StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoLJETO BOLJE NEGO LANI|

DUBROVAČKI AERODROM: Evo tko će zimi slijetati na Čilipe, a saznajemo i zašto su putnici u tranzitu morali prolaziti graničnu kontrolu

Piše Kristina Filičić
3. listopada 2021. - 08:01

Prošle pandemijske godine bilježili su pad prometa od 90 posto u usporedbi s rekordnom 2019.. Ovu bi godinu u Zračnoj luci Dubrovnik mogli zaključiti sa 30 posto ostvarenog 2019. u kojoj su brojili gotovo 2,9 milijuna putnika. U prvih osam mjeseci ove godine ostvaren je broj od 580 tisuća putnika, od čega polovica u kolovozu.

- S obzirom na strahove prije sezone možemo biti zadovoljni, no gledajući realne brojke i potrebni broj putnika koji bi nas financijski zadovoljio, pretjeranom zadovoljstvu mjesta i nema. Realno, dok traje pandemija međunarodnih putovanja će biti manje – kaže direktor Sektora komercijalnih poslova ZLD Ivan Maslać. Iako je broj letova nešto manji nego u kolovozu, Dubrovnik je u rujnu zračno povezan sa 54 destinacije posredstvom 38 aviokompanija.

image
Ivan Maslać, direktor Sektora komercijalnih poslova Zračne luke Dubrovnik
Bozo Radic/Cropix

U kolovozu u kojem su u predpandemijska vremena dočekivali svog dvomilijuntog putnika, kroz ZL Dubrovnik prošlo je 291 tisuća putnika, što je 143 posto više nego lanjskog kolovoza kada je ta brojka bila znatno manja, 119 tisuća. Usporedbe radi u kolovozu 2019. zračna luka je brojala 514 tisuća putnika.

Solidan rujan

- Očekujemo da će rujan po broju putnika biti gotovo identičan srpnju, oko 200 tisuća putnika. To je otprilike 50 posto u odnosu na 2019., što je solidno. Na godišnjoj razini jest 30 posto međutim zadovoljavajuće je što su postoci na mjesečnoj razini u odnosu na 2019. sve veći. Od druge polovice srpnja po mjesečnim ostvarenjima smo na 50 do 60 posto 2019. Očekujemo da će i listopad biti takav – kaže komercijalni direktor i optimistično dodaje kako će postoci dogodine biti još veći.

Do lipnja nije bilo značajnijih pomaka kod međunarodnih letova, što je i razlog manjih brojki na godišnjoj razini. Od siječnja do kraja srpnja bilo je svega 290 tisuća putnika što je, primjerice, jednako broju putnika u kolovozu. U prvih osam mjeseci bilo je 9524 operacija zrakoplova, od čega samo u kolovozu 3664.

Tranzitni prostor

- Dizajnerski nismo u potpunosti predviđeni kao tranzitni i transferni aerodrom međutim kadrovski i procesno smo se organizirali tako da obavljamo najbolje što možemo transfer putnika – kaže direktor Sektora komercijalnih poslova Ivan Maslač o nepostojanju tranzitnog prostora za putnike koji presjedaju.
- Nije se išlo uopće s opcijom huba. To se prvenstveno događa s Deltom, Unitedom, KLM-om, AirFranceom i CA, ali broj transfernih i tranzitnih putnika nije trenutačno toliko velik kako bi opravdao potrebne investicije.

Dva američka avioprijevoznika, United Airlines i Delta Air Lines, kroz srpanj, kolovoz i rujan Dubrovnik i New York su povezivali osam puta tjedno. Ruski nacionalni avioprijevoznik Aeroflot, nakon sedam godina, Dubrovnik od lipnja svakodnevno povezuje s Moskvom. Povratak inozemnih letova bio je od iznimne važnosti za spas sezone, no United, Delta, Aeroflot, Air France... svoje avio linije s Dubrovnikom završavaju početkom listopada. Što očekivati u zimskom redu letenja, hoće li uopće biti međunarodnih linija?

- Trenutačno nemamo najava za međunarodne linije tijekom zime. Croatia Airlines je prije letjela za Frankfurt iz Dubrovnika, no mislim da neće ove zime – realan je Maslać.

Naime i lanjska zimska aviopovezanost Dubrovnika s ostatkom svijeta spala je na nacionalnog avioprijevoznika CA te domaću aviokompaniju Trade Air s domaćim letovima na PSO (public service obligation) odnosno subvencioniranim linijama.

Možemo li i dogodine očekivati Deltu, United, Aeroflot... teško je znati prije sredine studenog, odnosno u siječnju dogodine.

- U tijeku su razgovori s aviokompanijama ali se osobno nadam da će se prvenstveno stabilizirati situacija po pitanju covida. Kad se to dogodi onda će se stabilizirati i međunarodna putovanja i u toj situaciji možemo očekivati normalniju sezonu. Tu prije svega mislim na travanj, svibanj i lipanj koje ove godine gotovo nismo ni imali – kaže Maslać i pojašnjava kako će aviokompanije odluku o direktnim letovima, između ostalog, donositi prema broju raspoloživih zrakoplova i posada.

image
Hoće li nas Delta i United i dogodine povezivati s New Yorkom sa sigurnošću će se znati tek dogodine u siječnju
Tonci Plazibat/Cropix

Amerikanci i dogodine?

- Delta i United dogodine planiraju vratiti destinacije puno veće od naše, koje ovo ljeto nisu letjeli, a ovisno o broju raspoloživih zrakoplova i posada, donijet će i odluku konkretno o Dubrovniku i nekim manjim destinacijama. Na to gledam pozitivno, napravili smo super posao u korist njihova povratka u Dubrovnik tako da je realno biti optimističan po pitanju održavanja direktne povezanosti Dubrovnika sa SAD-om. Zbog ovogodišnje popunjenosti linija za SAD nije nerealno očekivati i povećanje broja operacija.

Očekuje pozitivnu odluku i od strane Aeroflota jer i taj ruski avioprijevoznik bilježio je jako dobru popunjenost zrakoplova koji su slijetali na Čilipe.

Iznimni rezultati bilježe se i ove sezone u prometu privatnih zrakoplova koji su, čini se, doživjeli pravi boom u pandemijskom vremenu. Tako je primjerice lanjskog kolovoza bilježeno povećanje prometa od čak 70 posto u odnosu na godinu prije (onu rekordnu 2019.). Prošla godina je po pitanju privatnih letova bila rekordna a od početka ove godine u Zračnoj luci Dubrovnik ostvarili su 46 posto više prometa nego u lanjskih osam mjeseci. Nastavi li se normalizacija što se pandemije tiče kao i ovogodišnji trend većih brojki i postotaka, dubrovačka zračna Luka će dogodine dočekati i svog milijuntog putnika.

Koliko se čeka?

Na dulje zadržavanje na punktovima za graničnu kontrolu u ZL Dubrovnik požalili su nam se neki putnici. Koliko je punktova otvoreno te koliko policajaca nadzire putnike, pitali smo u PU dubrovačko-neretvanskoj?
- Rad policijskih službenika na postojećoj infrastrukturi Međugraničnog graničnog prijelaza za zračni promet Dubrovnik raspoređuje se temeljem aktualnog reda letenja, vodeći računa da broj izvršitelja bude dostatan. Ovisno o broju letova i putnika, planira se dovoljan broj kontrolnih jedinica čiji broj zna varirati i do 14, ovisno o potrebi – poručuju iz PU te pojašnjavaju kako sukladno odredbama Zakonika o schengenskim granicama, granična kontrola podrazumijeva sustavnu provjeru svih osoba koje prelaze državnu granicu, od provjere identiteta do valjanosti putne isprave te niz propisanih provjera za državljane trećih zemalja. U pandemijskom vremenu 'policija obavlja i provjere udovoljavanja epidemiološkim uvjetima ulaska u RH uvidom u relevantnu dokumentaciju, po potrebi određuje samoizolaciju osobama koje ulaze u RH te evidentira potrebne podatke', što utječe na vrijeme trajanja granične kontrole. Iz PU napominju kako ove godine nisu zaprimili primjedbe oko trajanja granične kontrole.

30. travanj 2024 13:05