Hrvatske ceste na području Dalmacije, u sve četiri južne županije, intenzivno ulažu u gradnju nove i(li) rekonstrukciju postojeće cestovne infrastrukture. Reklo bi se sve intenzivnije. Dodatak bi mogao biti: Uskoro će izbori! Ili izbori, ipak, nisu glavni razlog izgradnje novih i popravljanja starih cesta, već, nadajmo se, spoznaja u državnoj cestovnoj tvrtki da je ovaj dio Hrvatske u velikom zaostatku kada je riječ o cestovnoj infrastrukturi.
U što se svatko dobronamjeran može uvjeriti svakoga dana. Dovoljno je samo da se u špicama zaputi automobilom prema, primjerice, Splitu i pritom redovito zastane u kilometarskim kolonama koje su nerijetko prisiljene na stajanje. Ili podatak da drugi po veličini grad u državi doslovno "visi" o jedinoj spojnici s A 1, brzoj cesti koja ga povezuje s Dugopoljem.
Primjećujući da u posljednje vrijeme ti prometni čepovi nastaju i zato što su mnoge ceste, odnosno njihovi dijelovi, postale gradilišta, upitali smo Hrvatske ceste koji su im sve aktivni projekti na području Dalmacije u kojima to državno poduzeće ima ulogu investitora, kolika je vrijednost svakog pojedinog projekta i koji su rokovi završetka.
U pisanom odgovoru Hrvatske ceste podijelile su ulaganja u dva segmenta: nove cestovne objekte i zahvate na održavanju postojećih. Ukupna vrijednost za zahvate koji su u realizaciji ili su ugovoreni te za one objekte za koje su postupci javne nabave (izbor izvođača radova) pokrenuti u 4. kvartalu ove godine ili će se pokrenuti u prvom kvartalu 2024. iznosi 365 milijuna eura. Od toga iznosa na ulaganja u nove objekte odnosi se 333,7 milijuna eura, a 31,3 milijuna eura na održavanje.
Najveća ulaganja u ukupnom iznosu od 264,5 milijuna eura locirana su na područje Splitsko-dalmatinske županije, slijedi Dubrovačko-neretvanska županija s iznosom od 57 milijuna eura, Šibensko-kninska, gdje se ulaže 35,9 milijuna eura i Zadarska županija s ulaganjima od 7,7 milijuna eura.
SPLITSKO-DALMATINSKA ŽUPANIJA:
Na ulaganja u nove objekte na području Splitsko-dalmatinske županije otpada 253,5 milijuna eura, a odnose se na:
- novi ulaz u Split od čvorišta Vučevica na A-1 kroz tunel Kozjak do čvorišta na D 8 u Kaštelima (78 milijuna eura) s rokom završetka od 3 godine
- preostali poslovi na brzoj cesti Mravince - Stobreč - Dugi Rat - Omiš podijeljeni su u 3 segmenta (čvorište Mravince - čvorište TTTS, dionica Dugi Rat - Omiš i dio obilaznice Omiša na potezu D 70 - most Cetina - Omiš Istok, sve ukupno vrijedno 124,6 milijuna eura, također s rokom završetka od tri godine
- rekonstrukcija raskrižja Širina u Solinu, gdje se kasni zbog zaštitnih arheoloških radova; ulaže se 18,3 milijuna eura, a kada će radovi biti završeni, inače ugovoreni u siječnju 2021. s rokom od 24 mjeseca, za sada nije poznato
- u Makarskoj će se u iduću godinu dana rekonstruirati raskrižje D8 - D 512 sa ŽC 6197, a ulaganja su 3,85 milijuna eura
- rekonstrukcija opasnog zavoja na Kukuzovcu na cesti D-1 uz ulaganja od 3,72 milijuna eura.
Kao posljednji od novih objekata u ovoj županiji iz Hrvatskih cesta navode zahvat na izgradnji nove rampe kod rotora Bilice radi spajanja sa Solinom.
DUBROVAČKO-NERETVANSKA ŽUPANIJA:
Na području Dubrovačko-neretvanske županije upravo počinje postupak javne nabave za izgradnju obilaznice Orebića, procijenjene vrijednosti 50,6 milijuna eura, s rokom završetka od 24 mjeseca.
ŠIBENSKO-KNINSKA ŽUPANIJA:
Na području Šibensko-kninske županije u tijeku su ili bi u najskorije vrijeme trebala krenuti ukupno tri zahvata:
- rekonstrukcija D-8 i Ulice V. Škorpika u Šibeniku
- čvorište Mandalina, vrijednosti 5,3 milijuna eura, s rokom završetka od 12 mjeseci
- obilaznica Drniša sa spojem na D-33, procijenjene vrijednosti 20,5 milijuna eura i rokom završetka od 24 mjeseca
- rekonstrukcija D-8 u Vodicama s križanjem i pješačkom stazom, vrijedna 4 milijuna eura, s rokom završetka 9 mjeseci.
IZVANREDNA ODRŽAVANJA:
Na izvanredna održavanja, sanacije i rekonstukcije ulaže se ili se vodi postupak izbora izvođača radova za 30 zahvata, i to četiri u Zadarskoj županiji, vrijednosti 7,5 milijuna eura, 11 u Splitsko-dalmatinskoj županiji, vrijednih 10,8 milijuna eura, sedam u Šibensko-kninskoj, ukupne vrijednosti 6 milijuna eura, te osam zahvata u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, vrijednih 6,3 milijuna eura.
I iz ovih podataka proizlazi zaključak da se vozači na cestama u Dalmaciji, posebice u široj splitskoj aglomeraciji, moraju naoružati maksimalnim strpljenjem.
Kilometarske kolone u kojima voze svakoga dana još će dugo vremena samo povećavati. Ipak, ako se ovim intenzitetom bude ulagalo, ostaje barem nada da će se u dogledno vrijeme stanje normalizirati. Uz dodatnu nadu da ovi zahvati Hrvatskih cesta nisu prenapuhani radi skorašnjih izbora.