StoryEditor
ZagoraISTRAŽILI SMO

Autobusima u ovom dalmatinskom gradu otpadaju kotači, neki su se čak i zapalili, a putnici su spašavali glave i bježali od buktinje. Ne rade im ni klima uređaji...

Piše Toni Paštar
23. lipnja 2021. - 13:59

Još jednom su putnici "Prometa Sinj", kako se zove tvrtka kojom je vlasnik supstituirao "Autoprijevoz Sinj", imali sreće. U utorak poslijepodne, autobusu s polaskom u 15 sati iz Splita prema Sinju u vožnji državnom cestom DC-1 na predjelu Kukuzovca otpao je zadnji lijevi kotač. Nitko od putnika nije fizički ozlijeđen.

image
FB grupa Ajmo bit ljudi

Na strah u vožnji autobusima ovoga javnog prijevoznika neki od putnika otprije su već naviknuli jer su proživjeli i gora iskustva. Uz pretvaranje autobusa u vožnji u buktinju, o čemu ćemo u nastavku, valja navesti da je svojedobno u pojedinim autobusima ovoga prijevoznika za kišnog vremena bilo poželjno da putnici koriste kišobran jer su autobusi prokišnjavali. O problemima s klimatizacijom da se i ne govori. Brojni autobusi zimi ne griju, a ljeti ne hlade.

Kada putnici upozoravaju i prigovaraju, dobivaju odgovore da se radi o sitnom kvaru koji će uskoro biti otklonjen, ali to uskoro stizalo je rijetko ili nikako. Kada su vijest o vožnji tijekom koje je otpao kotač objavili pojedini portali na društvenim mrežama, doslovno je gorjelo od komentara u kojima pojedinci iz Sinja i Cetinske krajine opisuju svoja iskustva s ovim prijevoznikom. Autobuse kojima se svakodnevno prevoze putnici, među kojima i učenici, nazivaju "karampanama" jer se radi o starim vozilima koja su davno trebala u rezalište, s upitnom tehničkom ispravnosti.

Autobus s putnicima kojemu je u utorak tijekom vožnje otpao kotač star je 20 godina. U upravi "Prometa Sinj" kažu kako se znalo da je autobus neispravan i nije trebao biti u prometu. To nam je potvrdio i Dražen Radalj, direktor "Prometa Sinj".

- Najprije moram izraziti žaljenje zbog ovoga događaja u kojemu na svu sreću nitko nije ozlijeđen, a to je najvažnije. Vozač autobusa imao je informaciju da je autobus neispravan i da treba na popravak. Zašto je ipak uzeo to vozilo, utvrdit ćemo u našoj internoj istrazi u kojoj će krivci biti sankcionirani – kazao nam je direktor Radalj.

image
Čitatelj/Sinjska Rera
Čitatelj/Sinjska Rera

Izražavali su predstavnici "Prometa Sinj" i povezanih tvrtki žaljenje i do sada, naročito kada su prije godinu-dvije na njihovim autobusima s putnicima, uključujući i učenike, zaredali požari. Samo zahvaljujući prisebnosti vozača tih autobusa, od kojih su neki potpuno izgorjeli, putnici su uspijevali na vrijeme napustiti vozila i skloniti se na sigurnu udaljenost od buktinje.

"Autoprijevoz Sinj" nekada je bio respektabilna prijevoznička tvrtka s 80-ak autobusa i desecima kamiona. Urušavanje je počelo 90-ih godina prošlog stoljeća, uglavnom zbog nesposobnosti i nebrige vodstva poduzeća, koje je po podobnosti postavljala lokalna politika, a potkradanje novca primljenog od putnika za (ne)izdane putne karte bila je javna tajna. U takvim okolnostima "Autoprijevoz Sinj" zapao je u probleme. Teretni promet je ugašen, a vozni park autobusa sve više je stario. Uza sve to akumulirali su se i gubici.

U takvim okolnostima Sinjani su rješenje vidjeli u pronalaženju strateškog partnera. Našli su ga u tvrtki "Promet Makarska" pa je u veljači 2005. godine između "Autoprijevoza Sinj", "Prometa Makarska", Grada Sinja i Vlade RH zastupane po ministru financija Ivanu Šukeru potpisan ugovor o restrukturiranju i financijskoj konsolidaciji sinjske prijevozničke tvrtke. Po tom ugovoru "Promet Makarska" preuzeo je obvezu financijski ozdraviti "Autoprijevoz Sinj" tako da iz svojih izvora podmiri njegova dugovanja te pomladiti vozni park nabavom novih autobusa.

Kao jamstvo "Promet Makarska" deponirao je u Ministarstvu financija zadužnice na iznos od 17 milijuna kuna. Umjesto nabave novih autobusa, "Promet Makarska" dao je u najam "Autoprijevozu Sinj" cijelu flotu starih autobusa, ali po paprenim cijenama. Takvom politikom strateški partner isisavao je sav svježi novac iz tvrtke, preostao poslije nužnih troškova, a kako se prihodima nisu mogli pokrivati iznosi za najam, gomilala su se potraživanja koja je vlasnik na kraju iskoristio da bi u cijelosti preuzeo svu imovinu "Autoprijevoza Sinj".

image
Čitatelj/Sinjska Rera
Čitatelj/Sinjska Rera

Danas je stanje takvo da je "Autoprijevoz Sinj" tvrtka bez imovine i zaposlenika. Vlasnik je osnovao "Promet Sinj" koji je preuzeo sve dopusnice za linijski prijevoz i nova tvrtka nastavila je obavljati putnički prijevoz. Kako se vozni park nije obnovio, što je bilo definirano ugovorom o restrukturiranju i financijskoj konsolidaciji iz 2005. godine, autobusi su bivali sve stariji i tehnički neispravniji pa se nitko nije čudio seriji požara tijekom 2019. i 2020. godine, jednako kao što se malo tko čudi u utorak otpalom kotaču autobusa.

Ono nad čim se građani zgražaju, a koji su sve skupa komentirali na društvenim mrežama, jest (samo) neefikasni ili krajnje korumpirani državni aparat. Kako je moguće da država nije aktivirala zadužnice "Prometa Makarska" ako strateški partner nije ispunio preuzete obveze? To pitanje se puno puta postavljalo u Sinju, pa i u Zagrebu, ali odgovor nikada nije stigao.

U međuvremenu su ipak nadležni državni organi proveli istragu o događanjima u "Autoprijevozu Sinj", nakon čega su uslijedile optužnice DORH-a pa se sada pred Općinskim sudom u Splitu protiv odgovornih vodi nekoliko kaznenih postupaka. Kakav će biti njihov ishod, ostaje vidjeti.

item - id = 1107837
related id = 0 -> 1108335
related id = 1 -> 1140857
related id = 2 -> 1140832
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. prosinac 2021 17:51