StoryEditorOCM
S mora i krajaUSRED DUBROVNIKA

Zagrepčanin bez dozvole izgradio ponton za svoj katamaran na crkvenom otočiću Blato pred Komolcem!

Piše Ahmet Kalajdžić
27. lipnja 2024. - 17:32

Ovih je dana na površinu ”isplivao” još jedan primjer bezočne uzurpacije pomorskog javnog dobra, ovaj put u području Ariona, odnosno pitome Rijeke dubrovačke. Mještani gradskog kotara Komolac, osobito oni koji gravitiraju Tenturiji, informirali su nas kako je ”na otočiću Blato, iznenada i ničim izazvan, izrastao ponton za katamarane kojima je vlasnik jedan zagrebački poduzetnik”. Rekli su nam kako je ponton izgrađen nakon što su vlasnici sličnih plovila do maksimuma iskoristili operativnu obalu na Tenturiji, ali i da je otočić u vlasništvu samostana u Rožatu koji, prema njima dostupnim spoznajama, nije odobrio postavljanje bilo kakvog pontona.

image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

Ahmet Kalajdžić/

Vlasništvo Crkve 1/1

Od voditeljice Ureda za medije Dubrovačke biskupije Angeline Tadić smo doznali da ”Biskupija, a koliko znamo niti Župa Velike Gospe u Rožatu, nije odobrila postavljanje pontona niti su izdavane dozvole za takve aktivnosti” i za dodatne informacije uputila nas na Župu Velike Gospe u Rožatu. Potvrdu vlasništva našli smo i u evidenciji Državne geodetske uprave: otočić Blato u katastarskoj općini 307092 Rožat doista je, prema posjedovnom listu 263 ”jedan kroz jedan” vlasništvo Župe Velike Gospe i ima površinu od 42.189 četvornih metara. Rožatski župnik fra Tomislav Hrstić nam je o samovoljnoj ”intervenciji u prostoru” na crkvenom vlasništv rekao kako se o svemu već očitovao i dubrovački biskup:

image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

Ahmet Kalajdžić/

-Mještani su nas izvijestili i upoznali s tim problemom. Za ponton nismo dali dozvolu, a poduzetnik Ž.K. iz Zagreba samoinicijativno je i ”na divlje” postavio ponton te sam ga kontaktirao. Obećao mi je da će to riješiti do kraja tjedna i sve ukloniti. Mogu samo to reći, ali je pitanje hoće li to i učiniti jer je sve pravna zavrzlama: jest pomorsko javno dobro ali mnogi misle da mogu raditi što hoće. Ni Kapetanija se u to ne želi uključiti, a to im je posao, a ako oni ne smiju dirati... Takvima ne možete ništa raditi: što god učinite, postupak će se voditi protiv vas, a ne protiv njega jer ste oštetili njegovo dobro a ne svoje!

Posjetili smo Komolac i Tenturiju te se na operativnoj obali osobno uvjerili kako je ponton izgrađen na jugozapadnom dijelu otočića i da to utječe na širinu plovnog puta te ukupnu sigurnost plovidbe tim dijelom korita Omble. Umirovljeni vozač Hitne pomoći Mladen Bečić ističe da je postavljanje bilo kakvih pontona od samostana do izvora Omble na Blatu ili lijevoj strani Omble nedopustivo, neshvatljivo i skrnavi cijeli krajolik:

image

Mladen Bečić

Tonći Plazibat/cropix

Devastacija Omble

-Nitko ne vodi o tome računa i nisam siguran je li Županija izgradila operativnu rivu radi privatnih interesa ili zbog obale koja postoji duže od dva stoljeća? Domicilni puk ima privilegiju i prednost da tu drži svoje barke i uredno ih vezuju, svi su svoj vez napravili i uredno ga održavaju, ne stvaraju otpadne vode a ovo što se radi je devastacija krajolika i vodne zone. Mještani se trude održavati rivu, čistimo je i hranimo leteću divljač, ali koliko se god trudili ne možemo stići koliko se ovdje, intenzivno godinama, zla napravi! Na operativnoj rivi uredno postavljena tabla kaže da je dozvoljeno zadržavanje maksimalno 30 minuta. Ovo što se radi plaća se privatnim kanalima i smio bih se zakleti: kešom, na ruke, ali se oštećuju Grad, Kapetanija i država. Da mi je rođeni brat u oči bih mu rekao ”Ne možeš to radit tko! Ovo je čista devastacija Omble, a od izvora do samostana Rožat traje godinama. Lučke vlasti trebaju nešto konkretnije učiniti. Kad netko od mještana na 2 metra od rive zabije kolac da pojača vez ili zamijeni stari mulić kak obi lakše stigao do barke, odjednom su tu sve inspekcije, Redarstvo, policija! Još samo specijalci nisu bili! Na operativnoj obali svi ”lupaju” lovu, a bilo bi logično da se naplati i dio ostane lokalnoj zajednici. Voljeli bi da se očisti i uredi te naplaćuje, pa i mještanima ali uz, zbog od davnina stečenih prava, određeni popust. Rijeka je svačija, ali mislim da mi moramo imati prednost dok s druge strane neki i afitavaju vez.

image

predsjednik GK Komolac Tomo Kristović

Ahmet Kalajdžić/

Kritički je raspoložen i predsjednik gradskog kotara Komolac Tomo Kristović koji kaže da su se katamarani stalno vezivali uz operativnu obalu i time sužavali plovni put u ”vrh glave” na samo desetak metara. Operativna obala na Tenturiji je pod Županijom, sve ostalo su Lučka kapetanija i Grad Dubrovnik. Vez koji je prije desetak dana osvanuo na otočiću Blato izgrađen je zbog nedostatka prostora za katamarane jer operativna riva već zauzeta te se vlasnik katamarana odlučio za neiskorišteni prostor Blata, gdje je postavio ponton jer se katamaran ne može izravno vezati uz otočić u vlasništvo samostana. Ima naznaka da je sve rađeno ilegalno, odnosno ”na crno” te je GK Komolac sve prijavio Lučkoj kapetaniji. Ne bunimo se kad je riječ o kratkom zadržavanju, ali kad plovila ne prometuju, tu su na vezu po pola dana pa i dan, dva. A ponavljam: na operativnoj je obali to moguće samo 15 minuta za potrebe utovara ili istovara tereta mještanima Komolca, ali je sad sve isključivo za turističke svrhe- ističe Kristović koji komentira i nove, naglo postavljene vezove uz Omblu:

image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

Ahmet Kalajdžić/

Nužno uvođenje reda

-Mnogi su Dubrovčani na vez s barkama došli ovdje pa i duž cijele obale u Sustjepan, Čajkoviće i Mokošicu s početkom gradnje Lapadske obale i ”Marina Frapa”: ljudi trebaju vezove i bilo im je najsigurnije da ih, zbog juga, prebace u Rijeku dubrovačku. GK Komlac je lani potaknuo da se u Čajkovićima iz korita rijeke izvuku četiri potopljene barke, ali se na tom dijelu odmah pojavilo 15- 20 novih vezova! Budimo realni: da je Grad Dubrovnik uredio taj dio obale, mogao ju je iznajmiti, ubirati novce i puniti proračun te ulagati u lokalnu zajednicu. S druge strane, dio mještana vjeruje da imaju pravo vezati barku ispod kuće, ali to nje tako. Osobno nemam ni barku ni vez ali tko nije spreman platiti cijenu koju grad odredi, nije mu tu mjesto! Prije par godina smo dobili obećanje da će se svi vezovi nastali nakon 2011. redom rušiti! Ne znam o čijem trošku, ali red svakako treba uvesti- rezolutan je Kristović.

image

Na ilegalni ponton vežu se i gliseri

čitatelj/
image

Nisu svi pontoni ilegalni

Ahmet Kalajdžić/
image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

Ahmet Kalajdžić/
image

Samostan u Rožatu

Ahmet Kalajdžić/
image

Maksimalno zadržavanje je 15 minuta

Ahmet Kalajdžić/
image

Samostan u Rožatu

Ahmet Kalajdžić/
image

Na ilegalni ponton vežu se katkad i gliseri

čitatelj/
image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

čitatelj/
image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

Ahmet Kalajdžić/
image

Nisu svi pontoni ilegalni

Ahmet Kalajdžić/
image

Zadržavanje je dozvoljeno maksimalno 15 minuta

Ahmet Kalajdžić/
image

Idilični pejsaž Omble kvari ilegalno postavljeni ponton

Ahmet Kalajdžić/
image

Nisu svi pontoni ilegalni

Ahmet Kalajdžić/
image

Pogled sa starog mosta na lijevu obalu Omble

Ahmet Kalajdžić/
image

Maksimalno zadržavanje je 15 minuta

Ahmet Kalajdžić/
image

Samostan u Rožatu

Ahmet Kalajdžić/
image

Nisu svi pontoni ilegalni

ćitatelj/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. listopad 2024 12:22