U četvrtak se u Bastu osim radnika okupilo pedesetak predstavnika investitora HAC-a, izvođača radova “Hidroelektre” i “Konstruktora”, brojnih kooperanata, “Hrvatskih voda”, HEP-a, “Hrvatskih šuma”, projektanata, nadzora “Investinžinjeringa”, jer je počeo tehnički pregled objekta. Petnaesteročlana komisija pregledavat će tri dana tunel i dokumentaciju i onda će odlučiti je li sve u redu i kada će izdati uporabnu dozvolu za njegovo otvaranje.
Na gradilištu je živo kao u košnici – u samom tunelu osvijetljenom i asfaltiranom čitavom dužinom, uz postavljene svjetleće prometne znakove, probija se upojni bunar za prikupljanje kraške vode dubok 4,5 metara, koja curi niz litice. Iz servisne cijevi četiri metra ispod ceste u tunelu provest će se odvodna cijev do stroja koji će vodu izbacivati. Doznajemo da radovi, koji će određeno vrijeme još potrajati, neće ometati prohodnost tunela kada se pusti u promet.
Nema mukte
Na sjevernom portalu “Sv. Ilije” još uvijek se radi i uređuje okoliš, a kilometar dalje vrvi kao u mravinjaku. U Rastovcu, oko kilometar ispred ulaza na Dalmatinu i kilometar i pol od Zagvozda, postavljaju se objekti cestarinskog prolaza na kojem će se naplaćivati tunelarina. Prema tome, nema uopće dvojbe hoće li se moći mukte kroz Biokovo. Istodobno se proširuje tek izgrađena prometnica na tome dijelu. Stotinjak radnika raspoređeno je u tri smjene jer se radi dan i noć, jedni na niskogradnji, drugi na visini metalne konstrukcije cestarinskog prolaza. Neki bauštelci komentiraju da se više napravilo u tjedan dana nego čitavu zimu.
Oni najstariji prisjećaju se svih porođajnih muka kroz koje su prošli dok se tunel u kraškom biokovskom kamenu rađao. Donošenjem odluke o naplati prolaza kroz Biokovo valja novoizgrađenu cestu prepraviti, proširiti, skinuti asfalt i postaviti novi. Ako se promijeni vlast, bojimo se da će se sve ovo rušiti i opet će se prepravljati puti. Bit će posla za nas građevinare! – smiju se, a u korist dobroj volji ide i malo zahladnjenje uz burin, nakon onih strašnih ljetnih žega.
Projekt za preinaku već gotove spojnice do autoceste dobili su tek u prošli četvrtak. I onda se krenulo, da bi nam sada i Japanci pozavidjeli. Mogu Hrvati raditi bolje nego itko, samo kada se o tome odluči… Rušenje postojeće i izgradnja nove potrajat će samo do nedjelje. U ponedjeljak se ponovo presvlači cesta asfaltom i onda se slobodno po njoj može prolaziti.
Do tada će druga grupa završiti konstrukciju za naplatu i dopremiti naplatne kućice. S južne strane manje je gužve, jer je, unatoč nevjerici, raskrižje na Jadranskoj magistrali pri samome kraju. Kružni tok na Baškom Polju kojim se vozila usmjeravaju prema tunelu te zaseocima Topićima i Bastu, pušten je u promet 15. lipnja. Također je pred samim krajem mreža novih cesta do zaselaka. Toliko ih je izgrađeno da će i samim mještanima u početku predstavljati pravu malu nauku. “Sv. Ilija” s vijugavim pristupnim putovima, u koje je HAC uložio 28,5 milijuna kuna, potpuno je izmijenio krajobraz biokovskih padina na Baškom polju. Unatoč gužvi u uredskim prostorijama na gradilištu, u kojima zasjeda i Povjerenstvo za nadzor, Dario Leko, glavni inženjer HAC-a, na tunelu našao je vremena za novinare “Slobodne Dalmacije”.
Na ponos svima
- Završeno je 99 posto radova, ali bi trebalo sve biti upotpunosti gotovo za puštanje tunela u promet. Ali o tome zadnju riječ ima Povjerenstvo. Po mome mišljenju za desetak dana bi bilo sve spremno – kaže. Najveći dio radova obavila je “Hidroelektra” koja je zaposlena i na prometnicama, dok je južnu polovicu probijao splitski “Konstruktor”, sada u predstečajnom postupku. Na gradilištu je ostala još nekolicina radnika, među njima skladištar Nediljko Marinović.
- Šteta što se sve ovako izdogađalo i što su se radovi otegnuli, jer je objekt za ponos sviju – rekao je.
Domaćem čovjeku Domagoju Grabovcu u ulozi nadzora za građevinske radove na južnoj pristupnoj cesti nije nimalo lako odgovarati sunarodnjacima na pitanja kada će biti svečano rezanje vrpce. Ovih će dana biti gotovo. Govorim tako i svojim sumještanima, nestrpljivi su, razumijem ih jer znam koliko čekaju tunel. Ali neka vide kako smo intenzivirali radove i dajemo sve od sebe da projekt privedemo kraju – reći će Grabovac.
Kada sirene svečano označe puštanje u promet Tunela “Sv. Ilija” kroz Biokovo, ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Sinišu Hajdaša Dončića i njegovu svitu moglo bi dočekati neugodno iznenađenje. Naime, skupina ogorčenih branitelja iz cijele Imotske krajine doći će pred sjeverni portal dočekati ministra i objasniti, kako oni kažu, niz nelogičnosti po pitanju tunela. Jedna od njih je svakako i nekorektno informiranje javnosti o datumu puštanja u promet tunela, kao i o visini cijene cestarine i o tome hoće li se u novoizgrađene objekte zapošljavati novi kadrovi. |
Građani su nestrpljivi. Ogromni kameni biokovski zid prema moru im je maknut, ljeto je počelo, a do mora kraticom još uvijek ne mogu. U nedjelju su četvorica mlađih „nabrijanih“ mladića nasilu pokušala preko rampe na ulazu. Kada im se čuvar suprotstavio, fizički su na nj nasrnuli da je morala intervenirati policija, koja ih je privela. |
- Očekujem kako bi se Tunel Sveti Ilija trebao otvoriti za otprilike deset dana. Počeo je tehnički pregled koji će trajati tri dana i nakon toga će stručnjaci reći svoje, no nadam se da bi se svečano otvaranje trebalo dogoditi uskoro – najavljuje dipl ing Dario Leko, glavni inženjer Hrvatskih autocesta na Svetom Iliji. Što se događa na gradilištu ne zna Miroslav Gaće, načelnik Općine Zagvozd: -Meni ne upite nitko ne odgovara, ne znam ni da je počeo tehnički pregled, načuo sam nešto o tome, tko zna hoće li nas pozvati i na otvaranje – pita Gaće. O.K. |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....