Ne trebate zamišljati, jer takav automobil već postoji, a riječ je o luksuznoj limuzini Tesla S 85D na električni pogon koju pokreću dva elektromotora snage 450 KS i s okretnim momentom od 660 Nm. Smješteni su na prednjoj i stražnjoj osovini tako da Tesla S ima permanentni pogon na sve kotače s kojima od 0 do 100 km/h ubrzava za 4,4 sekunde, te postiže maksimalnu brzinu od 250 km/h.
S jednim punjenjem baterije Tesla S može prevaliti 528 kilometara, tako da za razliku od malih električnih vozila koja su namijenjena vožnji po gradu i užoj okolici, njime se može putovati i na duže relacije. I odmah u startu da vas malo ohladimo, spomenuti model Tesle u Švicarskoj košta 92.000 franaka.
Razlog zbog kojeg smo izabrali Švicarsku vrlo je jednostavan. Zahvaljujući kolegi fotoreporteru Jakovu Prkiću, koji je i splitski gradski vijećnik, stupili smo u kontakt s Hansom Strickerom, liječnikom iz gradića Losona u švicarskom kantonu Ticino, koji je vrlo često u Hrvatskoj, točnije u Splitu i Dalmaciji.
A on je vlasnik spomenutog Tesle S koji je vrlo rado pristao na razgovor i prepustio nam mjesto za upravljačem ove luksuzne limuzine dugačke gotovo pet metara (4,97 m). Od svojeg doma u Švicarskoj pa do Splita ima nešto više od 1000 kilometara, a kako Tesla ima svoje vlastite superpunjače na lokacijama po Europi, najvažnije mu je bilo da na tom putu može puniti bateriju čija je vrijednost 30.000 dolara, a garancija osam godina.
- Zbog čega ste se odlučili na kupnju automobila budućnosti?
- Bio sam na jednom malom salonu automobila u kantonu Ticino i htio sam zamijeniti svoj Volvo V40 star 14 godina kojim sam prešao 230.000 kilometara. Mislio sam kupiti električni Volvo, ali sam onda ugledao Teslu na susjednom štandu koji je bio tek desetak tisuća franaka skuplji od švedskog modela. Moje prvo pitanje prodavaču bilo je mogu li Teslom S stići iz Švicarske u Split, a da putem nemam komplikacija oko punjenja baterije.
Čovjek me uvjerio da nema nikakvih problema, jer da se 30. rujna 2015.
godine u Senju otvara prva Teslina punionica u Hrvatskoj i to mi je bio
onaj prvi poticaj. Prije nego što krenem na put za Split napunim
bateriju kod kuće, u garaži, gdje imam trofaznu struju, i to traje pet
do šest sati.
Sljedeća postaja gdje nadopunjujem bateriju je u
Veroni i tu izgubim oko sat vremena, potom 15-ak minuta punim u Kozini u
Sloveniji i zadnja postaja za punjenje je u Senju, na Teslinoj jedinoj
sadašnjoj punionici u Hrvatskoj.
Punjenje preko superpunjača traje sat i 15 minuta, te kad to obavim u
Senju, laganom vozim Jadranskom magistralom do Splita. Već 1. listopada
bio sam na punionici u Senju, i to kao drugi, jer me pretekao jedan
Norvežanin koji je svog Teslu napunio malo prije.
Stimulira li Švicarska kupnju ekoloških automobila i na koji način?
- Kod kupnje Tesle nema direktnog popusta na cijenu, ali svi ostali porezi svedeni su na minimum - priča nam Hans.
– Prilikom registracije imam puno manja davanja, do čak pet puta manja nego kod automobila s klasičnim motorom. U kantonu Ticino se plaća taksa na osnovi snage motora u kilovatima, mase i ispušnih plinova, konkretno CO2. Kod Tesle emisija CO2 je ravna nuli, tako da plaćam 80 posto manje davanja nego za standardni automobil.
Prema mišljenu našeg sugovornika najveći problem su baterije koje su postavljene duž čitave podnice i koji povećavaju težinu automobila na okrugle dvije tone. Naime, garancija im je osam godina, s obzirom na to da su za sada vrlo skupe, čak 30.000 dolara stoji njihova zamjena izvan garantnog roka.
Naravno, za stanovnike viših zgrada koji nemaju svoju garažu punjenje baterija je veliki problem, ali već u Splitu na nekoliko mjesta ima javnih punionica. Inače, punjenje u garaži ili punionicama koje nemaju Teslin superpunjač traje pet do šest sati.
Međutim, kada imate garažu, to nije nikakav problem. Samo uključite vozilo u struju i pođete spavati, a do jutra baterija je puna i spremna za vožnju. Ali da punjenje baterije i nije preveliki problem, ako je čovjek snalažljiv dokazao je Hans Stricker prilikom jednog posjeta Pelješcu. Budući da je baterija bila poluprazna, skočio je do marine u Orebiću, te se priključio na priključak za struju namijenjen jahtama u ljetnom periodu. Tamo je bez problema nadopunio bateriju uz dopuštenje osoblja marine.
Sam ulazak u automobil i smještaj za upravljač Tesle S je pravi doživljaj. Naime, pametni ključ odmah reagira i daje imput elektromotorima koji su spremni za kretanje. Polazak je bešuman, uostalom kao i čitava vožnja. Do brzine od 30 km/h automobil je potpuno bešuman, dok se pri većim brzinama čuje kotrljanje guma, naročito sada kada su na vozilu zimski pneumatici.
Ubrzanje do „stotke“ se odvija za samo 4,4 sekunde, tako da naglim pritiskom na papučicu gasa, potisak vas jednostavno zalijepi za udobno sjedalo u kojem ste kao u kućnoj fotelji. Mjenjač je smješten uz kolo upravljača, ali osim oznaka D (drive) i P (parking) nema ništa drugo. U vožnji uz Klis na brzoj cesti do Dugopolja mogli smo se uvjeriti u startnost luksuzne limuzine i njenu stabilnost.
Zahvaljujući stalnom pogonu na sva četiri kotača, velikim međuosovinskom razmaku (2960 mm) i fenomenalnom ovjesu Tesla S drži cestu tako da dobivate utisak da se vozite na tračnicama. Brzina od nekih 150 km/h na brzoj cesti uzbrdo uopće se ne osjeća, jednostavno imate osjećaj da lebdite. Skidanjem noge s papučice gasa Tesla automatski usporava pri čemu regenerira bateriju s manjom količinom struje.
Naravno, Tesla S kao luksuzna limuzina opremljen je svim mogućim sustavima sigurnosti i pomoći vozaču u vožnji pri čemu se sve radnje obavljaju preko 17-inčnog zaslona osjetljivog na dodir, a koji dominira gornjim dijelom središnje armature. Središnji greben je potpuno „čist“, tako da se u taj prostor mogu odlagati različite sitnice.
Raspolaže velikim prtljažnikom odgovarajućim za jednu luksuznu limuzinu, ali najveće iznenađenje krije se ispod prednje haube. Ispod nje nema motora kao kod klasičnih automobila, nego je manji prostor u koji se mogu odložiti potrebne stvari.
Teslina tvornica u Dalmaciji? |
Usporedba s klasičnim automobilom |