StoryEditorOCM
Dalmacijasukob u sumartinu

Ribari: Uklonite stupiće, ne možemo iskrcavati ribu; Koncesionar: Na mulu prekrcavate naftu i čistite brodove

Piše Tanja Giovanelli i Merien ILIĆ
10. ožujka 2016. - 20:00
Privezište za trajekte koje koriste i koćarice, kamion došao i iskrcava ribu

Kako pomiriti tradicionalni ribolov s razvojem turizma, mnogi bi u današnje vrijeme okarakterizirali kao bespredmetno pitanje, to više što okretniji ribari na svojim koćaricama već voze i turiste željne avanture, no u Sumartinu na otoku Braču još se lome koplja oko ove, naoko nemoguće sinergije.

Pitanje priveza i iskrcaja tamošnjih ribarica na rekonstruiranom gatu Stari most ostaje neriješeno i nakon sastanka kojem su, na inicijativu Ribarske zadruge "Friška riba", prisustvovali predstavnici tamošnjih ribara, Županije i županijske Lučke uprave, te Općine Selca i koncesionar spornoga gata, koji je u žaru diskusije čak zaprijetio odustajanjem od upravljanja novouređenim dijelom sumartinskoga mula.

'Samo želim uvesti red'

– Vidjet ću još hoću li odustati ili ne, ovisno o tome kako će se ovo pitanje riješiti, jer na sastanku nismo postigli dogovor. Rečeno je, tek, da će se pitanje razmotriti i da će se dogovoriti najbolja opcija, a iz županijske su Lučke uprave najavili da će ribarima na raspolaganje staviti cijeli most ako se ne pronađe alternativa, na što sam razočarano reagirao kako jesam. No, kako pet mjesta, koliko im je ponudila Lučka uprava, dijelu ovdašnjih ribara nije dovoljno jer cijeli gat žele koristiti kao vlastito dvorište, bojim se da nas čeka nered kakav me je i motivirao da se prihvatim ove koncesije – ističe Slobodan Aničić, objašnjavajući kako su ribari već rekonstruirani mul, osim za privez i iskrcaj ribe, protupravno koristili i za prekrcaj nafte, te za čišćenje, brušenje i pituravanje brodica, što ga je, dodaje, i navelo da u dogovoru sa županijskom Lučkom upravom postavi stupiće i ogradu kako bi spriječili daljnju devastaciju vrijedne investicije.

– Morao sam nekako regulirati korištenje mula, a kao tehnički namještenik Lučke uprave sve odluke donosim u dogovoru s njima, tako da nema govora o osobnim obračunima između mjesnih obitelji, kako neki pokušavaju objasniti ovu situaciju. Ja nemam osobnog interesa, niti koristi od ove koncesije. Samo želim uvesti red, jer smo 16 godina trpjeli nered. Čak i ribari moraju razumjeti da u mjestu postoje i druge potrebe. Ako cijeli mul pripadne ribarima, imat će prosvjede mještana, a mogu se oprostiti s turizmom. Mi smo lani imali 383 nautičara, a i za ovu godinu već imamo neke unosne rezervacije, no dio nautičara ipak smo izgubili jer ribari su im ranom zorom premještali brodove i palili motore – govori nam Aničić, naglašavajući kako su, prema važećim Izmjenama i dopunama Plana prostornog uređenja SDŽ, iskrcajna mjesta za prihvat ribe u Sumartinu predviđena na operativnoj obali, uz rampu za trajektni promet.

'Ribari su korektni...'

Ribari, s druge strane, ne vide ništa sporno u korištenju onog dijela Starog mosta koji im je u danom trenutku potreban, pozivajući se na primjere drugih turistički razvijenijih mjesta, koja su zadržala ribarice u svom srcu.

– Već godinu i pol dana ribari imaju problem s iskrcajem ribe s naših ribarskih brodova u luci Sumartin. Kao da se pogoduje koncesionaru u luci koji ne dopušta iskrcaj ribe na gatu Stari most i upućuje ribarske brodove na rampu za trajekt, što ugrožava sigurnost prometa u luci. Gat Stari most sufinanciran je sredstvima Ministarstva poljoprivrede kako bi se omogućilo ribarskim brodovima da što kvalitetnije koriste iskrcajno mjesto u Sumartinu, kao jednoj od većih ribarskih luka na Braču. S druge strane postoje mjesta poput Bola, turističkog mjesta u kojemu je dopušten iskrcaj ribe u svakom trenutku – kazala nam je Linda Duvnjak Zanchi iz Ribarske zadruge "Friška riba", koja okuplja tridesetak profesionalnih ribara iz Splita i okolice.

Jedan od njih, Milivoj Mamić, smatra kako koncesionar ne bi trebao stavljati rampu za ribare, jer je i prije nje sve dobro funkcioniralo.

– Imamo najmoderniju tvornicu ribe na svijetu, "Sardinu", a ne možemo iskrcavati ribu za nju. Ne trebaju nam rampe, nego dogovor, kompromis. Moramo se slagati, a ribari su uvijek bili korektni, posebice zbog toga što ih većina upravo i dolazi iz Sumartina. Bio sam na sastanku s koncesionarom i predstavnicima Općine i Lučke uprave na kojemu je dogovoreno da se uklone stupovi kako bismo mogli iskrcavati ribu. Nadam se da će tako i biti – govori nam Mamić, ribar s dugogodišnjim stažem, koji nigdje osim u Sumartinu nije doživio ovakve zapreke za svoj rad.

Rješenje u Radonji

Ni nadležna Lučka uprava nije sigurna kako se postaviti u ovoj nezahvalnoj situaciji, pa prije donošenja konačne odluke čekaju preporuku selačkog Općinskog vijeća, koju će, kako ističe Ivo Bočnjak koji je u ime Lučke uprave prisustvovao nedavno održanom sastanku, bez obveze razmotriti.

– Za sada smo ribarima dopustili da na dijelu mula iskrcavaju ribu, a bude li potrebe, na raspolaganje ćemo im staviti cijeli mul, no o tome će, ovisno o broju brodica, vremenskim uvjetima i drugim okolnostima, odlučivati komunalni redar, koji je ujedno i koncesionar. Dugoročno se ide na premještaj iskrcaja i opskrbe u obližnju luku Radonja, čija se rekonstrukcija priprema, a koja je i sada funkcionalna te je mnogi ribari sve vrijeme koriste jer je idealna za tu namjenu. U centru bi i dalje ostao vez, no ni u međuvremenu ne smijemo dopustiti da se tu prekrcava nafta i obavljaju drugi radovi osim iskrcaja ribe, koji je nužan, jer bi to bilo protuzakonito – ističe Bočnjak u ime Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije.

Kako dodaje, iako je Ministarstvo poljoprivrede s udjelom od dva milijuna kuna sufinanciralo pet milijuna kuna vrijednu investiciju rekonstrukcije Starog mosta kako bi ribarima osigurali potreban prostor, brodovi se moraju vezati tamo gdje ih uputi operativni centar, a ne gdje god požele.

– Nikad ne idemo kontra lokalne zajednice, a ribari su posebna skupina čije interese ne osporavamo, no mul sada tako lijepo izgleda i šteta bi ga bilo prljati i uništavati. Uvjereni smo da bi se, uz malo bolju organizaciju, cijela stvar mogla dogovoriti na obostrano zadovoljstvo – dodaje Bočnjak.

Načelnik Ivan Marijanović: Mul je zaživio kao javna površina

– Ubrzano radimo na pripremi projektne dokumentacije za ribarsku luku Radonja, koja će za dvije, tri godine riješiti sve probleme, a koncesionarova je obveza da u međuvremenu održava red u luci. Prije uređenja Starog mosta cijela je luka bila u općem neredu, mreže i koće posvuda, no mul je sada uređen i konačno ga svi mogu koristiti. Propašću kamenarstva, ribarstvo je kod nas postala najvažnija djelatnost, no ne možemo zanemariti ni razvoj turizma. Iako je konačna odluka o namjeni Starog mosta u nadležnosti Lučke uprave SDŽ, Općinsko vijeće će im za desetak dana dati svoju preporuku, no ne mogu vam kazati kojoj će se strani vijećnici prikloniti jer riječ je o šarolikom društvu. Činjenica je da je mul zaživio kao javna površina koju mještani rado koriste za razne manifestacije i priredbe, a očito je i da su ga jedva dočekali. Bojim se da je novi gat zadnja linija obrane za javne potrebe Sumartinjana – smatra Ivan Marijanović, načelnik općine Selca.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. travanj 2024 06:14