StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetBEROŠEVE PROMJENE

Zdravstvena reforma: šef klinike koja ima liste čekanja više neće moći dobiti dopusnicu za dopunski rad, a vraćaju se i domovi zdravlja. Donosimo detalje

Piše Ana Vučetić Škrbić
24. prosinca 2022. - 22:09
Vili Beroš za posjeta Pitomači. Hoće li njegova reforma uspjeti i što će donijeti pacijentima? Ranko Šuvar/Cropix

Predstavljajući paket zdravstvenih zakona ključnih za provođenje nove reforme zdravstva, ministar zdravstva Vili Beroš kao glavne ciljeve obećao je jačanje javnog zdravstva, preventive, rano otkrivanje bolesti, reorganizaciju bolničke zaštite i ulaganje u ljudske resurse uz financijsku stabilnost.

 

Ako izuzmemo uobičajene i već toliko puta ponovljene fraze o postizanju održivog zdravstvenog sustava s pacijentom u središtu, što nas, zapravo, očekuje nakon što novi zakoni zažive u praksi?

 

Promjene u sektoru zdravstva mogu se podijeliti na tri cjeline: paket zdravstvenih zakona ključnih za novu veliku reformu sustava, izmjene Zakona o zdravstvenoj zaštiti te Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju. Ono što građane, ali i sve koji rade u zdravstvenom sustavu, najviše zanima nova su zakonska rješenja za kronične probleme koji godinama opterećuju isti taj sustav čineći ga nedovoljno učinkovitim i preskupim za održavanje.

Novi zakonski paketi dotiču se, u većoj ili manjoj mjeri, gotovo svih problema, od organizacijskih do sustavnih. No ako je suditi prema većini predloženih zakonskih izmjena i iskustvima sa svim dosadašnjim reformama, te je promjene teško nazvati korjenitima.

Županije gube bolnice

Za početak je to dugonajavljivana reorganizacija bolničkog sustava koja uključuje novu kategorizaciju bolnica, ali i prenošenje upravljačkih prava općih bolnica na državu.

Do sada su osnivačka prava nad općim bolnicama imale jedinice lokalne samouprave, a najavljeni prijenos sa županije na državu trebao bi omogućiti objedinjenu javnu nabavu, spomenutu novu kategorizaciju i formiranje centara izvrsnosti. Županijama ostaje pravo da daju mišljenje u postupku imenovanja i razrješenja ravnatelja opće bolnice na svom području.

Izvanbolnička specijalističko-konzilijarna zdravstvena zaštita, specijalne bolnice, lječilišta i poliklinike ostaju u upravljačkoj nadležnosti županija. Tercijarna razina zdravstvenih ustanova, koja uključuje KBC-ove, KB-ove i klinike, kao i do sada, ostaje u nadležnosti države.

Što se tiče obećanog pojačanja primarne zdravstvene zaštite, fokus se ponovno vraća na domove zdravlja, koji će proširiti djelatnost.

image

Marko Radja, prvi čovjek Doma zdravlja Splitsko- dalmatinske zupanije, pozira kod novog MSCT uređaja. Ovakvi bi prizori ubuduće trebali biti sve češći

Tom Dubravec/Cropix

Svaka županija imat će po jedan dom zdravlja, koji će moći imati i svoje podružnice ako je riječ o otocima ili drugim zahtjevnim geografskim situacijama.

Uz one djelatnosti koje već imaju, domovi zdravlja trebali bi dobiti psihološke, logopedske i druge specijalističke usluge. Sanitetski prijevoz, koji je prijašnjom reorganizacijom bio razdvojen, vraća se pod djelatnost Zavoda za hitnu medicinu.

Novi zakon trebao bi regulirati odnos i između javnog i privatnog zdravstva, i to u onom dijelu koji je do sada bio siva zona, a odnosi se na dopunski rad liječnika izvan bolnica i čisti sukob interesa.

Po novom, liječnik koji obnaša dužnost ravnatelja, zamjenika ili pomoćnika ravnatelja, predstojnika klinike ili zavoda više ne može biti osnivač zdravstvene ustanove ili trgovačkog društva u istoj djelatnosti. Pravilnikom će se odrediti i da šef klinike koja ima liste čekanja više neće moći dobiti dopusnicu za dopunski rad izvan radnog vremena.

Problem s listama čekanja

Na taj način, kako je objasnio ministar Beroš, “obavljanje dopunskog rada uvjetovat će se učinkovitim upravljanjem listama čekanja”.

A što se još uvijek dugih lista čekanja tiče, uvodi se novi Pravilnik koji bi trebao utvrditi prihvatljivo vrijeme čekanja na preglede, a ponovno se vraća model ugovaranja dodatne usluge kod privatnika u slučaju velikih lista za pojedine preglede. Ta će usluga za pacijente biti besplatna.

Mijenja se i postojeći model odlaska u mirovinu. Zdravstvenim radnicima u javnoj službi po novom će se omogućiti da privatnu praksu mogu obavljati bez dobivanja suglasnosti Ministarstva zdravstva najdulje do navršenih 68 godina života, umjesto dosadašnjih 65 godina.

I to jednakim bodovanjem koeficijenata specijalista bez obzira jesu li na primarnoj ili na višim razinama zdravstvene zaštite. Već sada, naime, imamo 104 ambulante bez liječnika, a za pet godine njih 700 iz obiteljske medicine trebalo bi otići u mirovinu. Hoće li ovo rješenje pomoći, ostaje nam vidjeti.

Participacija s 2000 na 4000 kuna

Kad su izmjene Zakona o zdravstvenom osiguranju u pitanju, predlaže se povećanje maksimalnog iznosa participacije sa sadašnjih 2000 kuna na 4000 kuna. Za građane koji nemaju dopunsko zdravstveno osiguranje povećat će se iznos sudjelovanja u troškovima zdravstvene zaštite za pojedine usluge.

Milijarde za promjene

Kako će se sve ove promjene financirati? Ministar Beroš kaže kako nema straha jer su sredstva iz proračuna za iduću godinu osigurana u iznosu od 5,3 milijarde kuna, za razliku od ove godine, kada su iznosila 2,6 milijardi kuna. Uz to, Vlada bi trebala donijeti odluku o dodatnim sredstvima za sanaciju bolničkih zdravstvenih ustanova u vrijednosti 1,07 milijardi kuna, kako bi se rokovi plaćanja za bolnički sustav držali ispod 120 dana.

01. svibanj 2024 16:43