledati jer više nisu dio mase koja se kreće Stradunom. Turista ima, ali po službenim podacima, taj broj nije ni 10 posto onog od lani.

image
Manji troškovi, manje cijene
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA


Ipak, otvorili su i rade mnogi ugostiteljski objekti u Gradu. Neki su tvrdokorni u držanju istih cijena – boje se da ih, ako ih jednom spuste, neće nikada vratiti. Takvi su ipak rijetki jer uglavnom zjape prazni – glas o skupoći se, naime, pronosi brzinom svjetlosti, posebno među domaćom čeljadi koja im je sada mahom jedina publika.

La Bodega otvorila je svoja vrata polovicom svibnja. Denis Jurgec iz La Bodege rekao nam je da im je isto kao i drugima – promet je značajno pao, brojka se nije ni približila lanjskoj po broju gostiju i prihodima. Ove godine daju značajne popuste u svojoj ponudi, dok su domaći uvijek u La Bodegi imali popust na piće i hranu, a sad su još i veći, ističe Jurgec. Strancima izlaze u susret davajući grupne popuste i otvoreni su za svaki dogovor, naglasio je naš sugovornik.



- Što da vam rečem, znate i sami, svima je isto. Stalno se najavljuju neki avioni, hoće-neće... Lagano sve to ide uzlaznom putanjom, ali baš polako – nije pretjerano optimističan.

Spuštene cijene

Nikolina Farčić, predsjednica Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Dubrovačko-neretvanske županije i vlasnica pastičerije 'Pupica' u Gradu, ističe da, gledano ukupno, nema ni 10 posto lanjskog turističkog prometa u Dubrovniku.

image
Nikolina Farčić, predsjednica Ceha ugostitelja DNŽ


- Mnogi su spustili cijene. Neki su izmijenili cjenike, a neki su smanjenje cijena istaknuli kao popust od 20 i 30 posto na svojim tablama. U načelu, išlo se sigurno s 20 posto sniženja cijena, to je nekakav prosjek. Ima sigurno i onih koji drže iste cijene, to je individualna odluka svakog poduzetnika. Ne možete ljude natjerati da daju popuste, a s druge strane, to ljudima daje mogućnost da se izvuku iz ove financijske situacije. To je stvar osobne prirode, mi možemo samo sugerirati – naglašava Farčić. – Mnogi su istaknuli da davaju popuste od 20 i 30 posto na postojeće cijene u cjeniku, jer je promjena i štampanje cjenika dodatni trošak. Tko je to napravio i kako, to je individualno. Mi smo u 'Pupici' inače imali kafu od 10 i 12 kuna i to nismo mijenjali jer je ta cijena uvijek bila prihvatljiva – kaže Nikolina Farčić.

image
Manji troškovi, manje cijene
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA


Ni za sljedeću nismo sigurni

Logika onih koji zastupaju forsiranje istih cijena 'jer ih nikad više neće moći vratiti' nije razumljiva ni našoj sugovornici.
- Tko će znati dogodine koja je bila cijena kafe u nekoga? – pita se. – Situacija je vrlo kompleksna. Mnogi su već otpisali ovu sezonu, a ni za sljedeću nismo sigurni. Mislili smo, preživjet ćemo ovu, ali nismo ni za sljedeću sigurni! Cijene će, kod onih koji prežive, morati ostati takve, snižene. Pitanje je na koji način će se ljudi aklimatizirati na nove postavke, putovati i dolaziti. Naravno da ljudi neće odustati od svojih komoda, tih malih luksuza, jer život je monoton i banalan, a sve čemu se raduješ, jest tih 15 dana odmora. U socijološkom smislu, ljudi će teško odustati od toga i tu leži naša prednost. No, kad budu odabirali kamo će putovati, gledat će koliko će to koštati jer u financijskom kontekstu nitko nije siguran ni sada ni u budućnosti – kazuje Farčić i dodaje da su sadašnje cijene najma prostora i javnih površina u Gradu – realne cijene.

image
Manji troškovi, manje cijene
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA


- Cijene su potpuno spuštene. To su realne cijene koje će Grad moći očekivati sljedeće dvije-tri godine, dok se ne refamo i ako to budu dvije-tri godine. Sad su one 7 posto, dosad smo plaćali 30 posto od pune cijene – šokira ovim podatkom. Ali je to realna naplata onima koji i ne zarađuju više.
- Dogovorili smo se da ćemo ova tri ljetna mjeseca, uvjetno rečeno sezonska, plaćati postotak koji je generiran prema e-visitoru. Znači, ove godine u lipnju je u usporedbi s lanjskom godinom, bilo 7 posto posjeta turista Dubrovniku. Zato je sadašnja cijena najma, realna cijena najma. Drugačije se ne bi mogao ni plaćati, tako da je u tom kontekstu Grad vrlo realan u smislu naplate. Otvorene su dvije trećine ugostiteljskih objekata u Gradu, podatak je Nikoline Farčić.
- Dubrovnik izgleda kao u siječnju ili veljači, to je današnja slika Grada - zaključila je naša sugovornica.


Predaleko smo


Congo bar na Stradunu, nekadašnji Snack bar, također, na žalost, bilježi značajan pad prometa. Voditelj bara Zlatko Gabela kaže da ostvaruju tek 5 posto lanjskog prometa.
- Očigledno se pokazuje da smo kao autodestinacija predaleko. Uspoređujem to s nama kad idemo na neko skijalište, pa biramo između onog koje je 800 kilometara daleko i onog 1400 kilometara daleko. Naravno da ovo drugo otpada – kaže Gabela.

image
Manji troškovi, manje cijene
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA


Congo bar i dalje nudi popuste u jutarnjim satima na sve kafe, koje koštaju 10 kuna, a inače na cijene menija vrijedi popust od 20 posto.
Ovo je igra brojki, jednostavno nema ljudi. Inače sam iz Splita, bavim se ugostiteljstvom i to je drugačija priča. U Splitu i Trogiru pad je prometa od 40 do 50 posto, ovdje je i 90. Prepisujem to zemljopisnoj udaljenosti. Kad navečer šetate Splitom i Trogirom, to su gužve od turista, a u Dubrovniku gužvi nema. Čak ni u prometu – kaže voditelj Congo bara.

Dubrovnik je otok

Još jedan poznati dubrovački ugostitelj, Stjepan Perić, ističe da svi daju popuste, 20, 30 pa i 50 posto na cijene svoje ponude.


image
Stjepan Perić
Ahmet KALAJDŽIĆ


- Dubrovnik je nikad jeftiniji i nikad prazniji! Nije stvar cijena, vidimo sad da nisu samo cijene odlučujuće. Dubrovnik je otok! Nema autoputa, nema željeznice, nema morskog pormeta, a sad nas je zateklo da nema ni zračnog prometa. Jedino nas sveti Vlaho može spasiti – zaključio je. Bauk dubrovačkih cijena, koji je svako ljeto nalazio svoje mjesto u medijima kao način da nas se prozove za skupoću, nije bio realan ni tada, a više nije ni zanimljiv.
26. travanj 2024 23:35