StoryEditorOCM
KulturaRazgovor

Bojan Pogrmilović: Zabrinjavajuće je što se danas sve živo naziva klapom! Hrvatske pjevačice uglavnom zvuče kao pogrešno shvaćena Norah Jones ili imitacija Billie Eilish. Na Dori nisam razumio 70 posto teksta...

Piše Sanja Dražić
11. ožujka 2023. - 20:16

Na inicijativu Andrije Ivančana, umjetničkog direktora FA Linđo, prošlog je vikenda u Linđovoj lađi u Lazaretima Bojan Pogrmilović Linđovcima održao seminar o vokalnoj folklornoj glazbi. A nakon Dubrovnika, Pogrmilović odlazi na Hvar pa u Čakovec.

Što sve trebate postići da bi seminar smatrali uspješnim?

image
Tonći Plazibat/Cropix

Trebamo postići da materijal koji oni inače znaju, a riječ je o sjeverozapadnoj Hrvatskoj, počnu pjevati znatno bolje nego prije. Da upoznaju anatomiju i fiziologiju glasa, zapamte nešto od zanatskih postavki, pedagoških alata, da shvate važnost pjevanja i nauče kako s najmanjom mogućnom potrošnjom postići najveći mogući rezultat.

Koje su specifičnosti pjevanja u pojedinim dijelovima Hrvatske?

Izvodeći vokalnu baštinu Hrvatske moramo promijeniti najmanje deset načina pjevanja, ja to zovem “vokalno kameleonstvo”. Kad sam 1988. godine u Ladu počeo primjenjivati svoje metode, neki su me optuživali da želim uništiti njegov poznati folklorni ton. A Lado, kao nacionalni ansambl, ne može urbani folklor srednje Dalmacije pjevati na isti način kao primjerice sjeverozapadni ruralni dio! U Hrvatskoj se koriste sva tri registra, i falset i miješani a najčešće prsni. U pojedinim dijelovima s različitim rezonatorom, negdje na “o”, u istočnom dijelu na “e” ali samo kod žena... negdje su uključeni nazali za imitiranje instrumenata. U istoj zoni imate puno razlika, trogirsko pjevanje razlikuje se od splitskog, puno je rustikalnije, dubrovačko ima utjecaj renesansnog nasljeđa, drugačiju mekoću. Velike su razlike i dobar amaterski ili profesionalni ansambl mora uložiti puno truda da bi bio vjerodostojan.

Što s brojnim dijalektima?

Pjevanje je u u našem razvoju scenskog poimanja folklora došlo zadnje na red. A još kasnije dijalekti. Prvi su bili ples pa nošnja, pa instrumenti. Dinko Fio je 1982. godine napravio podjelu ali samo na sjever i jug. Ja sam 90-tih počeo inzistirati na dijalektu – samo međimurski ima deset vokala - i nije mi se bilo lako izboriti. Bio sam mlad i nepoznat, a veliki autoriteti nisu tako razmišljali. Prvi mi je podršku dao Institut za etnologiju i folkloristiku.

image
Tonći Plazibat/Cropix

Koliko je istražena Hrvatska, koji dijelovi još nisu došli na red i ima li izvornih kazivača?

Gorski kotar kao i neki otoci na kojima je sad već staro i malobrojno stanovništvo pa je pitanje što možemo više učiniti za tu baštinu. U posljednje se vrijeme Ugljan dosta istražuje. Sjećam se Jele Pavčec iz Preloga koja mi je otpjevala 50 nepoznatih pjesama, jednu u 25 verzija s bogatim, drugačijim ukrasima, ona je bila umjetnica i folklorni džezer. A Vinku Žganecu je baka Jela otpjevala preko 400 pjesama. I izmislila dvanaest plesova. Žganec je nakon Drugog svjetskog rata poticao talentirane seljake da na osnovi pjevanja pokušaju izmisliti korake i koreografske slike. Danas se gotovo svi plesovi iz Međimurju mogu pjevati.

Mnogi se nazivaju klapom, a zapravo su glazbeno zabavni bend ili gažerski sastav

Popularnost klapa

U čemu obično griješe oni koji osnivaju klape?

Počeo bih od pozitive. Po nekim procjenama u Hrvatskoj ima 400 klapa. Ima ih i na svim kontinentima i to je brend koji nam je donio popularnost. Svaka klapa zvuči različito, što je dobro. Klape su iznjedrile novi i izvukle puno zaboravljenog materijala. U klapi je prvi glas tenor ili sopran, drugi je u terci, pjeva se homofono, uglavnom u durskom rodu. Zabrinjavajuće je što se danas sve živo naziva klapom. U nekima bariton pjeva vodeću melodiju pa dva gornja glasa idu iznad što mijenja način harmonizacije prema američkom tipu. Neke klape su zabavno glazbeni bend. Neke su isključivo gažerskog tipa. I repertoar je ključni problem jer pjevaju obrade zabavne glazbe. Zbog njih se često raspadaju zborovi jer bolji pjevači odlaze i oforme klapu. Moram spomenuti da, nažalost, u zborskom svijetu postoji trend koji nazivam “teror nordijskog vokalno tehničkog pristupa postavi glasa”: pjevanje bez alikvota, bez vibracije, ravno. To je današnja moda. A glas ima daleko veći spektar izražajnih mogućnosti nego bilo koji drugi instrument. Ja se i kao član žirija intenzivno borim protiv takvog načina razmišljanja.

image
Tonći Plazibat/Cropix

Koliko članova treba biti u klapi?

Koliko volumen tenora, ili prvog soprana, može podnijeti! Imamo neko pravilo od osam, ali može i više. Prvi tenor, ili sopran, je interpret, on vodi klapu, na svojoj dionici je sam za razliku od srodnih idioma okteta ili zborova u Austriji, Sloveniji i sjevernoj Italiji, ima najzahtjevnije mjesto i traži poseban tretman.

Što mislite o ženskim klapama?

Sve najbolje. Ne zaboravimo da amaterizam u Hrvata održavaju žene, omjer je tri, često četiri prema jedan. Mnogi tekstovi klapskih pjesama su ženski tekstovi. Ženska klapa ima gracioznost, lakoću, drugačije su tonske boje. S njima je jako lijepo raditi a vrijednije su od muškaraca.

Često složene i zahtjevne harmonizacije i u folkloru i u klapi izobliče pjesmu.

Nije lako naći pravu mjeru. Međutim, katkad je elementarna jednostavnost ljepša i bolja, a nemamo veliki broj ljudi koji su u stanju to prepoznati. Neki previše iskompliciraju, ima onih koji ne razumiju, pa recimo, u pentatoniku ugrađuju tonove koji u toj ljestvici uopće ne postoje. Pa u Međimurju dobiješ paralelne terce. Ja se nisam time bavio, nisam skladatelj ni aranžer i taj posao prepuštam onima koji to rade brže i bolje od mene.

Koji su preduvjeti da bi netko bio voditelj?

Mora poznavati glazbu, čitati note, vladati nekim instrumentom, mora poznavati stil i barem osnove vokalne tehnike, mora bit educiran.

Zabrinjavajuća situacija u našoj  zabavnoj glazbi

Što mislite o hrvatskoj zabavnoj glazbi?

U posljednje vrijeme sve najgore. Kvaliteta naše zabavne glazbe u globalu i u prosjeku svaku dekadu je sve lošija. I skladateljski, tekstopisački, aranžerski a i izvedbeno. Prvo je stradao tekst. Jezični i muzički akcenti se trebaju poklapati, a sve se više pjeva pogrešnim akcentima. Danas je pravilo da sve ide na kontru, sve ide na jamb, a naš jezik uglavnom poznaje daktil i trohej. Znalac Vladimir Nazor je dokazao i da se i u hrvatskom može pisati u jambu! Pa bi u glazbi samo trebali dodati predtakt kako bi se muzički i jezični akcenti poklapali ili pak izmijeniti redoslijed riječi a da se ne pokvari smisao teksta!

image
Tonći Plazibat/Cropix

Publika prihvaća i pjeva i te krive akcente!

Publika to uopće ne čuje. I izvođači se iznenade kad im to spomenem i kad ih upozorim na riječi s krivim akcentom, najčešće komentiraju: “e sad ste mi pokvarili pjesmu”.

Što mislite o našim izvođačima zabavne glazbe?

Neki su bili najbolji i najprirodniji na početku svoje karijere. A treba se znati povući na vrijeme. Neki pjevaju s propuhom, neki silovito, neki s pretjeranim glisandom. Hrvatske pjevačice uglavnom zvuče kao pogrešno shvaćena Norah Jones ili imitacija Billie Eilish. Na Dori nisam razumio sedamdeset posto teksta.

Što mislite o bavljenju različitim žanrovima?

Većina pjevača se opredijeli na jedan žanr, ali, činjenica je da povremeno bavljenje drugim žanrom može pomoći - a ne štetiti - nekim spoznajama u primarnom žanru.

Kao i u svemu u životu.

image
Tonći Plazibat/Cropix

O sugovorniku Bojanu Pogrmiloviću

Bojan Pogrmilović je dirigent, solo pjevač i vokalni pedagog. Diplomirao je solo pjevanje na MA u Zagrebu, a magistrirao na Fakultetu muzičke umjetnosti u Skoplju. Deset godina je bio glazbeni voditelj Ansambla narodnih plesova i pjesama Hrvatske "Lado", a potom je dvadeset godina predavao solo pjevanje na Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog, a prije odlaska u mirovinu 2022.godine ponovo surađuje s Ladom. Od 1988. do danas vodi mješoviti pjevački zbor KUD-a "INA". Vodio je dalmatinske klape "Mareta", "Cesarice" i "Gajeta", vokalni ansambl "Samoborke". Član je žirija domaćih i međunarodnih natjecanja zborova i klapa. Sa svim ansamblima kao i svojim učenicima osvojio je brojne nagrade i priznanja. Seminare za zborsko, folklorno, klapsko i solo pjevanje održava u zemlji i inozemstvu.

28. travanj 2024 01:50