StoryEditorOCM
Dalmacijazeleno poduzetništvo

Razvojem agroturizma Dalmacija će postati nova Provansa

Piše PSD.
4. studenog 2012. - 13:45

Razvoj agroturističke ponude idealna je prilika za gospodarski uzlet ruralne Dalmacije. Atraktivni krajolici i prirodna baština, bogato kulturno naslijeđe i još uvijek živa tradicijska poljoprivredna proizvodnja, povijesne priče i legende, a sve to na nekoliko koraka od jednog od najljepših svjetskih mora, resursi su usporedivi s najrazvijenijim europskim agroturističkim destinacijama kakve su Provansa, Toscana, Umbria ili Tirol.

Nažalost, u usporedbi s tim destinacijama, trenutna agroturistička ponuda Dalmacije je na oko pet posto od onog što bi mogla biti kad bi se razvila na njihovu razinu.

Razvojni ciklus

S druge strane, razvojni ciklus agroturističke ponude Dalmacije u potpunosti bi promijenio izrazito negativne trendove njezinih ruralnih prostora te ostvario dodatnih 200 do 300 milijuna eura prihoda od turizma uz otvaranje dvije do tri tisuće kvalitetnih radnih mjesta u realnom sektoru, što predstavlja nezanemarivih tri do četiri posto u BDP-u. Osim direktnih pozitivnih gospodarskih pokazatelja, agroturistička ponuda dodatno bi podigla atraktivnosti i kvalitetu čitave Dalmacije i Hrvatske kao turističke destinacije te stvorila preduvjete za razvoj novih posebnih oblika turizma.

Važnost i značaj agroturizma za razvoj Dalmacije prepoznale su četiri dalmatinske županije i Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) koji je u okviru Projekta COAST osnovao Program za poticanje zelenog poduzetništva s jednim od prioriteta poticanja razvoja agroturizma u Dalmaciji. Kroz Program se provodi niz aktivnosti od podupiranja razvoja čitavog sektora do pomaganja individualnim agroturističkim poslovnim projektima, a u okviru tog programa upravo je otvoren Natječaj za izbor najkvalitetnijih agroturističkih sadržaja Dalmacije.

“S jedne strane otvorenim natječajem – koji se nalazi na web-stranici www.undp.hr/coast - nastoji se potaknuti razvoj postojeće agroturističke ponude u smjeru dodatne kvalitete te njezine verifikacije i certifikacije kao osnove za uspješno brendiranje i promociju na glavnim emitivnim tržištima.

S druge strane, prepoznavanjem, nagrađivanjem i medijskom prezentacijom najboljih postojećih primjera, daje se dodatni poticaj i inspiracija nekim novim agroturističkim poduzetnicima“, ističe Ognjen Škunca, zamjenik voditelja Projekta COAST, jednog od suorganizatora natječaja, ujedno pozivajući sve vlasnike agroturističkih imanja u Dalmaciji da se na njega prijave te tako potvrde kvalitetu.

SDLqU Dalmaciji šansu za razvoj turizma kao jedne od najznačajnijih grana temeljimo na prirodnim, krajobraznim i tradicijskim vrijednostima i bogatstvima koje smo naslijedili. No, paradoksalno, događa se da razvijajući turističku ponudu, uništavamo upravo one vrijednosti na kojima je temeljimo i od koje ona zavisi.

Agroturizam čuva prirodna i tradicijska bogatstva na kojima stvara jedinstvenu, autentičnu ponudu te mogućnost dugoročnog razvoja, osobito ruralnih krajeva s negativnim gospodarskim i demografskim trendovima”, zaključila je Anja Škulje Makjanić, suradnica za komunikacije Projekta COAST UNDP-a. EP

ep
snimke matko biljak, jadran babić / cropix

Deseterostruki rast

“Agroturizam u Dalmaciji ima prostora za deseterostruki rast u kvantiteti, sa sadašnjih oko 150 pružatelja agroturističkih usluga na tisuću, tisuću i pol; ali i značajan napredak u kvaliteti i bogatstvu ponude, njezinu umrežavanju, brendiranju i marketingu.

Osim toga, razvojem agroturizma stvara se tržište i „izvozni kanal“ za razne viokokvalitetne tradicijske poljoprivredno-prehrambene proizvode, što otvara prostor za zapošljavanje dodatnih do 10 tisuća ljudi u poljoprivredi Dalmacije, te još nekoliko tisuća indirektno u drugim sektorima.

Dakle, razvoj agroturističke ponude Dalmacije je u biti razvojna poluga koja može preporoditi njen ruralni prostor; očuvati i razviti demografski, društveni, prirodni i kulturni kapital ruralnog područja, te pametnim održivim korištenjem kroz turizam i poljoprivredu pridonijeti rastu BDP-a Dalmacije od gotovo deset posto.

Osim što je razvojni scenarij idealno prilagođen trenutnom svjetskom gospodarskom kontekstu u kojem je turizam jedan od najjačih sektora, njime se čuva gospodarska osnova za lokalnu proizvodnju hrane, što je iznimno značajno u kontekstu dugoročne održivosti. Dodatni motiv da se ova niša shvati ozbiljno, jest i činjenica da se razvoj njezine turističke ponude može i do 50 posto sufinancirati iz EU fondova koje trebamo što bolje iskoristiti u sljedećem razdoblju“, ističe Ognjen Škunca, zamjenik voditelja Projekta COAST UNDP-a.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. rujan 2024 17:01