StoryEditorOCM
S mora i krajaIDE U POVIJEST

Propast projekta od 20 milijuna €: najveća dalmatinska žičara trebala je donijeti turističku revoluciju, a presudila joj je bizarnost

Piše Dijana Turić
28. travnja 2023. - 09:58

Makarska žičara otišla je u povijest. Barem za sada jer je više nitko ne spominje pa čak o njoj nema slova ni na sjednicama Gradskog vijeća, što je prijašnjih godina bila "praksa", a nekako je zaboravljena otvaranjem Skywalka na Biokovu, premda je mogla biti dodatna atrakcija.

Uglavnom, Studija glavne ocjene prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu prije tri godine zakočila je projekt žičare na potezu Zagon - Štrbina, koja se uvijek spominje u predizbornim obećanjima na lokalnim izborima od strane i lijevih i desnih, a čije je javno predstavljanje idejnog rješenja u Makarskoj održano još 2015. od strane Grada i Instituta "Arti Future" iz Maribora.

Da je tada sve bilo po planu, lokacijska dozvola za taj projekt na padinama Biokova mogla je biti dobivena još početkom 2016. godine. Naime, tada je u mandatu gradonačelnika Tonća Bilića (SDP) predstavljeno da bi polazište žičare bilo sa Zagona, gornja postaja je na Štrbini, a koštala bi od 18 do 20 milijuna eura.

Žičara bi radila 10 mjeseci u godini, povrat ulaganja bio bi za 12 godina, a rok za gradnju od osam do devet mjeseci. Žičarom bi se godišnje od Zagona do Štrbine i natrag trebalo provesti 190 tisuća ljudi, a 15 eura bila bi cijena ulaznice za vožnju u oba smjera.

Stara ideja

Izgradnja žičare koja bi spajala Makarsku i Biokovo ideja je stara više od 40 godina, a njezino poslovanje tijekom većeg dijela godine u velikoj mjeri je trebalo promijeniti turističku ponudu i sadržaje Makarske i mogla bi stvoriti preduvjete za bitan odmak od isključivo sezonskog poslovanja.

image

Otvaranjem Skywalka žičara je pala u zaborav

Ivo Ravlić/Cropix

Međutim, Grad je idejni projekt žičare u poteštatskom mandatu Jure Brkana (HDZ) bio prijavio na natječaj Ministarstva turizma, ali problem je nastao u Ministarstvu zaštite okoliša, koje je Studiju glavne ocjene prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu odbilo i poslalo Gradu na doradu tako da je tada stopiran i idejni projekt i lokacijska dozvola i raspisivanje koncesije za koncesionara jer su žičaru bile stopirale - ptice.

Naime, lokalnoj vlasti je Ministarstvo zaštite okoliša dalo odbijenicu na glavnu ocjenu prihvatljivosti i rok od godinu dana za nova istraživanja. Studija o utjecaju žičare na okoliš izrađena je u prosincu 2016. godine od tvrtke "Ires ekologije za zaštitu prirode i okoliša", ali tada su za drugi dokument naložili promatranja surog orla, za što je Grad angažirao ornitologa.

Potom je bilo potrebno provesti dodatna ciljana istraživanja na području Biokova, a koja se odnose na ptice grabljivice značajne za ekološku mrežu "Naturu 2000" i za ekološku mrežu, a to su prvenstveno suri orao, orao zmijar i sivi sokol te za ostale ciljne vrste kojima bi se trebale utvrditi točne lokacije njihovih gnijezda i način njihova korištenja prostora, s obzirom na to da se njihovi teritoriji nalaze u zoni utjecaja predmetnog zahvata.

Tako je trebalo utvrditi i je li se ove ptice gnijezde uz trasu žičare te u kojoj mjeri se zadržavaju na preletu uz trasu prilikom dnevnih preleta u potrazi za hranom. Sumračne i noćne vrste utvrđivale su se u sumrak na pristupnim cestama u zoni zahvata, a od ovih vrsta posebno se pokušala utvrditi zastupljenost sove ušare i sivog ćuka.

Tako su dva ornitologa koje je angažirao Grad izradila studiju sa kartama preleta i zadržavanja pojedinih vrsta, kao i pozicijama eventualnih gnijezda, a temeljem dobivenih podataka i rezultata tih istraživanja provedena je analiza utjecaja na ove ciljne vrste. I nakon toga je napokon provedena Studija utjecaja na okoliš.

Međutim, došlo je do promjene vlasti i sada žičari traga ima, tek reda radi, u gradskom proračunu, pa je tako spomenuta u programu izgradnje kapitalnih projekata za ovu godinu i navedeno je da se za tehničku dokumentaciju žičare izdvaja 50 tisuća eura, a za 2024. i 2025. nula kuna.

Čekanje natječaja

U proračunu za 2022. godinu, za tehničku dokumentacija za žičaru bilo je namijenjeno 200 tisuća kuna. Kako kaže Jure Brkan (HDZ), bivši gradonačelnik i sadašnji gradski vijećnik i saborski zastupnik, za vrijeme njegova mandata dovršena je Studija utjecaja na okoliš i planiralo se pokrenuti izradu projektne dokumentacije s kojom bi Grad Makarska dobio lokacijsku dozvolu.

- Nakon dobivanja lokacijske dozvole, namjera nam je bila dogovor s Vladom da se raspiše međunarodni natječaj za koncesiju za izgradnju i upravljanje žičarom. Projektna dokumentacija za lokacijsku dozvolu trebala bi koštati 500 tisuća kuna, a meni je to tada bilo puno za plaćanje iz proračuna pa sam čekao natječaj Ministarstva turizma na koji bi se prijavio, a kojim bi oni financirali dokumentaciju za izgradnju žičara.

image

Predio Glavica se godinama razmatrao kao idealna polazna stanica, ali prostor je konzumiran stambenom izgradnjom

Foto: Ivo Ravlic/CROPIX

Ivo Ravlic/Cropix

Upravo kada je natječaj trebao biti objavljen, dogodila se korona, a Ministarstvo je sredstva iz natječaja usmjerilo u spas turističkog sektora. Iskreno, tada smo i mi napravili isto, a projekt žičare smo ostavili nakon završetka pandemije - kazao je Brkan.

Iako u predizbornom programu nije spominjao projekt žičare Makarska - Biokovo, gradonačelnika Zorana Paunovića (SDP) smo upitali ima li informacije gdje je zapeo projekt žičare i što će se dogoditi sa svim studijama o žičari, a koje su pokrenuli njegovi prethodnici.

Kako kazuje Paunović, istina je da nije spominjao žičaru u predizbornom programu i za to postoji dobar razlog.

- O žičari se u Makarskoj govori još od sredine prošlog stoljeća. Obećavali su mnogi, ali nitko do sada nije došao ni blizu realizacije. Predio Glavica se godinama razmatrala kao idealna polazna stanica. Prostornim planovima ostavljao se okomiti koridor sa zabranom gradnje radi putanje kojom bi trebala prolaziti buduća žičara.

Prednosti Glavice su blizina grada, najkraći put povezivanja s Vošcem, te povoljni položaj u odnosu na snagu vjetra. Nažalost, taj prostor kao idealna polazna stanica žičare nepovratno je izgubljen jer je konzumiran stambenom izgradnjom. Pokušaj premještanja polazne stanice na Platno (Osejava) smo spriječili, a građani Makarske su jasno rekli ‘‘ne‘‘ bilo kakvoj komercijalizaciji tog prostora.

Prema posljednjem projektu koji je razmatran, makarska žičara kreće sa Zagona i završava na Štrbini. To je višestruko kompleksniji i skuplji projekt za izvedbu, trasa je puno duža od inicijalne ideje (Glavica), polazna stanica je teže dostupna i manje atraktivna, a putanja je u nepovoljnijem položaju u odnosu na jake udare bure - kazao je Paunović, dodavši da misli da je makarska žičara strateški važna za Makarsku jer donosi turizam potpuno druge dimenzije, produžuje sezonu i osigurava dugoročan razvoj.

Revolucionarni projekt

-Takvi revolucionarni projekti rade se jednom u 100 godina. Žičara drastično mijenja našu turističku ponudu, ali i živote lokalnog stanovništva. Na nama je velika odgovornost i smatram da je prvo potrebno odgovoriti na nekoliko pitanja. Kako će se žičara financirati? Hoće li se raspisati koncesija, javno-privatno partnerstvo ili pokušati zatvoriti financijska konstrukcija preko EU fondova?

Što svaki pojedini način financiranja znači u rokovima gradnje i koji su benefiti za destinaciju? Što će sama gradnja značiti za okolnu prirodu? Hoće li turisti koji su trenutno u destinaciji i koji će zasigurno koristiti žičaru, pridonijeti devastaciji Biokova, koje nam je jedan od najvažnijih resursa? Jesmo li mi, kao destinacija, spremni s infrastrukturnim popratnim sadržajima ili nam treba još koja godina sustavne i planirane prilagodbe, a već nam se dogodio slučaj Skywalk - smatra gradonačelnik.

image

Zoran Paunović: ‘Bio bi poraz svih nas da se dogodi slučaj žičare u Zagrebu, koja dugo nije radila, a koštala je jako puno, uz afere i bez velike dodane vrijednosti za destinaciju‘

Ivo Ravlić/Cropix

- Moje mišljenje je da prvo moramo napraviti zaokret turizma koji se u Makarskoj upravo događa, od masovnog turizma prema održivim oblicima, s ciljem privlačenja drukčije strukture gostiju. Zatim je izuzetno važno zaustaviti betonizaciju i daljnju devastaciju prostora, te napraviti infrastrukturne preduvjete, što gradska uprava trenutno radi.

U isto vrijeme, dok radimo zaokret turizma i zaustavljamo devastaciju, potrebno je dati jasne odgovore na ranije postavljena pitanja - rekao je Paunović, dodavši da se sama žičara može relativno brzo izgraditi.

- Ali mislim da bi bio poraz svih nas, da nam se dogodi slučaj žičare u Zagrebu, koja je dugo bila u inspekcijskom nadzoru te nije puštena u rad, a koštala je građane jako puno, uz razne afere koje su se vezale uz samu izgradnju, te bez neke velike dodane vrijednosti za destinaciju.

To je moje promišljanje o makarskoj žičari. Ono što naši građani mogu biti sigurni je da ću obećati žičaru u predizbornom programu samo onda kada budem imao sve temelje za realizaciju tog projekta, jer isprazna obećanja nisu, niti će biti dio mog političkog djelovanja - kazao je Paunović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. travanj 2024 06:04