Marijana Bubalo, članica Uprave za razvoj, Philp Morris Zagreb

Promjena nam omogućava suočavanje s onim što ne znamo te u njoj možemo pronaći motivaciju i proširiti vidike, što je osobito važno i za osobni razvoj i za poslovanje

Piše Vlado Ozretić
11. ožujka 2022. - 15:38

Jednu industriju, moćnu, onu koja već desetljećima počiva na istim temeljima, promijeniti iz korijena gotovo pa je nemoguća misija. No Philip Morrisu Internationalu je to itekako pošlo za rukom. Danas sve više ljudi koristi manje štetne alternative cigaretama, a taj je trend pokrenula upravo ova kompanija tamo 2016. kada je krenula s cjelokupnom transformacijom poslovanja. Pored toga, Philip Morris Zagreb prva je i još uvijek jedina kompanija u Hrvatskoj koja nosi certifikat ‘Equal Salary’, što znači da su žene i muškarci jednako plaćeni za iste poslove. Omjer zaposlenih po spolovima je pola-pola, a o ulaganju u novi kadar, spomenutoj transformaciji i sličnim temama imali smo prilike popričati s Marijanom Bubalo, članicom Uprave za razvoj PMZ-a.

Kako se osjećate danas kada vidite na primjeru korištenja vaših proizvoda uspješnost transformacije ne samo poslovanja PMZ-a, već i pristupa potrošačima?

Kada smo 2016. usmjerili budućnost Philip Morris Internationala prema zamjeni cigareta znanstveno utemeljenim i manje štetnim alternativama, prateći potrebe potrošača, znali smo da postupamo ispravno. Iz današnje perspektive vidimo da smo time pokrenuli transformaciju cijele duhanske industrije, koja je puno više od zamjene jednog proizvoda drugim. Bila je to hrabra, ali neophodna odluka koju je već više od 15 milijuna punoljetnih pušača podržalo odlukom da cigaretu zamijene IQOS-om, našim uređajem za grijanje duhana. (Izvor: PMI financijski pokazatelji ili procjene, istraživanja provedena s IQOS korisnicima i istraživanja tržišta PMI. Stanje od prosinca 2021. IQOS korisnici koji su u potpunosti prestali pušiti i čije korištenje PMI duhanskih umetaka za grijanje predstavlja najmanje 70% njihove potrošnje u posljednjih 7 dana.)

Također se transformirala i korporativna kultura. Kako ste to postigli? Kazali ste jednom prilikom da je ključ „ulaganje u prave ljude“. Kako ih detektirate, ne samo unutar tvrtke već i na tržištu?

Našu korporativnu kulturu lako bismo opisali kao kulturu uključivosti, kroz koju nastojimo osigurati ozračje jednakih prilika, sigurnosti, povjerenja i empatije, a odgovornost za izgradnju takve radne atmosfere je na svakom pojedincu unutar Philip Morrisa. Okruženje je to koje se ubrzano razvija, s obzirom na transformaciju koju provodimo, te nam je prilikom zapošljavanja iznimno bitno prepoznati kod potencijalnih novih zaposlenika proaktivnost te mogućnost brze prilagodbe. Pritom promatramo cjelokupan potencijal budući da kandidati nisu samo osobe adekvatne za obavljanje trenutno otvorene pozicije, već osobe u koje će kompanija ulagati kako bi se dalje razvijale i napredovale, kao što je to slučaj i sa svim postojećim zaposlenicima.

Potrošači više nego ikad obraćaju pažnju na društveno odgovorno poslovanje kompanija – koliko PMZ ulaže u taj segment?

Važno je staviti u kontekst da je PMI globalna kompanija te se odnos prema održivom poslovanju razlikuje od zemlje do zemlje s obzirom na specifičnosti svake od tih zemalja. Ako se osvrnemo konkretno na održivo poslovanje u Hrvatskoj, posebno bismo izdvojili projekt "Pokreni nešto svoje", koji je nedavno proslavio svoj peti rođendan. Tim projektom, između ostalog, dajemo svoj doprinos društvu i zajednici u kojoj poslujemo, i to na dugoročan i održiv način, jer kroz podršku mikropoduzetništva možemo ostvariti najveći utjecaj.

Oni su jedni od pokretača gospodarstva, ali i izvor zaposlenja, no unatoč velikom potencijalu koji imaju, često im nedostaje adekvatna financijska, ali i mentorska podrška, a upravo je to područje u kojem mi dajemo svoj doprinos. Finalisti natječaja Pokreni nešto svoje, pa tako i sami dobitnici, ističu se prema društvenoj ili ekološkoj inovaciji, društvenom utjecaju koji će projekt imati, potencijalom rastu njihova poslovanja te društvenoj i ekološkoj održivosti projekta, što je ključno za dugoročne i sustavne promjene, kao i za bolje sutra.

Radite li na razvijanju novih linija proizvoda i koja su najnovija lansiranja?

Uz visoke znanstvene standarde i stroge programe vrednovanja te provjeru naših znanstvenih rezultata od neovisnih trećih strana, razvijamo proizvode koji su alternativa cigaretama, sadržavaju nikotin i nude zadovoljavajući okus postojećim pušačima, ali bez dima. Dim cigarete, naime, sadrži nikotin koji je prirodan sastojak duhana, ali i mnoštvo štetnih sastojaka koji su glavni uzročnici bolesti povezanih s pušenjem. Da bismo uklonili dim – uklonili smo proces izgaranja (sagorijevanja duhana) te razvili niz proizvoda koji zagrijavaju, a ne izgaraju duhan i sadrže nikotin. Trenutni portfelj proizvoda bez dima uključuje četiri platforme, u različitim fazama razvoja i komercijalizacije, koje su usredotočene na uklanjanje izgaranja. U skladu s tim, prošle je godine na nekoliko tržišta lansiran IQOS ILUMA, naš prvi uređaj za grijanje duhana s tehnologijom indukcijskog grijanja, a što se tiče hrvatskog tržišta - komercijalizirali smo vape uređaj napredne tehnologije pod nazivom VEEV.

Kako je PMZ prošao kroz izazovno razdoblje pandemije?

Zdravstvena i ekonomska kriza utjecala je, a i dalje utječe, na poslovanje u svim industrijama pa tako i našoj. U takvoj situaciji važno je imati veliku sposobnost prilagodbe, što smo pokazali nastavivši s transformacijom koju provodimo uz fokus na brigu o svojim zaposlenicima, potrošačima i partnerima u svim situacijama. Svakako mogu reći da smo puno naučili te postali još brži u pokretanju promjena, što se očituje u daljnjem rastu i razvoju poslovanja.

U kratkim crtama opišite svoju karijeru. Bili ste na nekoliko čelnih pozicija… Kolika je promjena važna u održavanju ne samo kreativnosti, već i inspiracije?

Čovjek uči dok je živ, a najviše uči upravo iz promjene, jer nam ona svima omogućava da se suočimo s onime što ne znamo, u čemu nismo eksperti. Rekla bih da je potrebno povremeno izići iz svoje 'sigurne zone' te u tome naći inspiraciju i motivaciju za dalje. To je važno i za osobni razvoj i za poslovanje, jer tako širite vidike, a sagledati poslovanje iz različitih kutova rezultira jasnijim razumijevanjem poslovanja, a onda i donošenjem boljih odluka. Osobno sam imala sreće da sam tijekom dugogodišnje karijere imala prilike preuzeti razne izazovne pozicije i osjećam se bogatijom za ta iskustva.

Na što ste najponosniji u svojoj karijeri?

Najponosnija sam na uspjehe mladih ljudi s kojima sam radila u samim počecima njihove karijere. Uživam pratiti njihov rast i razvoj, vidjeti kako netko s kim si radio i u koga si ulagao svoje vrijeme i znanje napreduje.

Kako Vam izgleda prosječan radni dan?

Svaki dan nosi nove izazove i upravo je u toj dinamici ljepota ovog posla. Surađujem s velikim timom ljudi i većina radnog dana svodi mi se upravo na komunikaciju s mojim timom kako bismo zajednički dolazili do novih ideja i boljih poslovnih rješenja, jer mnoštvo različitih perspektiva uvijek tomu doprinosi.

Kakva je danas pozicija žene u korporativnom svijetu? Usporedite je s vašim počecima u biznisu…

Jasno je da moje iskustvo nije odraz iskustva svake žene, no osobno sam imala sreću da sam karijeru gradila u firmama u kojima su žene imale jednake šanse, a odluke su se donosile na temelju kvaliteta svakog pojedinca. Naravno, svjesna sam da to nije slučaj u svim firmama i to je nešto o čemu treba podizati svijest i na čemu svi kolektivno trebamo dodatno raditi.

Vaš komentar konferencije i projekta #Budislobodna? Treba li postojati više ovakvih inicijativa ili se u Hrvatskoj probudilo puno ostvarivanje potencijala kod žena (bio taj potencijal ostvaren kroz karijeru, obitelj ili oboje). Jesu li žene, po Vama, napokon počele uzimati u obzir sve izbore koje im se nude ne samo na tržištu rada, već i u životu?

Na vašem primjeru vidimo kako mediji imaju veliku ulogu u pokretanju pozitivnih promjena, pa je tako i ova vaša inicijativa koja osvješćuje neravnopravnost pozitivan primjer preuzimanja odgovornosti svakoga od nas. I tu nije riječ samo o ženama, svijet zaista više nije onakav kakvim ga pamtimo, mijenja se, a te promjene potiču sve više ljudi da prate svoj put. Rekla bih da je sazrelo vrijeme da se odmaknemo od ograničenja koja smo sami sebi nametnuli i da prihvatimo kako možemo uskladiti sve svoje potrebe, što privatno, što poslovno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 05:58