StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoPITALI SMO TURISTIČKE STRUČNJAKE MOŽE LI SITUACIJA U UKRAJINI UTJECATI NA DUBROVAČKU SEZONU

Opet smo se vratili na ‘AKO‘: ‘ako se ne počnu mlatit‘, dobro je, daleko je. Ali čudna je i osjetljiva biljka taj turizam...

Piše Kristina Filičić
23. veljače 2022. - 07:26

Može li napeta situacija u Ukrajini uzdrmati predstojeću turističku sezonu od koje svi puno očekujemo, pitali smo dubrovačke turističke znalce.

- Moj prvi dojam je da može i hoće, ali se nadam da neće to biti u velikoj mjeri – kaže Đuro Market , turistički stručnjak s dugogodišnjim iskustvom rada u turizmu.

image
Đuro Market
Božo Radić/Cropix

- Pored korone koja je prisutna, i bit će još dugo tu, imamo ovu situaciju s Ukrajinom i Rusijom. Pitanje je kako će se stvari dalje odvijati. Svakako će ova kriza uzdrmati šire područje, ne samo Europu. Općenito će se odraziti na rezultate turističkih zemalja, a kako smo mi ipak ovdje gdje smo, možda malo više na nas – kaže Market pa se prisjeća još 'potresa' koji su dubrovački turizam izbacivali iz kolosijeka.

- Kad je još bio zastoj? 1995. završava rat u Hrvatskoj i turizam odmah kreće. Ali NATO-ovo bombardiranje u susjedstvu 1999. godine, od ožujka do lipnja baš donosi zastoj. To je Hrvatskoj jako usporilo nagli turistički uspon poslije rata, da bi već 2000. sve ponovno krenulo. Kada je Cipranima pošao dio zemlje koji je i danas turski, to je u ono doba bio neki potres u turizmu. Na turizam su utjecale i bolesti, kao što su bile velike boginje. To je bila zdravstvena situacija, kao danas korona, s tim da su boginje dosta brzo obuzdane – nabraja još Market. Na pitanje hoće li, unatoč napetostima oko Ukrajine, Amerikanci i Rusi turistički ipak putovati, odgovara:

SVI SMO U SORBULI

- Ako dođe do eskalacije, svi smo u sorbuli. A što se tiče putovanja, putovat će i jedni i drugi. Ako se zaustavi na ovome, pa da bude kako se kaže 'psi laju, karavane prolaze' što vjerojatno hoće, barem za sada, ići će život i turizam. U svakom slučaju, veća muka i boljka je korona nego ta događanja. Neki dan razgovaram s agentom koji radi u Njemačkoj i kaže mi kako gosti dođu bukirat Jadran, hrvatsku obalu i prvo pitanje je 'kakva je procijepljenost?' - ukazuje na ono što bi moglo utjecati na ovosezonska turistička postignuća koja će 'biti kolika budu, svakako bolja nego lanjska, iako se neće primaknuti 2019.'.

image
Goran Hrnić
Tonči Plazibat/Cropix

Uspješni turistički poduzetnik Goran Hrnić smatra kako je 'nama ova situacija dosta problematična i kritična s obzirom da su i Ukrajina i Rusija bila naša značajna tržišta'.

- Možda ne toliko u Dubrovniku koliko u drugim dijelovima Hrvatske, ali isto to ima utjecaj i na američko tržište jer i Amerikanci će se teško odlučivati putovati preko oceana u Europu ako je već takva situacija. Ako taj sukob eskalira, nisam baš optimist. Cijela Europa je preblizu, neće ljudi putovat' ako to tako bude. Još vjerujem da neće do toga doći, ali ako dođe, onda nisam baš optimističan. Sigurno bi utjecalo na sezonu – kaže iskusni djelatnik u turizmu. Može li se nešto učiniti da se moguće posljedice ublaže govori:

- Nemam neku formulu. Dodatnu promociju raditi i bacati novac na to, a rezultat ovisi o političkoj situaciji, a ne o nama? Turizam će biti loš i u Grčkoj i u Španjolskoj i u Hrvatskoj. Treba molit' Boga da razum pobijedi.

image
Filip Marinko Žaja
Božo Radić/Cropix

Turistički znalac Filip Marinko Žaja, inače gradonačelnikov savjetnik za turizam, za situaciju s Ukrajinom kaže kako je 'ovo već nešto malo ozbiljnije', a hoće li imati utjecaja na naša turistička očekivanja teško mu je prognozirati.

- Ako se ne počnu mlatit', dobro je, nema veze, daleko je. Iako, čudna je i osjetljiva biljka taj turizam. Davno je to bilo, 70-tih godina prošlog stoljeća, nešto se dogodilo s mušulama dole u Veneciji, bile su otrovane. Tada turisti nisu ni ođe dolazili jer kao imamo i mi Ston i mušule. Dakle, i to se čak osjeća, altroke neće rat. Ne daj Bože rata, jer će se u tom slučaju osjetiti i kod nas – kaže Žaja pa nastavlja:

- Istra i Kvarner neće, opet su oni u prednosti jer im dolaze autogosti. Njima je od Münchena do Poreča četiri ure polagane vožnje, a do nas treba najmanje 10, 11 ura.

'AKO ' JE NEVOLJA

Lanjsku turističku sezonu obilježilo je pokretanje direktnih linija između Dubrovnika i SAD-a, preko oceana se letjelo osam puta tjedno. S Moskvom nas je povezivao prijevoznik Aeroflot čime nam se otvorilo ogromno tržište Ruske Federacije. Možemo li i ove sezone očekivati Ruse i Amerikance?

- Ako dođe do sukoba, Rusi i Amerikanci teško će turistički putovati, valja im doći avionom, preletjet' ocean. Opet se vratilo na ono isto – ako! A to 'ako' je nevolja – kaže Žaja.

Ako bude dobro i situacija na relaciji Rusija-Zapad s Ukrajinom u fokusu ipak se smiri, kakvu sezonu možemo očekivati?

- Nadam se da će biti bolja, nema straha od korone. Vidim već se u trgovini ne deru 'stavi masku!'. Možda će nam jedino malo prometa uzet' Španjolska, Portugal i Grčka, ono što lani nisu imali.

image
Nino Dubretić
Bozo Radic/Cropix

Nino Dubretić iz Direct Bookera, još jedan iskusan poznavatelj turističkih prilika, pogotovo kad je privatni smještaj u pitanju, smatra kako u ovom trenutku napetost u Ukrajini na naš turizam nema nikakvog utjecaja.

- Ako se situacija promijeni nagore, bilo bi sigurno. Ovisi kakva vrsta eskalacije bi bila, ako je NATO protiv Rusije onda imamo svi problem jer praktički se cijeli svijet petlja u to. Ne vidi se na brojkama, samo ne daj Bože da eskalira, sigurno bi se primijetilo, ali opet je pitanje u kolikom broju. Ne vidim da bi gosti odustali od putovanja da su gore neki problemi, osim ako nije 3. Svjetski rat – kaže Dubretić i dodaje kako je nama i dalje korona najveća opasnost. Spominje kako objektivno ulazimo u bolju sezonu za svakoga, kongresna industrija je živa, kruzeri se bude, najave iz zračne luke su optimistične...

- Kad gledamo privatni smještaj, brojke stvarno pokazuju da ćemo u najgorem slučaju raditi 80 posto 2019. godine. Ne bih se čudio da je dosegnemo ili prestignemo. Dosta toga ovisi o ulasku u sezonu, koliko će biti živ taj predsezonski dio. Ako on podbaci, tu bi moglo falit tih 10,15 posto u brojkama 2019., ali lipanj, srpanj... listopad bi trebali ponovit' ili čak prebacit' 2019. – optimističan je Dubretić koji zaključuje da će se 'turizam dogoditi već u travnju, pogotovo imajući u vidu 'last minute' koji je jak u doba korone'.

27. travanj 2024 11:14