StoryEditorOCM
S mora i krajaGužva ili pustoš?

Ima li srpanjske rupe u Dalmaciji? Tijekom najposjećenije noći u gradu imao sam popunjeno tek pet stolova...

Piše Bruno Lucić
17. srpnja 2024. - 07:31

Ima li gostiju u Dubrovniku ili je hrvatski jug zahvatila srpanjska rupa? Neki kažu da je ‘arija‘, neki da je gužva po gradu... Sve se svodi na subjektivni dojam, a što kažu oni koji se bave turizmom i oni koji prate brojke? Netko tko ponajbolje zna podatke svakako je direktor Turističke zajednice grada Dubrovnika Miro Drašković.

- Brojevi nam govore da u ovom trenutku imamo više dolazaka i noćenja tako da bi po tome mogli zaključiti da nemamo srpanjsku rupu. Noćenja je ukupno 5,26 posto više u prvih 14 dana srpnja u odnosu na isto razdoblje lani, a dolazaka je nešto više od 4 posto. Nas je srpanjska rupa očito zaobišla. Dubrovnik je prilično specifičan jer su to većinom avio-gosti, ustvari, zavisimo od avio-linija i u momentu kad avio-linije postoje, gosti su tu. Kad se pripremala ova godina, računali smo na to da će predsezona biti puno jača u usporedbi s 2023., planirali smo da se glavna sezona održi na otprilike istom broju kao lani jer smo bili mišljenja da je to dovoljno, a takva je zaista dosad i realizacija. Tih 5 posto u ovom periodu je dobar postotak porasta (mi smo planirali zadržati se na lanjskim brojevima), ali držimo da je to još uvijek u redu jer to nije toliko puno više ljudi nego što smo imali lani, pa je s aspekta naših raspoloživih kapaciteta, to posve prihvatljivo, naglašava sugovornik.

image

Miro Drašković, direktor Turističke zajednice Grada Dubrovnika

Mihael Barišić/Cropix

Osvrnuo se i koliko je eventualno Europsko nogometno prvenstvo u Njemačkoj utjecalo na brojke a koliko bi mogla predstojeća Olimpijada u Parizu.

- Teško je to reći. Kad smo gledali lipanj, mjesec u kojemu je počelo Europsko nogometno prvenstvo, nama su Nijemci bili u porastu. U prvih 15 dana srpnja su u padu za 3 posto u odnosu na isto razdoblje lani. Sigurno se svako takvo događanje odrazi, ljudi ostaju doma tijekom prvenstva, ostali putuju prema tim zemljama u kojima se natjecanja održavaju, ali mislim da to ne može biti odlučujuće jer je ipak doba godišnjih odmora i ljudi žele boraviti na moru, komentira Drašković te dodaje:

- Generalno govoreći, mislim da su ljudi zadovoljni ovogodišnjom sezonom, a to i brojevi pokazuju. Svi oni imaju porast, kad pogledamo hotele, to je tijekom ovih 14 dana nešto ispod 5 posto odnosno 4,5 posto u porastu, a domaći smještaj je u porastu 5,21 posto... S lanjskom sezonom su bili zadovoljni, a s obzirom na fantastičnu predsezonu koju smo imali i koja je puno pomogla da se kapaciteti napune i duže nego dosad, mislim da bi svi trebali biti zadovoljni sezonom, poručuje Drašković.

U prvoj polovici srpnja dominiraju gosti iz Velike Britanije, SAD-a, Francuske i Australije, Irske, Njemačke, a domaći gosti nisu među ‘top 10‘ ali su ukupno, od početka godine, visoko na ljestvici. I bolja povezanost s Italijom odrazila se na brojke.

- Talijani imaju porast u noćenjima u prvoj polovici srpnja od 57 posto! Linije koje imamo prema Italiji su očito urodile plodom i to nam je jako drago jer smo lanjske i preklanjske godine išli na par radionica i sajmova u Italiji ne bismo li povratili Talijane u onim brojevima na koje smo navikli prije, dodaje Drašković.

image
Tonći Plazibat/Cropix

Utječe na brojke i činjenica da je od proljeća aktivna baza niskotarifnog avioprijevoznika Ryanaira u Zračnoj luci Ruđer Bošković, što je donijelo skoro 20 novih ruta na krajnji jug. Često se može čuti pitanje kakvi gosti dolaze Ryanairom i koliko troše?

- Mi vidimo povećanje u fizičkom broju i sigurno je da je dobrim dijelom odličan rezultat predsezone i činjenica da Ryanair ima bazu u Dubrovniku. Koliko ti gosti troše, nažalost, nemamo načina za izmjeriti. Sigurno je da tu, kao i na svim drugim letovima i kompanijama, lete ljudi različitih profila... Rekao bih da, što se tiče samog Dubrovnika, cijena dosta određuje koji dio gostiju s Ryanaira ćemo dobiti u gradu. Ako imamo cijenu koju držimo na svim nivoima onda mislim da bismo trebali biti zadovoljni što su ti ljudi došli i odsjeli u našem smještaju jer je to cijena koja nam je očito bila prihvatljiva u momentu kad smo je kreirali, a bila je prihvatljiva i gostima, kad su taj smještaj bukirali. Ako su ti gosti platili jednaku cijenu u hotelu ili u privatnom smještaju kao što je platio netko drugi, mislim da to dosta govori o njihovoj platežnoj moći... Naravno, ne može se ništa generalizirati, tu bi trebala dublja analiza, ali mislim da su pozitivne strane Ryanaira puno veće nego negativne. Mi smo niskotarifne avioprijevoznike imali i ranije, i ranije smo bili naučeni putovati s drugima koji isto imaju akcije i koji prodavaju karte po puno nižim cijenama... Kao što to iskorištavamo mi koji putujemo iz Dubrovnika, normalno je da to iskorištavaju i drugi koji prema Dubrovniku lete. Mislim da će svatko radije potrošiti manje na avio-kartu da bi mu ostalo više novaca za destinaciju nego obrnuto, napominje Drašković.

image

Dubrovnik, 291123 Konferencija za medije povodom uspostave suradnje dubrovacke zracne luke i kompanije Ryanair. Foto: Bozo Radic/CROPIX

Bozo Radic/Cropix

Mnogi su pred početak korigirali cijene, a kako gosti reagiraju?

- Dubrovnik sigurno nije percipiran kao najjeftinija moguća destinacija: ni u Hrvatskoj ni u svijetu... Stalno ponavljamo da na cijene ne možemo utjecati, međutim, neprestano apeliramo da kvaliteta usluga koju gostu pružamo u svim mogućim djelatnostima koje su vezane za turizam bude odgovarajuća toj cijeni jer, kad se nešto dobro plati a bilo je izvrsne kvalitete,  klijent na koncu nema osjećaj da je na bilo kakav način prevaren i zadovoljan je odnosnom kvalitete i cijene. Razina cijena je takva kakva jest i sigurno je da i svi privredni subjekti imaju svoje probleme s ulaznim cijenama što se onda odražava i na izlaznim cijenama. Ono što je sasvim jasno je da moramo jako paziti u narednom periodu i općenito u budućnosti, jer je na kraju cijena jako bitna, a ponekad i odlučujuća kad se gosti odlučuju za destinaciju, kaže direktor TZ grada Dubrovnika.

Odgovorio je i na pitanje je li hrvatski jug preskup:

- Dubrovnik je hrvatski biser i svjetski brend i teško se druge destinacije u državi mogu s Dubrovikom uspoređivati... Je li cijena previsoka, određuje tržište... Ako rezultat na kraju godine pokaže da smo imali porast, znači da je cijena vjerojatno bila primjerena. Ponavljam ipak da u budućnosti treba jako povesti računa o tome što radimo s cijenama... Na kraju je to sve zakon ponude i potražnje. Ako imamo nešto što se prodaje po cijenama koje su nam prihvatljive i gosti to kupuju, onda ne možemo zaključiti ništa drugo nego da su i njima cijene prihvatljive, podcrtava Drašković.

image
Božo Radić/Cropix

Očekivanja za nastavak sezone su optimistične.

- Sve bi trebalo ići kako smo i planirali, uložili smo dosta u promociju već od polovice devetog mjeseca te kroz deseti mjesec... Bit će nešto novih letova i u 11. mjesecu tako da se nadamo da će u tom dijelu godine porast u postotku biti veći nego trenutno. Hoće li taj porast dosegnuti porast u predsezoni, to je teško reći ali ulažemo dodatne promotivne napore da se brojevi barem približe postotcima porasta u predsezoni 2024., jer nam i dalje jedan od glavnih ciljeva ostaje ujednačavanje rezultata u pred i posezoni s glavnom sezonom, a onda postupno i pretvaranje Dubrovnika u cjelogodišnju destinaciju u punom profilu, zaključuje Drašković.

Toni Aleksić iz agencije Elite Travel ističe kako je situacija, kad je riječ o broju putnika i noćenja, jako dobra, ali je u ovom trenutku teško reći kakva će biti financijska bilanca.

- Moj subjektivni dojam kao građanina grada jest takav da ulice jesu malo pustije nego što su bile prije možda 15, 20 dana... To je tek osjećaj, ali treba vidjeti brojke, statistički podaci će pokazati je li bilo srpanjske rupe ili nije... To je možda i za očekivati jer nismo prvenstveno odmorišno središte za kupanje, plažu i sunce... Što se tiče kasnijeg dijela sezone, prognoze izgledaju jako, jako dobro. No, sve se to mora realizirati pa ćemo onda moći tvrditi da je zaista tako... Sigurno da je utjecalo i Europsko nogometno prvenstvo, ali ne možemo reći je to nešto značajno. S druge strane, tu su pozitivni utjecaji kao što su dodatni letovi na dubrovačkoj zračnoj luci tako da je to, kad se sve zbroji, pozitivan trend... Može se vidjeti da u hotelskom smještaju ima značajno manje bookinga nego što je to bilo prošlih godina, a neki hoteli i hotelske kuće imaju neke akcije, što je nekakav indikator... S treće strane, imamo situaciju da primamo cijene za sljedeću godinu koje su manje-više na istoj razini... Vrlo rijetko se netko odlučio dizati cijenu, što isto šalje nekakvu poruku, kaže Aleksić otkrivajući kako gosti reagiraju na cijene:

image

Član Uprave dubrovačke agencije "Elite travel" Toni Aleksić

Ahmet Kalajdžić

- Skupo jest, ali skup je postao i život i u Njemačkoj i u Švedskoj, a i noćenja u Španjolskoj nisu besplatna, isto nešto koštaju! Onaj tko je došao se valjda i pripremio, pogledao i zna što kupuje, a na neki način se ne bi smio ni žaliti. Jer, ako ne znaš gdje dolaziš, koliko si spreman potrošiti onda još jedanput trebaš promisliti o svojoj odluci, a sigurno da su neke stvari i precijenjene, ali i ta precijenjenost ima nažalost neku svoju podlogu u realnosti, manjku radne snage, u skupim kvadratima, u izoliranost Dubrovnika..., navodi Aleksić.

Ugostitelj i vlasnik restorana ‘Dalmatino‘ Robert Jasprica iz prve ruke zna koliko ima gostiju po Gradu, posebno navečer.

image

Robert Jasprica, vlasnik ugostiteljskog objekta ‘Dalmatino‘

Božo Radić/Cropix

- Predsezona je bila super, bolje nego očekivano. Krajem šestog mjeseca je bilo određene rupe, dosad u sedmom mjesec isto tako... Bilo je prilično loše u odnosu na lani, ali i u globalu, kad povučem crtu u ovih prvih šest i pol mjeseci, ja sam zadovoljan. Mislim da je broj gostiju tu, ali možda ti gosti nisu baš za restorane... Velika je količina restorana, možda ih odbijaju cijene... Ne znam, ali je vrućina isto tako veliki faktor jer je postalo jako teško napuniti restoran ranije. To tek krene od 21 sat i tu sam jako zadovoljan, ali po rezervacijama vidim da je malo slabiji dolazak gostiju u 19 sati. Mislim da je tu veliki faktor ljetna vrućina, ljudi idu na kupanje, idu malo kasnije jesti i to razumijem. Svake godine je otprilike isto, svake godine budu neke rupe u sedmom mjesecu...

image

Dubrovačka noć, 2024.

Tonći Plazibat/Cropix

- Moram to gledati u globalu jer ipak radim tijekom cijele godine... Dakle, za ovo što nam ‘fali‘ sad, odradili smo bolje treći mjesec pa sam, općenito gledajući, zadovoljan. Ryanair je doveo gužvu u Grad, ali mislim da nije doveo gužvu u ugostiteljskim objektima... Europsko nogometno prvenstvo svakako je utjecalo, to se vidjelo na Otvaranju 75. Dubrovačkih ljetnih igara kad je Engleska igrala protiv Nizozemske. Nisam imao nikad lošije Otvaranje Ljetnih igara... Turiste, naravno, više zanima nogomet nego otvaranje Igara i to se vidjelo. U 21 sati je bilo zauzeto tek pet stolova pa je bio očiti pad radi nogometa, ljudi su gledali utakmicu i nisu išli u restorane, kazuje Jasprica.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. listopad 2024 14:21