Britanci su imali volan na desnoj strani, a Francuzi su se od ostatka svijeta razlikovali po žutim svjetlima. Ovaj zlatni sjaj bio je tipičan svjetlosni potpis za automobile iz Francuske, kao i beretka, crno vino i Mona Lisa. Ako ste ikada usred noći naišli na stari Peugeot 504 ili Citroen DS, sigurno ste se više osjećali kao da prolazite pokraj dvije mirisne svijeće nego kao da vas auto pokušava zaslijepiti. S vremenom se pojavilo više mitova o žutim svjetlima, pa počnimo razotkrivati upornu legendu.
Ne, žuta svjetla nisu se pojavila u Drugom svjetskom ratu kako bi se "francuski automobili razlikovali od nacističkih automobila". Ovo je kriva informacija za koju se dugo smatralo da je istinita. Odgovor smo potražili kod domaćina, Francuza, koji su napisali da odluka o prelasku na žuto svjetlo datira iz 1936. godine. Upravo je dekretom od 3. studenoga 1936. godine propisano da automobili moraju imati žuto, a ne bijelo svjetlo. Koji je razlog?
Znanost iza svega
Ovdje postaje zanimljivo. Ideja iza žute rasvjete nije bila čisto estetska. Svjetlo su odabrali znanstvenici jer žuta boja smanjuje odsjaj u magli, kiši ili snijegu. Ova vrsta svjetla trebala bi bolje probijati čestice u zraku, poboljšavajući vidljivost bez zasljepljivanja vozača koji dolaze u susret. Štoviše, vojska i zrakoplovstvo već su koristile ovaj princip. A 1930-ih, s slabo osvijetljenim cestama, svako povećanje vidljivosti bilo je dobrodošlo.
Bilo je i onih koji su rekli da su se Francuzi odlučili za žuta svjetla jer manje privlače insekte te da ih koriste automobili iz ruralnih područja. Naravno, ni to nije točno. Vozači su mogli birati hoće li staviti žutu žarulju u svjetla ili će staviti žute poklopce na svjetla. U početku se tvrdilo da žuti farovi zasljepljuju 15-20% manje od klasičnih bijelih farova, no kasnija su istraživanja pokazala da razlika praktički ne postoji. Naime, dokazano je da poklopci preko klasičnih farova zapravo smanjuju vidljivost. Sve to, međutim, nije nimalo oduševilo Francuze, koji su žutim svjetlima ostali vjerni sve do 1993. godine.
Europa je tada rekla: Jedno svjetlo za sve, bijelo za sve. Francuska je, nakon administrativnog gunđanja, konačno prihvatila. Danas su žuti farovi sinonim za starinske, kolekcionarske automobile, a ponekad čak i pasivni otpor modernim trendovima. Ipak, tradicija se ne smije zaboraviti.
Komentari (0)
Komentiraj