Ne povećaju li se u 2018. godini polasci brzobrodskih linija iz Splita za Hvar, europski turoperatori najavljuju da će bitno smanjiti ili otkazati svoje programe za dovođenje gostiju na naš najsunčaniji otok.
I to baš u idućoj godini, u kojoj će se obilježiti 150 godina organiziranog turizma u Hvaru. Problem je u tome što gost dva puta brže stigne od Londona do Splita nego od zračne luke u Resniku do grada Hvara. Ako je još imao takav red letenja da je u Split sletio u kasnijim poslijepodnevnim satima pa mu je katamaran u 15 sati otplovio za Hvar, mora čekati satima na brodski prijevoz ili prenoćiti u Splitu da bi tek ujutro krenuo za Hvar.
Neodrživo stanje
Nije to samo problem s turistima, nego i s domaćim stanovništvom, pa je za Hvarane to neodrživo stanje, i u 2018. godini Grad Hvar, zajedno s najvećom hotelskom tvrtkom "Sunčani Hvar", Turističkom zajednicom i ostalim sudionicima u turističkom poslu, zahtijeva povećanje broja brzobrodskih linija prema Hvaru te njihovo usklađivanje s redom letenja avioprijevoznika koji dovode goste na taj otok. Osim toga, Hvarani inzistiraju na sezonskim linijama koje bi počinjale od početka travnja, odnosno od Cvjetnice kada na tom otoku počinje turistička predsezona, umjesto da počinju tek od lipnja, kao što je sada slučaj.
– Hvar je dosegnuo razvoj megadestinacije u nacionalnim okvirima, ali njegova povezanost s kopnom je ključni čimbenik koji određuje kvalitetu života i gospodarski prosperitet. Trenutačna organizacija katamaranskih linija po svom broju, učestalosti i kvaliteti ne zadovoljava narasle potrebe turizma i lokalnog stanovništva. Zato tražimo da se unaprijedi katamaranska povezanost grada Hvara sa Splitom, s krajnjim ciljem da Hvar dobije vlastitu katamaransku liniju – kaže Rikard Novak, gradonačelnik Hvara.
Uvečer bez prijevoza
Pojašnjavajući kako je razvijanje turističke predsezone i posezone najvažnije, naglašava da je upravo nedovoljna povezanost ključna prepreka povećanju broja gostiju. Organizacija velikih kongresa i razvoj toga značajnog segmenta je nemoguća zbog neadekvatne povezanosti s kopnom, a od listopada do lipnja prometuju samo dva katamarana dnevno, žale se Hvarani i turistički djelatnici. Istodobno, splitska zračna luka od travnja počinje sa značajnim povećanjem naleta aviona, ali zbog loše povezanosti grad Hvar ne može imati značajne koristi od toga. Inače, u špici sezone Hvar ima osam dnevnih brzobrodskih linija, odnosno 56 tjedno, ali je problem u njihovu lošem rasporedu polazaka.
– U visokoj sezoni, tri jutarnja polaska su raspoređena u kratkom vremenskom razdoblju, zatim slijedi čekanje od pet sati do sljedećeg polaska, a kasni popodnevni i večernji sati su nepokriveni. Takav raspored reda vožnje nema nikakve veze sa slijetanjima u zračnoj luci. Više od 70 posto naših gostiju dolazi zrakoplovima, a ovakav raspored katamarana onemogućava im nastavak putovanja za Hvar. Ključni turoperatori kod planiranja porasta putnika za Hvar naglašavaju upravo taj problem kao najveću prepreku značajnijeg rasta – ističe Novak, koji se dopisom o hitnoj potrebi rješavanja reda vožnje brodskih linija obratio ovih dana na adrese svih državnih i županijskih institucija koje su nadležne za to.
Gužve i kašnjenja
I stručnjaci za pomorski promet s kojima smo razgovarali apsolutno se slažu s tvrdnjom kako tijekom špice sezone broj katamaranskih linija i njihov kapacitet nije dovoljan za Hvar. To u praksi znači gužve, ostajanje bez karata i mogućnosti prijevoza na kopno, snalaženje traženjem privatnih transfera koji su skupi te kašnjenje u nastavku putovanja, pri čemu je u većini slučajeva riječ o kašnjenju na zrakoplov, što se već sada želi izbjeći u 2018. godini. Realno je da Hvar ima barem deset brzobrodskih linija dnevno u punoj sezoni umjesto sadašnjih osam, a u predsezoni i posezoni barem šest dnevno, kažu stručnjaci za pomorski promet.
Hvar je napravio značajne iskorake u suradnji s TZ-om županije na pripremi biciklističkih staza i razvoju cikloturizma i u tom pogledu im je prepreka daljnjeg razvoja činjenica da brodar odbija prevesti bicikle, kažu hvarski turistički djelatnici. Istodobno, međutim, privatni brodar koji vozi prema otoku riješio je pitanje ukrcaja bicikla, kaže Novak, ističući da je ovako organiziran i nekvalitetan prijevoz ozbiljna zapreka daljnjeg razvoja.
"Sunčani Hvar" već dobiva dopise inozemnih partnera koji traže promjenu sadašnjeg reda vožnje katamarana u 2018. godini, kako bi goste nastavili dovoditi u Hvar. U protivnom, okrenut će se drugim mediteranskim destinacijama...
Broj putnika
Procjenjuje se da će na sezonskim linijama od svibnja do listopada iz Splita, preko Hvara, Brača, Korčule i Mljeta do Dubrovnika ove godine biti prevezeno oko 350 tisuća putnika, dok će samo na liniji Split – Hvar – Korčula – Mljet – Dubrovnik biti 184 tisuće putnika. Uvođenjem još dviju brzobrodskih linija za Hvar kapacitet prijevoza bi se povećao za 1200 putnika dnevno.
'Niste konkurentni'
Putnici stignu iz Velike Britanije do Splita, sa svim uključenim vremenima aerodromskih kontrola, maksimalno za šest sati, a onda u Splitu čekaju pet sati trajekt za Stari Grad i zatim se voze još dva sata. Ukupno im od Londona do Hvara treba 13 sati, što nije prihvatljivo u odnosu na sve druge destinacije. Za 2018. godinu, po sadašnjem redu vožnje brodova, moramo tražiti noćenje za naše goste u Splitu jer ne stižu na večernji trajekt za Hvar, što poskupljuje aranžman i čini vas nekonkurentinima – navodi se u dopisu britanskog turoperatora Upravi "Sunčanog Hvara".