Temeljna djelatnost “Plovputa” iz Splita usko je vezana uz izgradnju i održavanje objekata pomorske signalizacije, plovne putove te tehničke sustave u pomorstvu. Prateći svjetske trendove u pomorstvu, koji su prihvaćeni, i u Hrvatskoj, i u “Plovputu”, gdje se sve veći naglasak stavlja na zaštitu mora i podmorja, u posljednjem desetljeću zabilježen je značajan porast korištenja usidrenih objekata u funkciji sigurnosti plovidbe, odnosno plutača. Uzimajući u obzir navedeno, kao i činjenicu da “Plovput “održava više od 1200 objekata pomorske signalizacije duž Jadrana, od čega je oko 15 posto plutača, a broj je u stalnom porastu, “Plovput” je protekle godine krenuo u projektiranje i proizvodnju vlastite plutače. Hrvatska je to plutača koja dizajnom i kvalitetom konkurira najvećim svjetskim proizvođačima ove vrste opreme, ekološki je prihvatljiva, a obuhvaća i “pametnu komponentu”, također projektiranu i realiziranu u “Plovputu”. Naime, plutača “Plovput” ima ugrađenu opremu za daljinski nadzor i upravljanje radom pomorskog svjetla, praćenje pozicije plutače za slučaj otrgnuća te mnoge druge parametre. Važno je naglasiti i da je “Plovput” kao proizvođač, a samim time i plutača “Plovput”, certificiran od najmeritornijeg tijela iz domene sigurnosti plovidbe. Dakako, radi se o IALA-i (International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities), od koje tvrtka “Plovput” ima certifikat “Industrial member of IALA”, koji obuhvaća proizvodnju, dizajn, održavanje i razvoj objekata sigurnosti plovidbe.
Modularna plutača
Plutača PLOVPUT 1900/3900, spada u klasu modularnih plutača prepoznatih od strane međunarodnog udruženja uprava pomorske signalizacije i sredstava za pomorsku navigaciju IALA. Karakterizira je iznimna uočljivost s površinom od 3,5 m2, fokusna visina svjetla iznad razine mora od gotovo 4 m, te promjer tijela plutače od 1,9 m. Izrađena je kombinacijom materijala: polietilen, čelik, aluminij i nehrđajući čelik, a sve kako bi se osigurala mogućnost potpunog recikliranja, te optimum traženih nautičkih karakteristika, potrebama i tehnoloških mogućnosti “Plovputa”. Svakako, veliki utjecaj na koncept i dizajn plutače proizišao je iz pola stoljeća “Plovputova” iskustva na postavljanju i održavanju plutača na hrvatskom dijelu Jadrana.
Svojim modularnim dizajnom, plutača omogućava udovoljavanje svim standardnim nautičkim značajima prema sustavu obilježavanja plovnih putova i objektima sigurnosti plovidbe, kao što su: lateralne (bočne) i kardinalne (osnovne) oznake, oznake usamljene opasnosti, oznake sigurnih voda, posebne i oznake nove opasnosti za plovidbu.
Sustav nadzora i upravljanja
Prilikom projektiranja plutače vodilo se računa o prostoru za smještaj oprema za senzoriranje, nadzor i upravljanje. Oprema za napajanje i nadzor smještena je u nadgrađe plutače, dok su solarni paneli smješteni na vanjski dio nadgrađa.
Nadzor i upravljanje zasnovano je na modularnoj platformi “Campbell Scientifica” koja omogućava integriranje različitih vrsta senzora, kao što su senzori za detekciju onečišćenja mora, hidrometeorološki senzori, žiroskopi, akcelerometri te ostali senzori. Plutača je trenutno opremljena senzorima za pozicioniranje, mjerenje struja punjenja i pražnjenja baterija, napona baterija, temperaturnim senzorima te LED svjetlom kojim se putem GSM modema može daljinski upravljati. U slučaju neispravnog rada LED svjetla, problema s napajanjem te otrgnuća plutače s pozicije generira se automatska poruka sa svim relevantnim podacima o plutači i alarmu. Poruka se putem e-maila u realnom vremenu dostavlja na prethodno konfiguriranu mail adresu.
Prikupljeni podaci sa senzora se mogu spremati u baze podataka iz kojih se kasnije mogu dohvaćati za potrebe daljnje analize.
Postavljanje meteorološko-oceanografskih plutača
Projekt postavljanja oceanografsko-meteoroloških plutača strateški je projekt Republike Hrvatske, koji provodi Državni hidrometeorološki zavod. Projekt je to koji predstavlja povijesni trenutak za meteorologiju i oceanografiju Republike Hrvatske, a svoj doprinos ima i u podizanju razine sigurnosti plovidbe. “Plovput” je partner u navedenom projektu u dijelu polaganja sidrenih blokova te, u konačnici, samog postavljanja navedenih plutača. Specifičnost je ovog projekta što se plutače sidre na dubine koje na pojedinim lokacijama prelaze i 210 m, a sidreni su blokovi ukupne mase veće od 30 tona. Osim toga, proizvođač plutača uvjetuje kontrolirano polaganje sidrenih blokova, kao i iznimno veliku točnost kod određivanja pozicije, uz točno definiranu geografsku orijentaciju. Time vođeni, u “Plovputu” je od strane inženjera razvijena posebna tehnologija kontroliranog polaganja sidrenih blokova velike mase na velikim dubinama, čime je omogućena realizacija navedenog projekta. Navedeno je rezultiralo iznimnom preciznošću, pa su, primjerice, blokovi za sidrenje oceanografsko-meteorološke plutače “Molunat” postavljeni s preciznošću od 3 m, što je iznimno velika točnost, ako se uzme površina od oko 2500 km2, kojom je opisano morsko područje do granice unutarnjih morskih voda Republike Hrvatske na tom dijelu Jadrana. Osim Molunta, plutače su postavljene i u akvatoriju Palagruže, Visa, Blitvenice i Kvarnera.
U “Plovputu” posebno ponosni mogu biti na izvršene radove i razvijenu tehnologiju, s obzirom na to da u Hrvatskoj ne postoji izvođač koji je u mogućnosti izvršiti precizno polaganje blokova na ovako velikim dubinama, a i na području cijele jugoistočne Europe samo je nekoliko izvođača koji su to u mogućnosti. Dokaz iznesenom su provedena dva međunarodna javna natječaja za postavljanje spomenutih plutača, na koje se javio samo splitski “Plovput”.
Poslovi inženjeringa
Za uspješnu operativnu realizaciju zahtjevnih poslova, kao što je, primjerice, spomenuto postavljanje meteorološko-oceanografskih plutača, zaslužan je dobro odrađen dio inženjerskog posla. U namjeri pružanja maksimalne profesionalnosti u obavljanju poslova iz temeljne djelatnosti, “Plovput” u svojoj organizaciji ima tim inženjera iz većeg broja struka koje su važne za kvalitetno vođenje poslova iz domene sigurnosti plovidbe na moru. Time vođen, “Plovput” je prisutan na tržištu Republike Hrvatske i u ovom dijelu inženjeringa, a neki od posljednjih odrađenih projekata su i “Izvedbeni projekt pomorske signalizacije Pelješkog mosta” te “Tehnička dokumentacija za označavanje platformi Izabela north i Izabela south opremom pomorske signalizacije”.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....