StoryEditorOCM
Auto-motoRAVNO I NISKO

Znanstvenici iznijeli zanimljive podatke o prometnim nesrećama. Odredili su koja vrsta auta je najopasnija za pješake...

Piše VIJESTI SD
16. srpnja 2024. - 19:41

Stručnjaci su analizirali gotovo 18.000 nesreća u kojima su stradali pješaci. Radi se o problemu koji je u SAD-u sve veći: od 2009. broj poginulih pješaka porastao je za 80 posto. Ističu moguću povezanost sa sve popularnijim većim vozilima poput SUV-a i pick-upovi. Prošlogodišnja belgijska studija iznijela je snažne znanstvene dokaze koji potvrđuju važnost težine vozila, a sada je dizajn automobila dodan kao faktor rizika prenosi Fenix Magazin.

Pored nekih današnjih vozila je prilično zastrašujuće proći na pješačkom prijelazu. Ovi nam rezultati govore da je naš instinkt u pravu: vozila koja izgledaju agresivnije zapravo mogu prouzročiti više štete - rekao je David Harkey, predsjednik Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

Istraživači IIHS-a izmjerili su prednje dimenzije gotovo 3.000 modela preuzetih iz izvješća o nesrećama te odredili povezanost s težinom posljedica nesreće. Uzeli su u obzir i druge čimbenike rizika kao što su lokalno ograničenje brzine, dob ili spol žrtava nesreće. Stručni tim izostavio je vozila s automatskim sustavom pomoći pri kočenju u nuždi koji vodi računa o pješacima.

image
Vanesa Pandžić/Cropix

Osnova za usporedbu bio je standardni automobil, čija se hauba ne uzdiže više od 30 inča (otprilike 76 centimetara) iznad tla i čiji je dio hladnjaka nagnut prema gore pod kutom manjim od 65 stupnjeva. To otprilike odgovara konvencionalnoj limuzini srednje klase, automobilu uobičajenom među novim američkim automobilima 1990-ih.

Automobili s masivnijim oblikom pokazali su veći rizik od nesreća sa smrtnim ishodom u kojima su sudjelovali pješaci. Među takve ubrajaju se vozila koja se uzdižu više od 40 inča (približno 1 metar) sa slično ravnim nagibom hladnjaka, kao što su vrlo veliki SUV-ovi, koji su sudjelovali u 45,4 posto više smrtonosnih nesreća pješaka. 

Češće (43, 6 posto) su u prometnim nesrećama sudjelovali automobili s velikim podizačima, a automobili koji s normalnim podizačima prouzročili su 25,6 posto više nesreća. Oni s ravnim poklopcem sudjelovali su  25,1 posto više prometnih. 

Obični SUV-ovi nisu pokazali povećan rizik. U rasponu između 30 i 40 inča, kut je činio ključnu razliku, za razliku od većih vozila. Istraživači su ocijenili rizik ravnijih automobila sa strmim vjetrobranskim staklima (plus 10,7 posto) ili izduženim poklopcima motora (plus 5,9 posto) kao statistički beznačajan.

Prema studiji, što je vozilo više u odnosu na visinu žrtava nesreće, to su ozljede bile teže.

- Proizvođači mogu izraditi vozila koja su manje opasna za pješake. Ova masivna, kockasta pročelja nemaju funkcionalnu primjenu - rekao je Wen Hu, inženjer prometa IIHS-a. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. studeni 2024 05:40