Još jednu redovitu skupštinu u bolskom hotelu "Elaphusa", održao je Konzorcij "Brač". Konzorcij je to koji okuplja predstavnike bračkih općina, ali i značajne hrvatske gospodarstvenike vezane uz taj otok. Dogovoreni su daljnji koraci u realizaciji strateških projekata bitnih za razvoj Brača, a teme su za otočane itekako zanimljive.
Prva tema, žičara "Vidova gora", jedan je od projekata za koji se vjeruje da bi mogao pridonijeti podizanju razine turističke ponude. Kako bi dobio konačni legitimitet, donesena je odluka da se osnuje poduzeće za upravljanje projektom. A da projekt lagano napreduje, pokazala je u prezentaciji arhitektica Tina Busatto predstavivši i idejno rješenje žičare.
Polazna točka
Ona bi se sastojala od dvije stanice i tri međustupa, prevozila bi 55 putnika, a vožnja bi trajala pet minuta. Prilagođavanje platou Vidove gore i panorami koja se pruža s toga najvećeg otočkog vrha je prioritet. Uz prostor za rekreaciju, šetnje, sport, prilagodio bi se i prostor za edukativni dio, restoran, ali i prostori za prezentaciju otočne baštine. Drukčiji bi pristup bio na polaznoj točki na samom ulazu u Bol. Današnje betonsko parkiralište bi se kultiviralo i prilagodilo prezentaciji sadržaja na vrhu.
No, koliko je ovakav projekt realan? Do 2020. godine o tome je teško govoriti. Pred konačnu studiju izvodivosti, Ivana Ujević iz tvrtke "Cerado" prezentirala je procjene putnika koje su ponovno preispitane nakon prošlog sastanka. Broj od 400 tisuća dolazaka godišnje na otok mnogima se činio nerealnim. No, valja uzeti u obzir godišnje povećanje dolazaka za 15 posto, te brojne projekte, primjerice one u nautičkom i zdravstvenom turizmu, pa se dobiva sasvim drukčija slika.
Dok je Mirko Mesarić iz IRES ekologije za zaštitu prirode i okoliša napravio usporedbe bračke i makarske žičare, podršku je pružio i makarski gradonačelnik Tonči Bilić. "Korak i po su ispred nas", kazao je, i za svaki su savjet otvoreni.
Uz žičaru, i druga tema Konzorcija gradonačelniku Biliću je bila vrlo bliska – problem gospodarenja otpadom. Očekujemo li tolike turiste na Braču, jasno je kako će ovaj problem postati gorući. Za razliku od žičare, projekt zbrinjavanja komunalnog i biootpada na otoku, koji bi se transformirao u električnu energiju, predstavljen na posljednjem sastanku, upitan je.
Kuda s otpadom?
– Nacionalna strategija mehaničko-biološkog zbrinjavanja otpada ide u jednom smjeru, a svakodnevni život u drugom. Ta nekompatibilnost vodi prema ekocidu. Smeće i otpad nisu problem, nego sirovina, potencijal. Tri mjeseca mi gospodarstvenici nastojimo doći do termina kod nadležnog ministra (Slavena Dobrovića, op.a.), a spremni smo sami financirati projekt. No, što mi od njih uopće i možemo dobiti? Postoje li neki interesi koji su veći? – upitao se poduzetnik Branko Roglić.
Slaže se i član Konzorcija Nenad Šore. Preostaje model prikupljanja smeća, sabiranja, pretovar, odvožnja trajektima u županijski centar za gospodarenje otpadom u Lećevicu. A cilj je, smatra Šore, da se otpad obrađuje na otoku i postane nova korisna sirovina. Konzorcij stoga nastoji uputiti prijedlog preispitivanja današnje nacionalne strategije gospodarenja otpadom. Dođe li do termina na kojem će to moći iznijeti, dakako.
Andabak: Airbus na Brač slijeće u listopadu
– Moja je želja, a ona je vrlo realna, da će prvi airbus sletjeti na bračku pistu u listopadu ove godine. U aktivnostima smo vezanima uz odabir izvođača radova produljenja piste. Sve ovo daje veliko značenje Zračnoj luci Brač. Do sada ona nije bila profitabilna, a sada bi, zbog preopterećenja luke u Splitu, dio letova, nadamo se, mogao biti preusmjeren na našu luku. Bitna je to vijest, ne samo za Brač, nego i za Hvar, ali i šire područje – najavio je Jako Andabak, član Konzorcija "Brač".