Sustav ovjesa na osobnom automobilu igra ključnu ulogu u osiguravanju udobne i stabilne vožnje, i dok je s njim sve u redu, odnosno dok funkcionira kako je i zamišljeno, većina vozača i putnika o njemu vjerojatno ne razmišlja previše. Oni koji bi se za njegove osobine možda zainteresirali nešto više jer ih posebno zanima dinamika vožnje ili im je primjerice sama udobnost vozila od natprosječne važnosti, o tome su se vjerojatno interesirali još i prije same kupnje vozila.
Međutim, kako automobili s godinama eksploatacije prevaljuju sve više i više kilometara te prolaze kroz prirodan proces trošenja, i oni će se prije ili kasnije vrlo vjerojatno susresti s različitim problemima na ovjesu. Zato je važno da se vozači, odnosno vlasnici automobila pripreme na činjenicu da bi poteškoće mogle zadesiti i njihovo vozilo i tako ih možda ne sasvim spriječiti, ali barem početi rješavati prije nego što postanu ozbiljni. Dakako, ako je to u navedenom slučaju uopće moguće, piše HAK Revija.
Primjerice, posebnu priču ovdje predstavljaju problemi sa stražnjim mostom koji su dobro poznati mnogim našim vlasnicima francuskih automobila koji su već zašli u godine. Njih naime nerijetko, zbog specifičnog rješenja koje koriste u svojoj arhitekturi, pogađaju i posebni, za njih specifični problemi. I u konačnici, recimo to odmah, oni će u pravilu voditi prema kompletnoj reparaturi mosta. Ovako na prvu to doista može zazvučati strašno, no činjenica je da su ovakvi popravci za prave majstore ustvari rutinerska stvar, zahvat koji se obavlja vrlo brzo i ustvari prilično jednostavno. I, dakako, osjetno povoljnije od zamjene cijeloga sklopa novim tvorničkim dijelom.
No u čemu, dakle, leži problem s ovakvim rješenjem? U samoj gradnji, slažu se mnogi. Stvar u početku funkcionira jako dobro i bez ikakvih problema, no sa zubom vremena, dakle nakon više godina ozbiljne eksploatacije i mnogo prevaljenih kilometara, u sustavu se počinju pronalaziti nečistoće, vlaga, sol, pa i veće količine vode. Pojedinačno ili u kombinaciji, svaki od navedenih uljeza počet će uskoro djelovati na unutrašnjost mosta, posebice na specifične igličaste ležajeve, nakon čega vlasnik može očekivati sve ozbiljnije i ozbiljnije probleme.
Posebno je nezgodna činjenica da prvi simptomi pritom često nisu jasni i konkretni, nego gotovo neprimjetni. To će problemu dodatno omogućiti da se širi i napreduje, pa je prilično vjerojatno da će do trenutka kad vozač postane svjestan da nešto tu nije onako kako bi trebalo biti reparatura postati neizbježna. A svjestan će postati nakon što u svakoj vožnji počne primjećivati cvileće zvukove, škripu i tupe udarce u stražnjem dijelu automobila. Naravno, prvo slabije i tiše, a zatim sve snažnije i jače, pa ako i dalje nastavi vožnju i odluči ignorirati problem, moguće je da se počnu pojavljivati i sve ozbiljnije poteškoće, uključujući čak i mogućnost nakrivljivanja cijeloga kotača.
Kad, dakle, dođe do ovako ozbiljnih i jasnih znakova da s mostom nešto ne valja, sva je vjerojatnost da je u njemu već stradalo sve što je stradati moglo, od ležajeva, preko cijevi, do kućišta i zuba. Kompletan popravak u tom slučaju znači skidanje mosta i oslobađanje te po potrebi zamjena torzione osovine, zamjena igličastih ležajeva, čišćenje, pranje i poliranje svih rastavljenih dijelova te ponovno sastavljanje sklopa i uprešavanje novih osovina u ruke koje drže kotače. A to je samo jedan od primjera…
Problema s ovjesom, dakle, posebno kod starijih automobila može biti mnogo. I, baš kao i kod navedenog konkretnog primjera, javljaju se ili neobičnim zvukovima i vibracijama, ili neobičnim ponašanjem u vožnji poput zanošenja vozila u jednu ili drugu stranu. Među najčešćima su, primjerice, problemi s amortizerima. Budući da ova, iznimno važna komponenta ovjesa brine za upravljivost i udobnost vozila u koordiniranom radu s oprugama, njihova je ispravnost krucijalna, i to dakako s obje strane vozila. S vremenom i eksploatacijom amortizeri mogu početi propuštati tekućinu, a to neminovno dovodi do pada u njihovim performansama. Daljnje trošenje, pak, prouzročit će sve slabiju amortizaciju te time i sve neudobniju vožnju i smanjenu stabilnost, ali i sve dulji zaustavni put prilikom kočenja. Zamjena je u tom slučaju neminovna, dakako uvijek u paru.
S vremenom će, nadalje, biti potrebno promijeniti i krajnike i selene, odnosno prigušne blokove. Prvih navedenih dijelova vozači najčešće također postaju svjesni nakon što u vožnji primijete neobične zvukove poput lupkanja. Slično vrijedi i za druge, koji služe upravo za smanjenje vibracija i buke. U osnovi su napravljeni od gume, odnosno poliuretana te se s vremenom i izloženošću raznim vremenskim uvjetima i drugim vanjskim elementima troše i uzrokuju slabiju upravljivost i neujednačeno trošenje guma.
A upravo neujednačeno trošenje guma česti je znak i nekih drugih problema s ovjesom. Neispravna geometrija kotača i istrošene komponente ovjesa mogu utjecati na njih, pa redovita provjera gaznog sloja gume može biti korisna u prepoznavanju prvih naznaka potencijalnih problema s ovjesom. Dakako, gume na automobilu moraju biti u propisanoj dimenziji i napuhane pod odgovarajućim pritiskom. Osim toga, trebaju biti i stručno postavljene i uravnotežene te poravnate jer u suprotnom dolazi do problema, a među njima je i spomenuto zanošenje u stranu. Za početak zato treba redovito provjeriti tlak u gumama i gazne površine kako biste vidjeli troše li se ujednačeno.
Tu su, nadalje, i napukle ili oslabljene opruge. Njihova je osnovna zadaća inače da nose težinu vozila i apsorbiraju udarce na cesti. S vremenom mogu oslabiti ili se čak i polomiti jer su neprestano izložene kontinuiranom ciklusu kompresije i ekspanzije. Simptomi koji pokazuju da opruge ne funkcioniraju kako bi trebale tako uključuju spuštenu karoseriju, propadanje u vožnji preko neravnina i pojačano naginjanje prilikom prolaska zavoja. To nas, nadalje, dovodi do problema s upravljanjem uzrokovanih problemima s ovjesom. Istrošeni krajevi spona, kuglični zglobovi ili komponente letve upravljača mogu dovesti do nepreciznog upravljanja, vibracija i sklonosti da vozilo vuče u jednu stranu. Na kraju možemo spomenuti još i spone stabilizatora koje su vrlo podložne udarcima na neravninama. Zahvaljujući njima vožnja je, dakle, udobnija, no trošenje kugli i gumica s vremenom će dovesti do potrebe za zamjenom…
Zaključno, jasno je da je održavanje zdravog sustava ovjesa ključno za ukupne performanse i udobnost, ali prije svega za sigurnost vozila. Redoviti pregledi, pravovremeni popravci i brzo rješavanje simptoma mogu spriječiti da manje poteškoće s ovjesom eskaliraju u značajnije probleme. Vozači bi trebali obratiti pozornost na promjene u kvaliteti vožnje, upravljivosti i neuobičajene zvukove te, naravno, potražiti stručnu pomoć kako bi svoj automobil održali u optimalnom stanju.