StoryEditorOCM
Dalmacijaodsječeni

MUKE ZBOG ODRONA 'Koliko sam u razredu, toliko se vozim na posao'

Piše PSD.
4. studenog 2010. - 23:16
Pusta je državna cesta od Brikve, Skendera, Dugih Njiva, Kljenka pa do Ravče. Tek pokoji kamion sa žalom prođe prema Saranču, gdje su u utorak počeli radovi na popravljanju osam kilometara makadamske biokovske ceste do Staze, kojom je put od Vrgorca prema Makarskoj puno kraći od okolnog preko Ploča ili Šestanovca.

U srijedu su ujutro radnici Građevinskog poduzeća “Vrgorac” − koje su angažirale općine Podgora i Baška Voda te Grad Makarska - već nasuli i valjkom tamponirali više od kilometra stare ceste od Kozice do Staze.

Za pet dana, kad se završi nasipanje, biokovska će cesta postati najkraći put od Makarske do Vrgorca, dužine 51 kilometar.

Sada su Zabiokovlje i Primorje potpuno odsječeni, iako su, obiteljski i gospodarski, vezani pupčanom vrpcom.

Prema nekim izračunima, dnevno se 150 radnika spušta na Primorje na posao, a tridesetak ih se penje Biokovom prema vrgoračkom kraju. Prekid cestovne veze otežava im svakodnevicu, jer umjesto 40 kilometara, sada prevaljuju više od 80. U jednom smjeru.

- U četvrtak polazim u autoškolu, za sada me vozi suprug, a vraćam se s kolegama. Putni su nam troškovi više nego dvostruko veći.

Dnevno na cestarinu ode 32 kune, da ne računamo potrošeni benzin za 160 kilometara do posla i natrag. Jučer se na sastanku ravnatelj zauzeo da će za nas nekoliko putnika napisati zahtjev Ministarstvu prosvjete da nam povećaju naknadu za putovanje na posao, koja sada iznosi nešto više od 800 kuna - kaže Martina Hrkač, učiteljica u miješanom razredu s petero učenika u Ravči.

I učiteljica Sandra Turić svakodnevno putuje u Umčane.

− Svojim automobilom svakodnevno se vozim preko Ploča. Jeftinije je nego preko Šestanovca, a i kraće. Koliko provedem u razredu, toliko se vozim do posla. Bojim se kako će biti kad padne snijeg – kaže Sandra.

Samo za cestarinu 600 kuna

Pedagog u osnovnoj školi u Vrgorcu Ivan Martinović svakodnevno je putovao iz Makarske do Vrgorca sa suprugom, učiteljicom u Dusini. Otkako je cesta preko Stupice presječena, putuje kući u Čitluk, odakle je rodom.

Međutim, u Makarskoj ima na brizi bolesnu sestru. Kad ju je posjećivao, koristio je staru biokovsku cestu, ali njegov problem tako nije riješen. Inače, u školi je sedmero učitelja putnika iz Makarske.

Nitko ne kasni na posao, problem je samo skupoća - 600 kuna mjesečno samo za cestarinu. A otvaranje sada blokirane državne ceste neizvjesno je.

- Sjećam se da je 1976. cestu od Makarske do Vrgorca otvorio Jakov Blažević i ovo je prvi put da je zatvorena - kaže pedagog Martinović. “Promet Makarska” ukinuo je prijašnju liniju Vrgorac – Makarska u osam sati, a ostala je linija u 11 sati prema Splitu.

Najdalje od svijeta ostali su mještani Dugih Njiva i Ravče, kao i Brikve i Šošića, koji su prije bili najbliže Makarskoj i sve su potrebe rješavali u gradu pod Biokovom. Oni koji nemaju svoje vozilo satima stopiraju na cesti ne bi li netko naišao preko Biokova i povezao ih.

Kažu, autocesta im je na dva kilometra od kuća, a nikada nisu bili dalje od civilizacije. Iz komina na Dugim Njivama, gdje se rado išlo na pečenje, više se ne dimi. Iz Makarske u Vrgorac putuju šefovi Šumarije, Hrvatskih voda i HEP-a Davor Lalić, Ante Tolić i Zvonimir Galić.

Jednom tjednom putuje i dr. Marko Ožić Bebek, makarski gradonačelnik, koji srijedom ordinira u vrgoračkoj ambulanti. Često zajedno putuju na posao preko Šestanovca. Ustaju u 5.30 sati da bi u sedam bili u Vrgorcu.

Hrvatske vode rade na više mjesta u Primorju i petnaestak radnika svakodnevno putuje. Putuju i radnici nekoliko građevinskih tvrtki, a također se dvostruko duže prevozi kamen i beton iz kave u Kljenku, kažu direktori.

ana dragičević / ivo ravlić / cropix

Izrađuju se projekti sanacije

Do kraja sljedećeg tjedna bit će završeni projekti više varijanti trajnog rješenja Stupice, koji će jamčiti maksimalnu sigurnost u prometu, te zaštitu ljudi i imovine u primorskom dijelu ispod ceste. Ne možemo ukloniti dvije gromada teške tristotinjak tona, jer se ne može primijeniti usitnjavanje razarajućim metodama kako ne bismo izazvali dodatne vibracije i doveli u opasnost ljude i strojeve, stoga se čeka projekt. Na Stupici nema novih odrona, a alpinisti uklanjaju nestabilne stijene. S predstavnicima lokalne samouprave i ŽUC-om naći ćemo najbezbolnije rješenje problema − kaže šef ispostave Hrvatskih cesta u Splitu Neven Matijević.


Peticija HC-u

Za ovaj četvrtak sazvan je sastanak općinskih čelnika s Makarskog primorja te gradonačelnika Makarske i Vrgorca s predstavnicima HC-a, od kojih će se tražiti hitno raščišćavanje odrona na Stupici i, prema potrebi, organizirati potpisivanje peticije.


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. studeni 2024 21:29