Policijske uprave u Dalmaciji proteklih su dana uputile otvoreno pismo motociklistima, potaknuti najnovijim nemilim događajima u kojima je poginulo čak osam vozača ili suvozača na motociklima i mopedima.
Vjetar u kosi, kaciga na glavi, pamet u glavu – ukratko je policija poručila svima koji strastveno vole brzinu i vjetar u kosi, i iznad svega navalu adrenalina kad se kazaljka na brzinomjeru vrtoglavo penje.
Na hrvatskim cestama u posljednjih je pet godina poginulo 213 motociklista i 56 mopedista (vozači i putnici), što znači da je najmanje 270 obitelji osjetilo posljedice nenadoknadivog gubitka svojih najmilijih, a ako se taj crni niz nastavi, i ove će se godine zabilježiti dvoznamenkasti broj poginulih motociklista i mopedista.
Zadar
– Bilo nam je važno da građani shvate koliko je s jedne strane zabavno i atraktivno voziti motocikl, a s druge strane i opasno ako se ne pridržavaju pravila i ne vode računa o svojoj sigurnosti – kaže glasnogovornik zadarske policije Elis Žodan, koji je i sam bajker i pripadnik policijskog motociklističkog udruženja bajkera "Blue Knights".
– Stradavanja ima, a tek je počelo... To je uvijek problem na početku i na kraju sezone, pogotovo na početku, kad ljudi nakon zime nespremni krenu u vožnju motociklima, često na lošim cestama, s lošim gumama... i onda se događa svašta. Iskreno, nije da su uvijek krivi motociklisti, iz mojeg dugogodišnjeg iskustva ima puno situacija kad su vozači auta krivi jer jednostavno ne doživljavaju motor ili ne mogu procijeniti brzinu, ali stoji da ima i vozača motocikala, pogotovo mlađih, koji nabrijani voze kao muhe bez glave – kaže Alen Vimer, vođa Motokluba "Beštije" iz Zadra i nastavlja:
– Naše ceste nisu za žestoke vožnje, pogotovo u gradu, i ne znam čemu služi ta jurnjava. Cesta nije igračka. U klubu nemamo stradalih, ta se preventiva ipak isplati. Doduše, većina nas stariji smo i iskusniji, prevladavaju chopperi, a ne brzi motori, ali utječe se na svakog mladog člana da mu se objasni da je cesta pogibeljna i da glava bude sigurna i na ramenima – zaključuje zadarski bajker.
Šibenik
– Na šibensko-kninskim prometnicama, prema statistikama Policijske uprave, tijekom prošle godine dogodile su se 134 prometne nesreće u kojima su sudjelovali mopedisti i motociklisti, smrtno su stradala dvojica vozača, dok ih je 105 ozlijeđeno. Niz nesreća nastavio se i ove godine. Samo od početka ožujka dogodilo se 13 prometnih nesreća u kojima je sedam motociklista zadobilo teže, a trojica lakše ozljede – ističe Marica Kosor, glasnogovornica Policijske uprave šibensko-kninske.
Disciplinirani bajkeri najbolji su promotori svih policijskih akcija. Jedna od takvih je Ana Širinić, mlada Šibenčanka iz bajkerske obitelji koja obožava choppere, cestovne "krstarice" za laganu i ležernu vožnju.
– Osobno ne volim brzu vožnju, pa je chopper kao stvoren za mene, a tako razmišljaju i moji mater, ćaća i muž. Nikad ne vozimo brže od 100 kilometara na sat jer tako nema nikakvog stresa. Vožnja je uživancija i gušt, čisto opuštanje u kojem se u svakom trenutku zadržava kontrola nad upravljačem.
Jer kad vozač ima kontrolu, onda i na nepredvidljive situacije na cesti može reagirati na vrijeme i izbjeći posljedice koje mogu biti pogubne. Nikad se ne zna što će te na cesti dočekati iza nekog zavoja – hoćeš li naletjeti na kakav traktor, škalju, odron, ulje na kolniku...
Zato svim bajkerima, bez obzira na tip motora koji voze, jer to je stvar ukusa, savjetujem da brzinu vožnje prilagode prometnim pravilima i da uživaju u vožnji. A ako netko voli brzinu i adrenalin, za to uvijek postoji Grobnik – mišljenja je Ana.
Split
U prometnim nesrećama od početka ove godine na području PU splitsko-dalmatinske smrtno su stradala tri vozača motocikla i mopeda te jedna putnica na motociklu. Tijekom prva četiri mjeseca 2018. godine ista skupina sudionika u prometu sudjelovala je u 67 prometnih nesreća.
Kako doznajemo iz PU splitsko-dalmatinske, najčešći uzroci prometnih nesreća ove skupine sudionika su brzina, a to se odnosi na nesreće u kojima su u pitanju pogreške motociklista. Drugi je uzrok oduzimanje prednosti prolaska, što se odnosi na nesreće na prometnicama kad su u pitanju pogreške drugih vozača u odnosu na motocikliste.
Najgora je cesta D8, posebno dio Split – Omiš – Makarska. Na toj su dionici ove godine od četiri smrtna stradavanja ove skupine sudionika u prometu zabilježena tri slučaja.
Dubrovnik
– Na edukacijama o ponašanju motociklista nema mladih skuteraša. Dođe 30-ak starijih, a razlika u pristupu je ogromna. Bajkeri osjećaju kao da skuteraši imaju "pik" da nas preteknu i pokažu nam da voze brže i bolje od nas.
Mladi misle da sve znaju. Naše je interno pravilo: koga vidimo bez kacige u vožnji, ima godinu dana zabrane ulaska u klub, koji ga tu godinu "ekskomunicira". Nismo nepogrešivi, ali držimo se strogog kodeksa: uglavnom vozimo u grupi, zna se tko vodi, a tko je na kraju kolone, nema pretjecanja...
Trudimo se educirati mlade i surađujemo s policijom. Javnost ne treba generalizirati: fama o bajkerima koja vlada zbog nekih filmova polako nestaje, a za mnoge nesreće nisu krivi jer im mnogi iskaču, pa i divlje životinje. Nedavno je jedan naletio na jazavca, pao i "polomio se".
Bez spoznaje uzroka, mnogi osuđuju motocikliste – veli čelnik dubrovačke bajkerske udruge "Dvije rote" Danko Vukić, dok njegov kolega Đani Radovanović iz "Korekyra Ridersa" s Korčule dodaje:
– Članovi bajkerskih klubova najprimjereniji su vozači, a najkritičnija su skupina mladi koji tek polože vozački i odmah uzmu snažne motore, vođeni logikom "što će ti motor ako te ne vide", te voze brzo i bez kacige.
Crnih točaka za motocikliste ima širom najjužnije županije, a na Korčuli su, zbog intenzivirane gradnje, veliki problem kamioni prekrcani pijeskom koji u zavojima ispada pa nikad ne znaš gdje ćeš naletjeti na šoder. Krivci nesreća češće su vozači auta, a u želji da promijenimo stanje, katkad se osjećamo kao Don Quijotei u srazu s vjetrenjačama.