KulturaPOGLED UNATRAG |

OSVRT NA DRAMSKI PROGRAM 71. DUBROVAČKIH LJETNIH IGARA Zaustavljena korona, skromni dometi nisu

Piše Bruno Lucić
1. rujna 2020. - 22:28
Gledajući s odmakom od 47 festivalskih dana, ceremonija Otvaranja 71. Dubrovačkih ljetnih igara koja se presedanski održala u portu uspjela je jer je egzaktno najavila u kakvom će se ozračju odviti festivalsko ljeto. ”Srušilo se sve” orilo se gradskim portom i prenijelo uživo na javnom servisu, proporcionalno se pokušajem povećanja gledanosti Otvaranja iz godine u godinu smanjuje njegova gledljivost.

Šest premijera

Budžet od planiranih 15,7 milijuna kuna u veljači korona je srušila na 7 milijuna u kolovozu, što je sigurno utjecalo na kvalitetu programa pa se ne može govoriti o izostanku pada kvalitete, ali je neosporni uspjeh što je Festival uopće održan. Ne samo da se 71. festivalsko ljeto protegnulo kroz srpanj i kolovoz, nego su se Igre isprsile – u vinogradu inovacija i bez pomoćnice za inovativne kulturne prakse, koja više nije u najužem timu intendantice, sazrelo je čak 6 (šest!) premijera!

Doris Šarić Kukuljica i Nataša Dangubić kao "Mara i Kata"
Tonći Plazibat/HANZA Media

”Mara i Kata” autora i redatelja Saše Božića u suradnji s Doris Šarić Kukuljica i Natašom Dangubić svojim prilično plitkim obračunom sa sadašnjim i prijašnjim dubrovačkim socijalnim momentom pilu kritike usmjeruju na glumce i političare. Bez tog pogona, motor ove predstave ne bi prevladao ni prvi zavoj strpljenja!

Peripatetička predstava ”Dubrovačka zrcala – tri struka lovorike, pelina i vrijesa” u režiji Dore Ruždjak Podolski i Marine Pejnović te dramaturgiji Hrvoja Ivankovića koja je okupila dubrovačke baštinske i suvremene pjesnike, zamijenila je na neki način Studentski teatar Lero koji najviše njeguje i oživljava riječ Milana Milišića, a po kvaliteti izvedbe predstava je bila al pari tamošnjim amaterima i entuzijastima. 'Zrcala' su pozitivno utjecala na kilažu gledatelja i omogućili prekrasan noćni obilazak lokaliteta Na Andriji - i to uz stihove i pažljivo raspoređena svjetlosno-glazbena rješenja.

Zmaj je tijekom izvedbe "Zlatnog libra" izazvao posebnu pažnju
DLJI

Premijerno prikazivanje glazbeno-scenskog djela ”Zlatno libro – bajke iz dubrovačkog kraja” u režiji Helene Petković i sa skladbama Ivana Končića izvedenim pod ravnanjem Franka Klisovića koprodukcija je Igara i Kazališta Marina Držića te vjerojatno rezultat brojnih kritika i prigovaranja zbog upornog ignoriranja dubrovačkog teatra. ”Zlatno libro” se u očima djece najviše ističe po strašnom zmaju, a očima odraslih po strašno pametno odabranoj i ukrašenoj lokaciji igrališta Collegiuma Ragusinuma. Četvrta premijera, ona koja najviše nalikuje premijerama iz 'pretkorona' vremena, premijera je Držićeve ”Grižule” u režiji Saše Božića i Petre Hrašćanec. Malokrvna je to verzija komada ”Marina Držića – Viktorija od neprijatelja” u režiji Ivice Boban s par glumačkih interpretacija koji odskaču od ostalih, a park Gradac predstavi se pokazao prijateljski naklonjen, tako da je kao i ”Zlatno libro”, inscenacija bila vizualni užitak.

Dvije premijerne izvedbe dogodile su se u Lazaretima u sklopu projekta ”Future Epics”: Izvedena je predstava ”Intimnost” dramaturginje Biljane Srbljanović i redatelja Andreja Nosova u produkciji Fondacije Heartefact iz Beograda koja je podsjetila na blagoslov ambijentalnosti jer u trenucima kad se ispred gledatelja odvija 'ništa' koje se nastoji predstaviti kao 'nešto', brojanje zvijezda na nebu ili kamena po podu ili zidovima pružaju mentalnu zaštitu. Publika je imala priliku pogledati i premijernu izvedbu plesne predstave ”Zagrljaj” u produkciji Centra za izvedbene umjetnosti Vitlycke iz Švedske koja isto tako za sobom nije ostavila naročito pamtljivo iskustvo. Ove dvije 'premijere' nisu tretirane kao ostale, izvedene su samo jedanput, vjerojatno dovoljno za ispunjenje ugovornih obaveza i projektnu dokumentaciju?!

Prizor iz predstave "Grižula"
CROPIX

'Nije u soldima sve'

U glumačkim kreacijama svih šest premijera inspiraciju nisu našli ni članovi Ocjenjivačkog suda za dramu pa su Nagradu Orlando odlučili dodijeliti Radi Šerbedžiji za ulogu Georgea u gostujućoj predstavi ”Tko se boji Virginije Woolf?” u režiji Lenke Udovički i u produkciji kazališta Ulysses i Beogradskog dramskog pozorišta, insceniranim verbalnom bojišnicom koja osim rutinske Šerbedžijine izvedbe pa i scenografije, nema puno toga u ponudi. Inače, članica žirija zadužen za dramski program kao glumica ansambla KMD-a imala je ulogu u „Zlatnom libru“ dok je predsjednik žirija ravnatelj dubrovačkog teatra.

Gostovale su "Tri sestre" Boba Jelčića prema Čehovu u izvedbi Drame Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, majka priroda pokazala je milost pa prekinula prvu, ali ne i drugu izvedbu. U Lazaretima je gostovala predstava ”Marta i sedam strahova” KunstTeatra koja je pokušala progovoriti o mentalnom zdravlju mladih, Gradsko kazalište Lutaka iz Splita izvelo je predstavu ”Stonoga Goga” nastalu prema tekstu Adrijane Grgičević u koprodukciji s Teatrom Poco Loco te predstavu ”Domaši” Ane Marije Veselčić u koprodukciji s Umjetničkom akademijom u Splitu. Iako sasvim skromna, posljednja je kao nagradu zaslužila bar još jednu repriznu izvedbu jer takva gostovanja pravo su bogatstvo! Repriza iz protekle festivalske sezone nije bilo, a valjda će se ”Hamlet”, premijerno izveden lani, dogodine vratiti na Lovrjenac!

Rade Šerbedžija u predstavi "Tko se boji Virginije Woolf?"
DLJI

Iako je korona majstorski igrala ulogu krivca za sve, treba se prisjetiti 70. Dubrovačkih ljetnih igara kad su i epidemiološki i financijski uvjeti bili povezaniji s pridjevom 'idealan', ali kroz program se nije nametnula jubilarnost ni grandioznost, dakle, nije sve u novcima! Veseli činjenica da je Festival održan i da se nitko od sudionika i gledatelja nije zarazio koronavirusom, što dokazuje da je i u vremenima kad su brojke zaraženih u Hrvatskoj neumorno, atletski skakale, ipak moguće odgovorno održati ljetni festival. Igre su u epidemiološkom smislu pokazale da u 'El Clasicu' kultura vs. korona, kultura još uvijek zna iznenaditi u posljednjoj minuti! Što se tiče dramskog programa, žarište nevelikih oduševljenja nije ugašeno.

Festivalske izložbe
Tijekom 71. festivalskog ljeta otvorene su tri izložbe: najprije ”Horizont sjećanja” Ivane Dražić Selmani, a potom ”Time Out” Viktora Daldona, obje u Sponzi. Treća izložba pod nazivom ”Dubrovnik plovi” Igora Hajdarhodžića na platou Lazareta, za razliku od druge dvije, nije imala izložbeni katalog. Inače su se vremena brutalne štednje doslovno najviše osjetila pod prstima i to po tankim popratnim materijalima, 'izložbeni katalozi' odskakali su brojem stranica, ali katalog za treću izložbu nije doživio haptičku formu.

28. travanj 2024 16:17